Večer mám chuť na sladké. Existuje spôsob, akým môžem telo oklamať, a pritom si nedám nič sladké?

Večer mám chuť na sladké. Existuje spôsob, akým môžem telo oklamať, a pritom si nedám nič sladké?

24.3.2017 v kategórii Chudnutie, autor Ing. Michaela Horváthová, výživová poradkyňa SVETA ZDRAVIA foto: iStock.com

Poznáte to, celý deň sa držíte a večer? Akoby sa pretrhla hrádza a vy to jednoducho nevydržíte. Chuť je silnejšia ako vy. Prečo si váš organizmus pýta niečo sladké? Pozrime sa na to bližšie.

Toto je jeden z klasických príkladov, keď sa nedá povedať nič iné ako: problémy treba riešiť v zárodku, a nielen potláčať ich príznaky. Je nutné prísť na koreň veci. Prečo si váš organizmus pýta niečo sladké? Odpovedí je veľmi veľa. Nepoznám váš stravovací režim, neviem, koľkokrát denne a čo presne konzumujete, neviem, či ste v strese, aký máte pitný režim a podobne.

Preto sa budem snažiť predostrieť čo najviac možných príčin vzniku chuti na sladké. Totiž, ak oklamete telo tým, že si niečo zajete, nevyriešite problém, ktorý sa bude opakovať nasledujúci deň a potom ten ďalší a tak ďalej. Kým neprídete na to, kde robíte chybu v životnom štýle, nevystúpite z bludného kruhu vašich chutí.

Možné príčiny večernej chuti na sladké

Prvou príčinou, keď ľudia robia najčastejšie chyby, je ich stravovací režim. Stravujete sa pravidelne, každé cca 3 – 4 hodiny? Nezabúdajte na pravidelný prísun energie a živín pre organizmus! Predstavte si svoje telo ako auto. Dokázali by ste ísť niekam autom, keby nemalo pohonné hmoty?

Energetický príjem

Príčinou môže byť ale aj denný energetický príjem. Je ten váš dostatočný? Každý organizmus potrebuje na svoje správne fungovanie určitú dávku energie. Ak ju nedostane, vypýta si ju. A ako si najrýchlejšie dobije energiu? Prostredníctvom niečoho, čo má vysoký glykemický index a hladina cukru v krvi mu stúpne rýchlejšie, ako keby ste mu dali vhodnú potravinu. Preto automaticky siahnete po niečom sladkom, energeticky bohatom.

Diéty

Príčinou chute na sladké môže byť aj držanie diét, vynechávanie príloh alebo hladovanie. Opäť sa dostávame k nízkemu energetickému príjmu a potrebe organizmu dostať to, čo potrebuje. Lenže, za akú cenu? Ďalšou otázkou je, či jete dostatok bielkovín. Ak jete nízkobielkovinovú stravu, znamená to, že konzumujete viac sacharidové potraviny. A po takýchto potravinách sme skôr hladní.

Núka sa i ďalšia otázka: konzumujete potraviny s nízkym glykemickým indexom? V skratke by sme to ale vedeli zhrnúť ako jasnú rovnicu: potraviny s vysokým glykemickým indexom = rýchly vzostup, ale i pokles hladiny cukru v krvi = spustenie chute na sladké.

Mohlo by vás zaujímať: Neviete večer odolať? 4 tipy na večerné maškrtenie.

Vláknina, voda a stres tiež súvisia s chuťou na sladké

Tiež nezabúdajte aj na dostatočný príjem vlákniny. Je dôležitá aj z hľadiska glykemického indexu, pretože nespôsobuje obrovské výkyvy hladiny cukru v krvi.

So stravovacím režimom súvisí aj pitný režim. Pijete dostatočné množstvo tekutín? Aj nedostatok tekutín môže byť jednou z príčin takýchto chutí.

 

Okrem stravovacieho režimu majú vplyv na večerné chute na sladké, samozrejme, aj pocity, návyky, stres atď. Niekto sa naje len kvôli tomu, že sa nudí. Ak sa nudíte a dostanete nápad ísť nudu zajesť, radšej si dajte čaj či vodu, alebo ak máte pocit, že jesť musíte, skúste si dať napríklad zeleninu.

Ďalšia vec je, že máte chuť jesť, pretože ste na to zvyknutý. Telu chvíľu trvá, kým sa zbaví zlozvyku, ale keď sa zapriete, určite nebude pre vás problém vzdať sa večerného jedenia sladkého, resp. hocičoho iného. Ako sa hovorí, často je to len pocit v hlave, ktorý sme nadobudli počas života.

Čítajte tiež: Rozmýšľate, že vynecháte večeru?

Niečo vám chýba

Môžu vám chýbať určité prvky ako napríklad horčík, chróm, aminokyselina tryptofán a podobne. Nezabúdajte, že ak sa aj správne stravujete, dbáte na pravidelný pitný režim a cvičíte, tiež môžete mať takýto problém.

Vtedy býva najčastejšie chyba práve v stravovaní po cvičení, resp. v zlom zložení stravy po pohybovej aktivite. Po cvičení je nutné doplniť svalový glykogén (glykogén je zásobná forma sacharidov) menšou porciou vhodných sacharidov.

Ako som spomínala, príčin je veľa a ani toto nie sú určite všetky. Podstatné je nájsť chybu a tú odstrániť, a nie maskovať príznak, ktorý nám hlási naše telo.

Mohlo by vás zaujímať: Aminokyseliny. Svalom, srdcu a mozgu na pomoc!

Komentáre