Kalanetika je späť! Hodina sa vyrovná dvadsiatim hodinám aerobiku.

Kalanetika je späť! Hodina sa vyrovná dvadsiatim hodinám aerobiku.

9.6.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor redakcia FIT štýl foto: iStock.com

Koniec osemdesiatych rokov patril vo svete skupinových cvičení kalanetike. Heslo zakladateľky, že hodina kalanetiky sa vyrovná dvadsiatim hodinám aerobiku, malo obrovský úspech a centrá zdravia a telocvične praskali vo švíkoch.

Lenže posledné desaťročie prinieslo množstvo iných programov a cvičení a obľúbená kalanetika išla čoraz viac do úzadia. Silu a efektívnosť, ktorú prináša, však rozmach nových konceptov neudupal – naopak, kalanetika má stále čo povedať aj moderným ženám, ktoré sa chcú cítiť a vyzerať fit a zdravo.

Viac nám o kalanetike porozprávala Anna Repková, vyštudovaná trénerka kalanetiky s tridsaťročnými skúsenosťami, ktorá organizuje cvičebné zájazdy, vedie kurzy napríklad v Bratislavskom Staromestskom centre kultúry a vzdelávania na Školskej a vymyslela aj vlastný koncept cvičenia.

„Život je príliš krátky na to, aby sme ho trávili vo fitnescentrách...“

Callan Pinckney a jej prelomový koncept

„Život je príliš krátky na to, aby sme ho trávili vo fitnescentrách,“ hlásala v osemdesiatych rokoch Callan Pinckney a ľudia boli nadšení, že konečne prišiel spôsob cvičenia, ktorý efektívne vypracuje telo a naučí človeka pracovať s vlastnou hmotnosťou.

Inštruktorka kalanetiky a vlastného konceptu Pilakalajoga Anna Repková vysvetľuje, že „autorka tradičnej kalanetiky Callan Pinckneyová týmto cvičením riešila svoje zdravotné problémy s bolesťami chrbta, nakoľko mala pokrivenú chrbticu.

Študovala klasický balet 12 rokov a získala tak praktické skúsenosti s aktívnym tréningom. Zistila, že ak ju pri intenzívnom tréningu bolí chrbát, stačí len trošičku, o niekoľko milimetrov zmeniť polohu a bolesť prejde.

Tieto malé pohyby ju inšpirovali k vytvoreniu cvičebnej metódy nepatrných, presných pohybov, ktoré majú nielen ozdravné, ale aj tvarujúce a spevňujúce účinky na svalstvo celého tela. Zamerala sa hlavne na ženské partie: bruško, boky, prsia a chrbát“.

Okrem toho, že sa Callan Pinckney narodila s pokrivenou chrbticou, jej nohy boli natoľko zatočené, že do siedmych rokov musela nosiť dlahy až po pás a mama ju denne musela niekoľko hodín masírovať. Callan pochádzala z veľmi aristokratickej rodiny, v ktorej sa kládol dôraz na vystupovanie a pôsobivý prejav.

Práve to bol dôvod, prečo mladé dievča po dvanástich rokoch štúdia klasického baletu od rodiny utieklo a niekoľko rokov cestovalo po svete. Navštívila všetky kontinenty, aby nakoniec zakotvila v New Yorku, kde začala experimentovať s novými cvičebnými metódami inšpirovanými skúsenosťami s baletom.

Výsledky jej nového konceptu, ktorý nazvala kalanetika, boli ohromné. Počiatočné predcvičovanie vo vlastnom apartmáne sa zmenilo v húf nadšených cvičencov, ku ktorým závratným tempom pribúdali noví a noví. „Popri aerobiku bola kalanetika koncom 80. a začiatkom 90. rokov veľký hit aj u nás, lebo pravidelné cvičenie kalanetiky sľubovalo vyformovanie postavy a dalo sa cvičiť hocikedy aj doma.

Čítajte tiež: Schudnem vďaka joge?

Takže, aj ja som patrila k tým mnohým a začala som okrem jogy, ktorú cvičím 40 rokov, cvičiť aj kalanetiku. Začala som cítiť a vidieť, ako mi spevnelo telo a stalo sa pružným, vyformovala sa postava, vyrysovali sa svaly,“ pridáva svoju skúsenosť lektorka Anna Repková.

Kalanetika nie je prežitok

Začiatkom deväťdesiatych rokov by ste ťažko našli športovo založenú ženu, ktorá by nepoznala cvičenie menom kalanetika. Spektrum vtedajších možností nebolo veľmi rozsiahle a dominovali v ňom okrem fitnes centier štyri hlavné cvičenia. Pilates, mimoriadne obľúbený aerobik, joga a, samozrejme, kalanetika.

