Ako vás ZDRAVÉ TUKY zbavia chute na sladké a opravia leptínovú rezistenciu?

Ako vás ZDRAVÉ TUKY zbavia chute na sladké a opravia leptínovú rezistenciu?

4.10.2017 v kategórii Chudnutie, autor Vlado Zlatoš, SPRACOVALA: Dagmar Baluchová foto: iStock.com

Keď raz začnete konzumovať sladkosti, už sa tejto chute len tak ľahko nezbavíte. U mnohých ľudí sa chuť na sladkosti postupne zvyšuje až dovtedy, kým sa neprejedia tak, že im ostane zle.

Ak vaše bunky nedokážu „počúvať“ hormón leptín, nielenže budete neprirodzene často hladný, ale zároveň budete túžiť aj po sladkostiach v nadmernom množstve. Podobne to funguje pri nadmernom príjme bielkovín u ľudí, ktorí sladkosti veľmi nepreferujú.

Čítajte: Hormóny sú veľkí páni

Títo ľudia skôr preferujú slané potraviny (vrátane sacharidov, ktoré majú rovnaký fyziologický efekt ako sladké potraviny, napr. čipsy, krekry a iné). Tak sa spúšťa mechanizmus priberania zásob podkožného tuku.

Súvisiace: LEPTÍN: ako ovplyvňuje mechanizmus hladu a nasýtenia?

Rezistencia na leptín

Rezistencia na leptín spôsobuje o.i. znecitlivenie chute na sladké (prípadne slané). To znamená, že si musíte dať vždy väčšiu dávku, aby ste sa rovnako uspokojili ako naposledy. Je to podobné, ako keď je niekto závislý na drogách a postupne musí prijať vždy väčšie množstvo drogy, aby získal ten istý pocit pohody a uspokojenia.

Tak si vytvárate aj novú nervovú asociáciu na sladké a slané chute (vyrobené zo sacharidov), ktoré sú interpretované mega dávkami sladkostí, koláčikov, čokolád, krekrov, čipsov, cukríkov, lízaniek, cookies, tyčiniek, sladkých nápojov, džúsov, zmrzliny a iných dobrôt.

Bude vás zaujímať: Ako „preseknúť“ mechanizmus, ktorý núti telo VIAC jesť a MENEJ sa hýbať?

Bod zlomu prinášajú zdravé tuky, ktoré vás z tohto začarovaného kruhu ľahko dostanú von. Správne zvolené zdravé tuky vo vašom tele spôsobia tieto efekty:

  • pomáhajú potláčať nezdravú nadprodukciu leptínu a inzulínu (čím zaniká leptínová a inzulínová rezistencia);
  • v správnom pomere sa ani pri nadmernej konzumácii nemetabolizujú na glukózu (ako sacharidy alebo bielkoviny), sú spaľované ako tuk, čím podporujú tukový metabolizmus;
  • stimulujú telo spaľovať viac tuk (z podkožných zásob).
Nezabúdajte na pohyb: Chudnite a formujte efektívne! Tip na tréning.

Ako vás ZDRAVÉ TUKY zbavia chute na sladké a opravia leptínovú rezistenciu?

A čo sa stane, keď nekonzumujete dostatok zdravých tukov? Paradoxne, začínate priberať, pretože vášmu telu chýbajú tieto cenné ingrediencie na to, aby bolo schopné naštartovať procesy na spaľovanie podkožného tuku (tukový metabolizmus).

Treba ešte podotknúť, že schopnosť vašich buniek spaľovať ako hlavný zdroj paliva tuk (namiesto cukrov) je kľúčová schopnosť zaručujúca zdravie a celoživotnú vitalitu.

Čítajte tiež: Čo robiť, ak máme chuť na sladké?

Hneď ako sa vám podarí obnoviť komunikáciu medzi bunkami a leptínom, vaše telo začne byť senzitívnejšie na sladkú chuť, a potom vašu chuť na sladké uspokoja aj pravé a poctivé potraviny ako čučoriedky, škoricový čaj, mandle, stévia a iné prirodzené potraviny, ktoré neohrozujú hormonálnu komunikáciu medzi bunkami.

FIT štýl publikuje prevzaté a upravené verzie článkov z blogu www.vladozlatos.compodľa vlastného výberu. Ak si želáte získať kompletnejšie informácie k tejto téme, ako aj odkazy na vedecké štúdie, nájdete ich na blogu Vlada a Tiny Zlatošovcov - expertov na optimálnu výživu a funkčnú kondíciu.

Mohlo by vás zaujímať: Lýtka - nezanedbávajte ich pri tréningu

Komentáre