Ako „preseknúť“ mechanizmus, ktorý núti telo VIAC jesť a MENEJ sa hýbať?

Ako „preseknúť“ mechanizmus, ktorý núti telo VIAC jesť a MENEJ sa hýbať?

2.10.2017 v kategórii Chudnutie, autor Vlado Zlatoš, SPRACOVALA: Dagmar Baluchová foto: iStock.com

Ak sa prejedáte, nie je to preto, že ste pažravý, ale preto, že máte „poruchu“ v hormonálnej komunikácii, ktorá sa nedá odstrániť pevnou vôľou.

Do vášho mozgu prichádzajú signály z tukového tkaniva (prostredníctvom leptínu), že už dávno bolo načase prestať konzumovať jedlo, ale vy pokračujete ďalej.

Vďaka tomu konzumujete viac potravy, pretože ani váš mozog nevie, ako vám má povedať, že už máte dosť. Okrem toho je mozog sám zmätený, pretože káže ostatným tkanivám: „Buďte hladné, jedzte a ukladajte viac tuku do zásob, je ich tam málo.“ (lebo aj signálov leptínu je „málo“). Ani sa nenazdáte a nadváha na seba nenechá dlho čakať, pretože vaše telo sa časom stalo rezistentné na leptín.

Čítajte tiež: Máte nadbytok tuku? Preč s ním! Inak si koledujete o problém.

Ak už máte nadváhu či obezitu, musíte váš mozog a všetky tkanivá najprv naučiť správne počúvať tento dôležitý hormón. Ak sa vám to podarí, prestanete priberať a namiesto toho začnete prirodzene spaľovať podkožný tuk.

Mechanizmus, ktorý núti telo viac jesť a menej sa hýbať

Rovnako sa vám podarí dostať pod kontrolu aj neprirodzený hlad, prestanete mať nezadržateľnú chuť na rôzne nezdravé potraviny a vaše telo sa začne samo uzdravovať a prospievať. 

Tieto princípy platia rovnako pre tých, čo chcú naberať svalovú hmotu i pre tých, čo majú v pláne zbavovať sa zásob podkožného tuku.  Ako „preseknúť“ negatívny mechanizmus, ktorý núti telo viac jesť a menej sa hýbať?

Tuky podporujúce správnu funkciu leptínu

Nejedzte tuky, budete po nich tučný... Pamätáte si na tieto odporúčania, ktoré sa presadzovali od konca 70-tych rokov minulého storočia? Pravda je však taká, že nie konzumácia tukov vás robí tučnými, ale neschopnosť spaľovať tuky ako zdroj energie.

Lenže nie je tuk ako tuk a mnohé tuky môžu byť odteraz vašimi najlepšími priateľmi na ceste k optimalizácii hladiny dôležitého hormónu – leptínu.

Treba však priznať, že mnohé tuky môžu spôsobovať veľké problémy (napr. mnohé rastlinné tuky). Treba pochopiť, že naše telo veľmi dobre funguje na „dobrých“ tukoch.

Čítajte tiež: Ako cvičenie obnovuje schopnosť spaľovať tuky, dokonca aj keď nechudnete?

Náš metabolizmus potrebuje dobré tuky, aby dokázal spaľovať „zlý“ tuk. Naše bunky bez zdravého tuku nedokážu optimálne fungovať, a dokonca aj samotný mozog tento tuk potrebuje.

Zo všetkého najdôležitejšie – zdravé tuky pomáhajú znižovať hladinu leptínu v tele a zlepšujú citlivosť tkanív i mozgu na tento najdôležitejší hormón. Preto je dôležité zapamätať si:

Konzumácia zdravých tukov vás nerobí tučnými. Tučný ste preto, že vaše telo nedokáže spaľovať tuk ako zdroj energie, nakoľko vaše hormóny (najmä leptín, inzulín a celý metabolizmus) nefungujú správne. 

FIT štýl publikuje prevzaté a upravené verzie článkov z blogu www.vladozlatos.compodľa vlastného výberu. Ak si želáte získať kompletnejšie informácie k tejto téme, ako aj odkazy na vedecké štúdie, nájdete ich na blogu Vlada a Tiny Zlatošovcov - expertov na optimálnu výživu a funkčnú kondíciu.

Mohlo by vás zaujímať: Čo sa deje vo vašom tele, keď sú STRESOVÉ HORMÓNY v akcii?

Komentáre