Jar, leto, jeseň, zima v makrobiotickom stravovaní

Jar, leto, jeseň, zima v makrobiotickom stravovaní

9.4.2017 v kategórii Diéty, autor Martina Pašková foto: iStock.com

Makrobiotika zostavuje recepty podľa ročných období. Kým na jar potrebujeme telo stravou prebudiť a očistiť, v zime ho podporíme teplou, harmonizujúcou stravou.

ZIMA

Začneme zimou, kedy je potrebné zamerať sa na posilnenie obličiek a močového mechúra. Jedálniček v tomto období obsahuje potraviny, ktoré prospievajú práve uvedeným orgánom. Sú to najmä pohánka, všetky druhy fazuliek a morské riasy. V zime sa môžu vo väčšej miere konzumovať pečené a smažené jedlá a zázvorová šťava. Je potrebné obmedziť surovú zeleninu a treba úplne vynechať studené potraviny a nápoje.

JAR

V jarnom období sú citlivejšie črevá a žlčník. Nielen podľa makrobiotiky je práve jar najvhodnejším obdobím na očistu organizmu a pôst. Do menu zaraďujeme postupne všetko, čo začína rásť, zameriame sa na kyslé chute a zvýšime množstvo pickles. Príroda sa prebúdza a ponúka množstvo jarných byliniek – sedmokrásky, púpavu a iné, ktorými môžeme dozdobiť šaláty a smelo zjesť. Naopak, je dobré obmedziť vysmážané pokrmy a všetko korenené a slané.

Čítajte tiež: Makrobiotika a energia potravín. Ako vyzerá makrobiotický tanier?

LETO

V lete by sme si mali dávať pozor na srdce a tenké črevo. Do jedálnička zaraďme čo najviac kukurice a surovej zeleniny. Dobu varenia skrátime na minimum. V lete obmedzíme mäso. V lete začína dozrievať ovocie a aj zeleniny je dostatok. Nezabudnite, že najlepšia je tá vami dopestovaná, chemicky neošetrená. Z reďkovky, šalátov, karfiolu, kapusty sa dá vykúzliť množstvo zaujímavých a najmä zdravých pokrmov.

JESEŇ

Jeseň vplýva na pľúca a hrubé črevo. Na tanier volíme najmä ryžu a viac pikantných chutí. Absolútne by sme sa mali vyhnúť mlieku a mliečnym výrobkom. Klasické mlieko môžeme nahradiť sójovým, ryžovým alebo ovseným. Pokrmy viac zahusťujeme a predlžujeme aj dobu varenia.

Používame viac cibule. Podľa knihy „Makrobiotické nedělní vaření“ od Dagmar Lužnej je ešte obdobie neskorého leta, ktoré trvá od polovice júla do konca augusta. V tomto čase sú citlivé najmä slinivka, slezina a žalúdok. Mali by sme variť na vode a pridávať viac sladkých chutí. Nie však prostredníctvom cukru, ale pomocou ovocia a zeleniny, ktoré majú práve v tomto čase veľmi dobrú sladkú chuť.

Mohlo by vás zaujímať: 3 recepty pre inšpiráciu.

Komentáre