POSTUPY, ktoré by mal každý vegetarián dodržiavať

POSTUPY, ktoré by mal každý vegetarián dodržiavať

8.4.2017 v kategórii Diéty, autor Dagmar Baluchová; odborná spolupráca Martin Chudý foto: iStock.com

Ak ste vegetarián a chcete sa vyhnúť riziku nedostatočného príjmu esenciálnych živín, musíte sa naučiť niektoré postupy, ktoré odstraňujú antinutrienty z potravín a zvyšujú biodostupnosť, stráviteľnosť a vstrebateľnosť potravín a živín.

Tieto postupy praktizovali naši predkovia a v niektorých krajinách ich ešte stále praktizujú. Vďaka nim dokážu získať z rastlín maximum výživy a zabezpečiť si tak pevné zdravie.

V mnohých prípadoch však kombinujú tieto upravené potraviny so živočíšnymi výrobkami, aby zvýšili ich vstrebateľnosť, zlepšili chuť a vyhli sa niektorým zdravotným ťažkostiam.

Čítajte tiež: Môže byť dostatok bielkovín, omega 3 a jódu u vegetariánov problém?

O aké postupy ide?

Okrem používania čerstvých a lokálnych potravín ide predovšetkým o namáčanie, varenie, klíčenie, mletie a fermentovanie (kvasenie) potravín.

  • Napr. v Indii nechávajú fermentovať ryžu a šošovicu dva dni, aby mohli pripraviť tradičné pokrmy idli a dosa.
  • V Afrike pôvodní obyvatelia namáčajú cez noc nahrubo namletú kukuricu, ktorú následne pridávajú do polievok a omáčok. Tiež niekoľko dní namáčajú a potom až tri dni fermentujú kukuricu, cirok a proso pre prípravu kyslej kaše s názvom ogi.
  • Podobnú kašu z ovsa s názvom uwd si pripravujú Walesania.
  • Latinskí Američania zasa nechávajú dlho fermentovať ryžu pred jej použitím v jedlách.
  • V Etiópii, Eritrei a iných krajinách je zvykom nechať sfermentovať obilninu teff počas niekoľkých dní a potom z nej urobiť chlieb injera.
  • Pokrm a nápoj s názvom pozol, ktorý obľubujú Mexičania, je vyrobený z fermentovanej kukurice a niekedy nechávajú kukuričné cesto až dva týždne fermentovať v banánovom liste.
Mohlo by vás zaujímať: Viete, prečo je kváskový chlieb zdravší?

Tiež si niektorí možno spomeniete na tradičné chleby, pečivo, koláče či palacinky z kváskového cesta, ktoré sa kedysi pravidelne konzumovali v Európe alebo Amerike.

Niektoré pôvodné národy zasa namáčali obilniny cez noc do mlieka, alebo ich kombinovali s maslom, smotanou, syrmi, mliekom či masťou, ktoré obsahujú vitamíny A a D a ktoré pomáhajú vstrebávať vápnik, fosfor, železo, B vitamíny a ďalšie živiny z obilnín.

Pôvodné národy však v žiadnom prípade nerafinovali obilniny, pretože vedeli, že najviac živín sa nachádza v klíčku a otrubách, ktoré sa však dnes odstraňujú z obilnín, a tie sú následne mleté pri vysokých teplotách.

Takže dnešné bežne predávané múky, a to dokonca aj tie celozrnné, neposkytujú veľa živín a naopak obsahujú antinutrienty a v prípade celozrnných obilnín hrozí aj riziko rezíduí pesticídov, ak nenakupujete ekologicky dopestované celozrnné obilniny a múky.

Mohlo by sa vám páčiť: Raňajky na 7 dní. Tipy a inšpirácia pre vás...

Komentáre