Ako zistím, že mám nadváhu? Kašlite na BMI, stavte na presnejšie metódy merania!

Ako zistím, že mám nadváhu? Kašlite na BMI, stavte na presnejšie metódy merania!

14.9.2017 v kategórii Chudnutie, autor Mgr. Alena Pethoova foto: iStock.com

Hádam už aj pohľad do zrkadla napovie, ako na tom ste. Najmä v tých extrémnych prípadoch netreba prístroj, aby poukázal na to, čo je nad slnko jasnejšie.

Samozrejme, meracie metódy majú svoje obrovské opodstatnenie, aby sme získali údaje, ktoré môžeme následne porovnávať, či už ide o množstvo tuku v tele, svalovej hmoty, či vody... Na presnejšie stanovenie nadváhy a obezity slúžia rôzne meracie metódy.

Čítajte tiež: Čo je najčastejšou príčinou priberania?

BMI

BMI - Body mass index, teda index telesnej hmotnosti je číselný údaj určený na posúdenie zdravotného stavu a možného rizika spojeného s obezitou. Na základe výpočtu BMI indexu sa viete zaradiť do kategórie podváhy, normálnej hmotnosti, či obezity.

Na internete sú bežne dostupné BMI kalkulačky, kde jednoduchým zadaním vašej aktuálnej hmotnosti, výšky a veku dostanete očakávaný údaj. Nuž, a jeho porovnaním v tabuľke sa dozviete, ako na tom ste.

Pobaví vás: Najčastejšie výhovorky, PREČO NECVIČIŤ. Pobavte sa!

Pre vašu informáciu, normálnej hmotnosti zodpovedá číselný údaj:

  • 20 - 24,9 u mužov
  • 19 - 23,9 u žien
  • Všetko nad už smeruje k nadváhe a obezite.

Čo by ste ale mali vedieť o BMI?

BMI je iba orientačný údaj a nedá sa považovať za úplne dôveryhodný.

Prečo? U konkrétneho jedinca ignoruje veľké množstvo dôležitých faktorov (napr. stavbu tela, množstvo svalstva, percento tuku v tele a pod). Nezohľadňuje tiež vzájomný pomer svalov a tuku v tele.

Kulturista tak môže dosahovať hodnoty obezity, pokiaľ nestojí pred vami, aby ste dokázali vizuálne zhodnotiť, že namerané BMI údaje nie s relevantné k jeho postave, ktorá je takmer samá svalová hmota.

A čo chronické dietárky?

Zaspávajú síce s pocitom, že chudnú, nenapadne im však, že spolu s tukovým tkanivom prichádzajú aj o to svalové. A čo je na tom ešte horšie je fakt, že keď naspäť tuk priberú, čo nastane určite čoskoro, so svalstvom je to horšie.

Svalovú hmotu tak ľahko ako tuk späť nepriberú, pokiaľ necvičia. Tuk si telo veľmi rýchlo uloží pre prípad ďalšieho hladovania. A presne túto hodnotu vzájomného pomeru svalového a tukového tkaniva vám BMI neodhalí, napriek tomu, že čísla ukážu, že ste vlastne v norme.

Z toho vyplýva, že ani tie na pohľad štíhle dámy nemusia byť na tom najlepšie. A preto dnes už existujú metódy, ktoré vám túto pravdu odhalia.

Mohlo by vás zaujímať: Svojvoľne zavedená bezlepková diéta. Aké sú riziká?

Presnejšie metódy merania

Medzi obľúbené metódy patrí meranie na základe bio-elektrickej impendancie (odporu) ľudského tela, tzv. BI metóda. Niektoré prístroje, napríklad typu InBody, vám namerajú presné množstvo kostrového svalstva, množstvo podkožného a vnútrobrušného (viscerálneho) tuku v organizme a jeho rozloženie, množstvo kostí a zadržanej vody v tele, vyváženosť postavy, množstvo minerálov a kalcia v tele a ich presné proporcionálne rozloženie.

K tejto meracej metóde sa dnes dá jednoducho dostať. Disponujú nimi niektoré lekárne alebo aj špecializované ambulancie. Súčasťou merania je aj diagnostika a zhodnotenie. A vy tak máte v rukách aspoň približný obraz seba samého. To už môže byť motivačné pre vašu ďalšiu prácu na sebe, čo poviete?

Obľúbený je aj u športovcov, ktorí si môžu porovnávať dosiahnuté výsledky v priebehu určitého tréningového obdobia, najmä, čo sa týka naberania svalovej hmoty a redukcie tuku.

Čítajte tiež: Aké sú najčastejšie chyby pri chudnutí?

Komentáre