Zamerané na CORE. Žiaden fenomén ale sofistikovaný systém!

Zamerané na CORE. Žiaden fenomén ale sofistikovaný systém!

24.4.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor Diana Mašlejová foto: iStock.com

Tréning core nepredstavuje iba akýsi prechodný fenomén, či pohybovú zábavu bez hlbšieho významu, ale je sofistikovaným systémom, ktorého výsledky ovplyvnia celý náš život.

Tak ako rastliny majú korene v zemi, aj my ľudia máme svoj stred. Core, čiže telesné jadro, sa nachádza v našom trupe a cvičenie s rovnomenným názvom má za úlohu zaktivizovať ho.

Tréning core nepredstavuje iba akýsi prechodný fenomén, či pohybovú zábavu bez hlbšieho významu, ale je sofistikovaným systémom, ktorého výsledky ovplyvnia celý náš život. O cvičení core nám porozprávala fyzioterapeutka a špecializovaná trénerka Zuzka Balejová z Vitalcentra.

Core ako sofistikovaný systém? 

Istotne to poznáte aj vy. Hodina vo fitness centre, potom premočený úbor a na druhý deň svalovica, že má človek problém vstať z postele. Bolesť svalov, kĺbov, či postupné skracovanie šliach však nie je práve najlepším výsledkom nášho športového snaženia.

Ak chceme telo udržať nielen štíhle a vyformované, ale zabezpečiť mu i zdravie, vitalitu a efektívnosť, cvičenie core je pre nás tým správnym rozhodnutím.

Core znamená doslovne jadro. V preklade ide o svalstvo trupu, ktoré je primárne tvorené brušnými svalmi, ale zaraďujeme sem aj svalstvo panvového dna, bránicu a sedacie svalstvo.

A aby sme sa vrátili na začiatok, aj my ľudia máme stred. Ak sa naučíme zapájať ho pri každom pohybe a tento princíp zautomatizovať, prinesie to ovocie našej vizuálnej stránke aj kondícii.

Pre motiváciu pri behu: TOP running songs 2017, bežecké songy na tento rok

Fyzioterapeutka Zuzka Balejová vysvetľuje, že „podstatou cvičenia core je zlepšiť svalovú silu, takzvaný HSS – hlboký stabilizačný systém. Ten tvorí základný predpoklad pre cielenú funkciu končatín. Vychádza s DNS – dynamická neuromuskulárna stabilizácia, ktorá nie je len o obyčajnom princípe „začiatok a úpon svalu“ a jeho posilňovaní v tomto smere, ale vychádza z jeho biomechanických reťazcov. Tie sa ale nedajú odvodzovať čisto z anatomických súvislostí, ale tiež z riadiacich procesov CNS (centrálnej nervovej sústavy).“

Že je to príliš veľa odborných výrazov naraz? Zuzka dodáva, že „zjednodušenou podstatou systému core je cvičiť celý pohybový vzor a nielen selektívne jednotlivé svaly alebo menšie svalové skupiny. Potom dokážeme nadobudnutú silu aj efektívne využiť.

Pretože ak človek pri klasickom posilňovaní dokáže zdvihnúť trebárs 50-kilovú činku, ešte to nemusí znamenať, že daný silový potenciál vie transformovať aj do iných druhov pohybov.“ Pevný stred tela je teda nevyhnutný pre zvládnutie rôznych typov cvikov.

Ovplyvňuje pohyby dynamické, ale i statické, do ktorých zaraďujeme aj posilňovanie. So zapnutým core tak dokážeme podávať maximálne výkony nielen na samotnom core tréningu, ale postupne pri každom pohybe.

Znie to takmer neuveriteľne, ale je to tak. Keďže toto ťažisko, či akési jadro, významne podporuje možnosti a schopnosti organizmu, zvládneme toho viac a lepšie. Použitie a spevnenie core sa tak stane našou pomôckou aj pri behu, tanci, či dokonca upratovaní, alebo obyčajnom vstávaní z postele.

Čítajte tiež: Chudnite a formujte efektívne! Tip na tréning.

Bolesť po cvičení? Minulosť ak sa zameráte na core.

Pred letom chce každý z nás vyzerať lepšie. V snahe o čo najrýchlejšie vyformovanie tela, či dokonca zoštíhlenie, často preťažujeme svoje sily. Nie je žiadnou novinkou, že mnohí nadšenci tak po sérii brušákov pocítia bolesť nielen brušného svalstva, ale aj krížov.

Použili sme len jeden z mnohých príkladov, pretože prenášanie sily do iných partií je celkom bežné a znamená nesprávne rozloženie našich možností. Zuzka Balejová z Vitalcentra hovorí, že základom pre správny pohyb je v prvom rade zaktivizovať náš body core, čiže spomínané svalstvo trupu.

„Je celkom logické najprv spevniť základ tela a potom na to nastavovať ďalšie svalové skupiny. Sila, ktorá pohyb prevádza nesmie byť väčšia ako stabilizujúca sila, inak by dochádzalo k nerovnováhe a k náhradným pohybovým vzorom.“ A nielen to.

Nesprávnym prevádzaním cvikov si môžeme priniesť viac škody ako úžitku. Rôzne športové zranenia či slabá rovnováha, to všetko sú dôsledky neefektívneho pohybu. Tehličky na bruchu síce môžu vyzerať výborne, ale pokiaľ sa s nimi nespája aj funkčný powerhouse – stred tela, pohyb sme vykonávali len povrchne.

Môže vás zaujímať: Cvičte CORE! Ako to vyzerá na tréningu?

Komentáre