Anna Repková vysvetľuje, že „podobne, ako spomínaná joga a Pilates, spevňuje aj kalanetika šetrným a nenásilným spôsobom svaly, a to nielen vonkajšie, ale aj tie, ktoré sú pod nimi a všetky ostatné drobné svaly okolo chrbtice, bruška, drieku, hrudníka, krku a, samozrejme, aj horné a dolné končatiny. Veď prečo vznikajú rôzne vykrivenia chrbtice a skrátenia svalov?

Buď ich nedostatočným používaním alebo prílišným jednostranným zaťažovaním. Správne a kvalitne prevedeným cvičením kalanetiky spevnejú svaly a tie potom držia vzpriamený chrbát, bruško, hlavu, uvoľnia plecia a šiju.

Následne sme vystretí, a pritom uvoľnení. Podstatou kalanetiky sú malé, jemné, mierne, ale presne a dôsledne opakované pohyby, ktoré vykonávame podľa svojej kondície väčší počet opakovaní (pokojne aj 100-krát).“

Malé rozsahy pohybov založené na viacerých opakovaniach odporúčala zakladateľka cvičenia vykonávať pravidelne a bez hudby, aby si človek väčšmi uvedomil a sústredil sa na konkrétne pohyby. Presnosť a precíznosť sú pri kalanetike to najdôležitejšie.

Keďže samotnú zakladateľku významne inšpiroval balet, pri cvičení hrá rolu aj elegancia. Hodina kalanetika občas skutočne pripomína rozcvičovanie baletiek. Správne vykonaný pohyb či cvik súvisí so správnym, vzpriameným držaním tela.

Čítajte tiež. Vyrysovaná postava a pevné svalstvo vďaka Pilatesu

Inštruktorka kalanetiky a PILAKALAJOGY (konceptu, v ktorom využila dlhoročné skúsenosti s cvičením jogy, kalanetiky a Pilatesu a ktorý udržiava v kondícii a v rovnováhe fyzickú aj duševnú stránku) Anna Repková dodáva, že „cvičenie využíva hlavne posilňovacie a naťahovacie cviky na brušné, chrbtové, sedacie svalstvo, svaly dolných a horných končatín. Na zvýšenie záťaže sa využívajú aj expanzné gumy, činky, či overbally.“ 

Kalanetika dokáže veľa

Príbehom zakladateľky pani Callan bol inšpirovaný celý svet. Jej vlastné ohromné výsledky, štíhlosť a pevnosť, a najmä ozdravenie pohybového aparátu chceli nasledovať všetci, a preto začala Callan Pinckney vydávať rôzne knihy, videokazety a DVD, ktorými svoj koncept úspešne rozširovala do zahraničia.

Ženy motivovala aj tým, že im odporúčala pracovať s telom, ktoré majú a neobzerať sa za dokonalými postavami iných dám, či dokonca modeliek. Odporúčala napríklad vyhodiť z domu váhu a zbytočne sa nefrustrovať počtom kilogramov.

Vravievala, že nikto nemá dokonalú postavu a závisť a túžba po krásnom tele iných nikomu neprinesie dobrý pocit či výsledok. Podstatnejšie a omnoho efektívnejšie je venovať sa cvičeniu – kalanetike s radosťou a pravidelne a sústrediť sa na presnosť.

Vďaka kalanetike sa zoštíhliť dá

Neskoršie názory, ktoré začali vyvstávať po upadnutí prvotného boomu kalanetiky, že z cvičenia sa nedá zoštíhliť, neboli pravdivé. Inštruktorka Anna Repková s tridsaťročnými skúsenosťami s cvičením hovorí, že vďaka kalanetike sa zoštíhliť dá. „Samozrejme, že áno. Výsledok je zaručený, keď cvičíte pravidelne a dodržiavate aj primeraný stravovací režim, a to vyšší výdaj ako príjem.

Telo si predsa zaslúži fungovať v normále, a my tiež. Správna hmotnosť, zdravie a spokojnosť sú dôležité. A výsledky pravidelného cvičenia sú potom presne také, aké očakávate. Budete si kupovať menšie konfekčné číslo a napriek tomu, že na hmotnosti neschudnete možno ani „kilo“, budete štíhlejší.

Svalová hmota je totiž ťažšia ako tuková. Zároveň budete „vyšší“, pretože sa vystriete, vzpriamite a zlepší sa držanie vášho tela. Zmiernia sa alebo úplne vymiznú bolesti chrbta, kĺbov, hlavy, zlepší sa odolnosť organizmu a získate pocit spokojnosti. Klienti, ktorí cvičili kalanetiku, s ňou majú veľmi dobré skúsenosti.“

Benefity kalanetiky podľa Callan Pinckney:

  • Disciplína
  • Rovnováha
  • Koordinácia
  • Vytrvalosť
  • Fyzické a duševné uvoľnenie
  • Uvedomenie si a cielená kontrola vlastného tela
  • Odolnosť voči prejedaniu sa 
Zaujme vás: Už ste počuli o PortDeBras? Ladné pohyby, sofistikované posilňovacie cviky, dôkladný strečing.

Komentáre