Makrobiotika a energia potravín. Ako vyzerá makrobiotický tanier?

Makrobiotika a energia potravín. Ako vyzerá makrobiotický tanier?

3.4.2017 v kategórii Diéty, autor Martina Pašková foto: iStock.com

Základným princípom makrobiotického stravovania sú potraviny konzumované podľa ročných období, a to najmä obilniny, strukoviny a zelenina. Tieto primárne zdroje energie dopĺňa sója, morské riasy a ryby bohaté na minerálne látky, ktoré nahrádzajú nami často konzumované mäso.

Úplne ideálne, ak sú z domácej produkcie, bez moderných metód spracovania a rafinovania. Najlepšie je konzumovať plnohodnotné potraviny upravované tradičnými metódami. Hlavná myšlienka makrobiotiky spočíva v konzumácii potravín z nášho zemepisného pásma, z oblasti kde žijeme, a tiež podľa náročnosti našej práce a telesnej dispozície.

Toto sú zásady, ktoré sú podľa makrobiotiky dôležitejšie ako tabuľky s výživovou hodnotou. Prevažná väčšina potravín, ktoré sa dnes dostávajú na náš stôl, sa dováža. Kupujeme banány z Kostariky, pomaranče z Floridy a zabúdame na slivky a jablká, ktoré nám vyrástli v záhrade. A to je chyba, pretože tak ignorujeme prirodzenú väzbu vytvorenú medzi telom a prostredím, v ktorom žijeme. Túto zásadu by sme si mali uvedomiť ako prvú.

Mohlo by vás zaujímať: Rady makrobiotikov, ktoré by sme si mali osvojiť

Väčšina ľudí sa stravuje nesprávne, až nezdravo, prijímame často potraviny, ktoré sú extrémne jin alebo extrémne jang, čo spôsobuje celú paletu civilizačných ochorení, vrátane rakoviny, ochorení kardiovaskulárneho systému.

makrobiotika, tanier, strava

Energia potravín v stravovacej filozofii makrobiotiky

Staré čínske učenie feng shui je postavené na rovnováhe dvoch princípov jin a jang, ktoré sa nachádzajú vo všetkom, i v potravinách. Na to, aby bol človek zdravý, potrebuje dosiahnuť vo svojom organizme harmóniu, teda rovnováhu týchto dvoch princípov.

A to sa môže podariť iba vtedy, ak si zabezpečíme rovnomerný a vyvážený príjem potravín, teda rovnomerný príjem chladných nevýrazných potravín plných energie jin s horúcimi, korenistými, obsahujúcimi energiu jang.

Potraviny JANG

Mnohé z potravín, ktoré dnes konzumujeme pravidelne, sú extrémne jang. Patria medzi ne napríklad vajíčka, mäso, syry a soľ. Šunky, párky, slanina – to všetko sú potraviny, ktoré máme každodenne na stole. Sú konzervované pridávaním chemických látok, aby mali čo najdlhšiu trvanlivosť.

Potraviny JIN

Protipólom sú potraviny extrémne jin. Sem patria cukor, čokoláda, med, sladené nápoje, tropické a subtropické ovocie a zelenina, ocot, mliečne výrobky (vrátane masla, mlieka, syrov, tvarohu a jogurtov), výrobky z bielej múky, alkohol a káva.

Ak vo svojom jedálničku uprednostňujeme potraviny jednej skupiny, automaticky nás to priťahuje i k potravinám druhej skupiny. Uvedené potraviny sa však harmonizujú veľmi ťažko, preto dlhodobá konzumácia takejto stravy navodzuje stav chronickej nerovnováhy, čo má v konečnom dôsledku za následok mnohé ochorenia. Makrobiotický spôsob výživy je v zmysle rovnováhy jin a jang veľmi vyvážený.

Ako vyzerá „makrobiotický tanier“?

  • Makrobiotická strava je zložená z 50 – 60 % obilnín. Mali by to byť celozrnné obilniny, najlepšie v celých zrnách, pripravené najrôznejšími spôsobmi. Ideálne sú celozrnná ryža, pšeničné zrno, jačmeň, proso, ovos, kukurica, pohánka, žito a pod.
  • Ďalšiu zložku predstavuje zelenina v objeme 20 - 30 %. Ideálna je zelenina, ktorá vyrástla v našom okolí a má práve svoje vegetačné obdobie a možno ju až do prípravy uchovať v prirodzenom stave, teda čerstvú. Pri zelenine sa odporúča zachovať pomer 2:1, dve tretiny konzumovať tepelne spracovanú (dusením, varením vo vode alebo v pare) a jednu tretinu skonzumovať surovú.
  • Ďalších 5 - 10 % tvoria strukoviny a morské riasy. Tu sa odporúča fazuľa azuki, šošovica, čierna sója. Morské riasy nájdete pod názvami kombu, wakame, nori, agar-agar. Treba sa len spýtať v bio ochodoch, určite vám poradia.
  • 5 - 10 % z celého jedálnička by mali byť polievky. Najlepšie, ak sú ochutené sójovou omáčkou tamari alebo sójovou pastou miso. Chuť by ale nemala byť príliš slaná. Do polievok môžeme pridávať najrôznejšie druhy zeleniny, morské riasy, strukoviny. Spôsob prípravy a ingrediencie môžeme často obmieňať.
  • Zvyšok predstavujú ochucovadlá a doplnkové potraviny (nápoje, ryby, dezerty).
Čítajte tiež: MAKROBIOTIKA - diéta alebo životný štýl?

Komentáre