Máte chuť na niečo nezdravé? CHEAT DAYS medzi „zdravo“ sa stravujúci ľuďmi.

Máte chuť na niečo nezdravé? CHEAT DAYS medzi „zdravo“ sa stravujúci ľuďmi.

8.8.2017 v kategórii Chudnutie, autor Dagmar Baluchová, odborná spolupráca Martin Chudý foto: iStock.com

Na jednej strane je veľmi potešujúce, že existujú ľudia, ktorí sa starajú o svoje zdravie a záleží im na tom, čo konzumujú, ale čo tak dať si občas niečo „nezdravé“? Páčilo by sa vám to? O tzv. cheat days nám porozpráva Martin Chudý, konzultant pre optimálne zdravie a výživu (http://martinchudy.blogspot.sk).

Počuli ste už niekoho, ako hovorí: „To nemôžem zjesť, má to veľa kalórií,“ alebo „To je príliš tučné, to ja nekonzumujem,“ prípadne „To je nezdravé, ja také veci nejem...“? Možno sa to týka práve VÁS. Čo je na tom zlé? V podstate nič, ak si odmyslíme, že táto skupina ľudí má panický strach skonzumovať niečo „NEZDRAVÉ“. Veď tak by to malo byť, však?

Čítajte tiež: Prečo ľudia podliehajú ilúziám o zdravej výžive?

Na čo vás to nahováram? Určite nie na pravidelnú konzumáciu „junk food“ “ (= slangový výraz pre jedlo, ktoré má nízku nutričnú hodnotu a často je s vysokým obsahom tuku, cukru, soli a kalórií).

Ale nie všetci ľudia, ktorým záleží na ich zdraví, sa „trýznia“, ak by náhodou skonzumovali niečo menej výživné. Práve naopak, oni si tú chvíľu vedia dobre užiť. O čom hovorím? Hovorím o tzv. cheat days (cheat = podviesť, days = dni), ktoré sa čoraz viac rozširujú medzi „diétermi“ a „zdravo“ sa stravujúci ľuďmi.

Mohlo by vás zaujímať: Je zelenina pre naše zdravie dôležitejšia ako ovocie?

Tento koncept je dokonca podporovaný mnohými výživovými odborníkmi a môže podporiť samotné zhadzovanie nadbytočných kilogramov.

Cheat days sú dni, kedy vypnete od svojich zaužívaných výživových postupov a doprajete si nejaké pre vás „zakázané“ jedlo.

ZDRAVÉ vs. NEZDRAVÉ

Kto z nás určuje, čo je vlastne zdravé, a čo nezdravé? Možno vás teraz prekvapím, ale ste to len VY SAMI. Áno, existujú vedecky potvrdené dôkazy o vplyve mnohých potravín na zdravie a v prípade iných si ich vplyv môžeme vyskúšať sami na sebe.

Ale poznáte niekoho, najmä sa to týka žien, kto nakupuje rôzne cereálne výrobky, müsli tyčinky či sójové výrobky a silno sa vyhýba živočíšnym tukom či tučným jedlám?

Ak nepoznáte, tak si zájdite do predajní s BIO potravinami a tam nájdete „zdravo“ sa stravujúcich ľudí, koľko len chcete, ktorí by nikdy nedali slaninu alebo bravčovú masť do úst. Tým nehádžem vinu na BIO predajne, sám v nich pravidelne nakupujem niektoré potraviny, ale osobne by som si dal radšej tú slaninu či masť a vyhol sa cereálnym a sójovým výrobkom.

Tým chcem povedať, že každý z nás si určuje, čo sú jeho „zakázané“ potraviny a pokiaľ ich skonzumuje, tak sa často cíti vinný. V extrémnych prípadoch je ochotný sa dokonca potrestať, alebo začne nepremyslene hladovať (hlad je v skutočnosti dobrý, ale musíte vedieť, ako na to).

Ukuchtite si domácu pizzu: PIZZA Margherita

Osobná skúsenosť

Chcete vedieť tajomstvo? Tieto pocity viny som mal kedysi aj ja a po konzumácii určitých potravín či jedál som sa cítil previnilo. Našťastie, už som to vyriešil. Ako? Proste som vymazal kolónku „zakázané potraviny“ a konzumáciu nijakej potraviny už viac neberiem ako nejaké zlyhanie alebo porušenie pravidiel.

Samozrejme, viem, že mnohé potraviny by som nikdy neskonzumoval, ale tieto potraviny ani netúžim konzumovať a mám k nim skôr odpor. V prípade iných potravín viem, že niektoré sú menej výživné, iné neutrálne a iné veľmi výživné.

Tiež za tie roky viem, aký majú na mňa vplyv jednotlivé potraviny a podľa toho sa ich snažím konzumovať. Najčastejšie konzumujem tie veľmi výživné potraviny a tie menej výživné sa snažím konzumovať čo najmenej.

Výhodou v tomto smere je, že ak sa naučíte správne vyberať a pripravovať výživné potraviny, tak zistíte, že sú veľmi chutné a cítite sa po nich skvele, preto sa k nim budete chcieť stále vracať.

Na druhej strane sa musím priznať, že si občas doprajem aj tie menej výživné potraviny, ale v žiadnom prípade sa neviním, ak občas skonzumujem niečo menej výživné (možno len pár sekúnd), alebo to preženiem s množstvom skonzumovaného jedla. Jednoducho – už sa stalo, tak načo to riešiť, nie?

A to isté odporúčam aj vám. Prestaňte sa trápiť, ak skonzumujete niečo „zakázané“ a berte to ako súčasť vášho stravovania a životného štýlu.

Čítajte tiež: Potrebujeme jesť mäso? Sila živočíšnych bielkovín.

Komentáre