Nordic walking - prirodzený pohyb a najlepší spaľovač kalórií.

Nordic walking - prirodzený pohyb a najlepší spaľovač kalórií.

16.2.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor Jana Trundová foto: iStock.com

Pri nordic walkingu je sledovanie maximálnej tepovej frekvencie dôležité, aby ste úspešne pálili kalórie.

Čo sa deje v našom tele?

Pri správnej technike precvičíte až 90 percent svalov. Dôležité je pochopiť, ako s palicami správne zaobchádzať a zároveň poznať svoju fyzickú zdatnosť. Po operácii kolena je to jasné – začína sa od základov a veľmi pozvoľna, inak ako orientačný bod poslúži maximálna tepová frekvencia (MTF).

Čítajte tiež: Nepodceňujte strečing! Znížite riziko úrazu a stuhnutia svalov.

Ako spaľujete kalórie?

  • Najnižšia zdravotná úroveň vychádza z 50 až 60 percent MTF a aby organizmus pocítil významný ozdravný efekt, je potrebné držať sa na tejto úrovni aspoň tridsať minút vkuse, minimálne 4x týždenne. Pohybujete sa pritom v rovine rekreačnej.
  • Kalórie úspešne spaľujete a kapacitu pľúc aj obehového systému zlepšujete, ak dodržíte minimálnu častosť, ale MTF sa bude pohybovať od 60 do 70 percent po dobu tridsať až šesťdesiat minút.
  • Pozor, pri chudnutí je efektívnejšie chodiť často (najlepšie denne), než dvakrát, trikrát týždenne s veľkým fučaním, v pásme nad 75 % MTF naviac už kalórie nespaľujete.
  • Úroveň od 70 percent MTF rozvíja kondíciu a vytrvalosť. Mimochodom, práve tá je optimálna ako celoživotná stratégia, pokojne na nej môžete zabrzdiť svoje kondičné ambície.
  • Keď sa dostanete nad 80 percent MTF, mali by ste už byť slušne trénovaní športovci, pretože sa dostávate na úroveň výkonnostnú a s 85 % MTF do záťaže anaeróbnej. Organizmus v tomto okamihu začne spaľovať deriváty kyseliny mliečnej. Bude odolnejší voči prekysleniu a z neho plynúcich zdravotných potiaží, navodí skvelú formu. Avšak netrénovaný jedinec nech sa do tejto zóny nehrnie. Cesta s húkačkou na najbližšie ARO nie je práve cenou pre víťaza.
Čítajte tiež: Nordic walking, pre mladých aj starých. Efekt vysoký, riziko minimálne.

NAŠA RADA:

Pri severskej chôdzi je sledovanie maximálnej tepovej frekvencie dôležité. Na nižších úrovniach však môže byť smerodajná aj miera zadýchania sa. Keď sme odrazu schopní rozprávať sa pri vyššom tempe s partnerom, nastal čas záťaž zvýšiť.

Čo vás môže pri nordic walkingu postretnúť?

Športovci so zdravotnými nepríjemnosťami rátajú. Začiatočníci typu zaslúžilých matiek či kamošov z kaviarní, workholikov zahniezdených pri počítači, jednoducho všetci, ktorým sa pri myšlienke na poriadne cvičenie vybaví maximálne školská telocvičňa alebo Spartakiáda, nech nie sú zaskočení. Nordic walking patrí medzi bezpečné športy, ale pichanie v boku, lapanie po dychu, pľuzgiere, bolesti v oblasti triesla alebo „achillovky“ ich na ceste môžu postretnúť.

S pľuzgiermi si ešte poradia, nakoniec kvalitné topánky a ponožky sú ako prevencia celkom spoľahlivé. Pichanie v boku postihuje hlavne nevyšportovaných jedincov a hoci sa odborníci nemôžu zhodnúť na jeho príčine, existujú metódy, ako sa ho zbaviť.

Prvá pomoc je brušné dýchanie známe napríklad z jogy a tiež dýchanie nosom. Takže zatvoriť pusu a pomaly sa poriadne nadychovať. Môžete tiež na nejakú dobu cielene spomaliť vydychovanie alebo na chvíľu zrýchliť tempo chôdze.

Mohlo by vás zaujímať: Moderné druhy jogy. Ktorú si vyberiete?

Tá prvá možnosť je však príjemnejšia. Veľkou nepríjemnosťou bývajú svalové kŕče, keď sa sval bolestivo sťahuje alebo stvrdne. Stane sa to preťažením svalov a nedostatkom niektorých minerálnych látok. Dôležité je doplniť tekutiny a zásoby horčíka, najlepšie aj draslíka, sval uvoľniť a následne ho opatrne natiahnuť.

Pri severskej chôdzi sa objavujú bolesti v oblasti trieslí, čo je už oveľa väčší problém, ktorý môže skončiť dlhšou liečbou. Dôvodom je zlá technika chôdze, pri ktorej nie je dostatočne zapojené brušné svalstvo – preto sa oplatí začať pod vedením odborníkov. Laicky si pomôžete prikladaním ľadu a protizápalovou masťou, ak problémy neustúpia, je potrebné navštíviť lekára.

Mohlo by vás zaujímať: 8x po-tréningové maškrty iba za 150 kcal

Komentáre