Aké syry by ste mali konzumovať a ktorým sa vyhýbať?

Aké syry by ste mali konzumovať a ktorým sa vyhýbať?

1.8.2017 v kategórii Výživa, autor Ing. Vladimíra Mihálová foto: iStock.com

Striedma spotreba tvrdého syra = súčasť zdravej a vyváženej stravy. Prečo by ste sa mali vyhýbať konzumácii tavených syrov?

Aké syry konzumovať?

Tvrdé syry patria medzi najužitočnejšie zdroje vápnika. Čím tvrdší syr, tým viac vápnika spevňujúceho kosti obsahuje. 100 g tvrdého syra pokryje dennú potrebu dospelého. Treba ho však konzumovať s rozumom a kontrolovať jeho zloženie (obsah tukov, soli, prídavné látky).

Aby si tvrdé syry udržali čo najdlhšiu trvanlivosť, obsahujú pomerne veľa soli. Niekedy môže 100 g syra pokryť i celodennú potrebu soli! Častá konzumácia príliš slaných syrov potom zvyšuje krvný tlak a zbytočne zaťažuje obličky.

Čítajte tiež: Prečo je syr taký výnimočný?

Ak sú syry veľmi tučné, mali by ste si všímať percento tuku v nich. Inak sa vám ľahko môže stať, že začnete (najmä pri ich pravidelnom večernom „zobkaní“) priberať a budete sa diviť prečo. Veď predsa žijete tak zdravo...

Pri bielkovinách sa snažte držať odporúčanej dennej dávky (0,8 g/kg telesnej váhy). Konzumujte ich prevažne z rastlinných zdrojov (strukoviny, orechy, semienka, listová zelenina či obilniny).

Čo uvádzajú štúdie?

Mnohé štúdie potvrdzujú, že pravidelným nadmerne vysokým príjmom živočíšnych bielkovín sa človek stáva už v strednom veku adeptom na civilizačné ochorenie. Dokonca, vedci nadmernú konzumáciu živočíšnych bielkovín prirovnávajú k fajčeniu.

„Prinášame nespochybniteľný dôkaz o tom, že diéty využívajúce jedlá s vysokým obsahom proteínu, predovšetkým zvieracieho, sú takmer rovnako škodlivé ako fajčenie cigariet“, uviedol jeden z autorov štúdie, Dr. Valter Longo z Kalifonskej Univerzity pre britský denník The Daily Telegraph.

Takže tu opäť platí staré známe príslovie, že všetkého veľa škodí, a teda ani s konzumáciou syra to netreba preháňať.

Inšpirujte sa: 4 chutné syrové recepty

Jedným z najzdravších syrov je cottage, pretože má vysoký podiel bielkovín, nízky obsah tuku a soli. Neutrálny cottage syr sa výborne hodí napríklad v kombinácii s bobuľovým ovocím. Skvelý tip na raňajky alebo po športovej aktivite.

Ovčí syr

Pokiaľ ide o ovčí syr, má odlišné zloženie bielkovín, rozdielny obsah laktózy a alergici na kravské mlieko ho väčšinou lepšie znášajú. Obsah vitamínu B3, C a D (bez ,,déčka" sa vápnik nezabuduje do kostí) v ovčom mlieku je až päťkrát väčší ako v kravskom.

Pre ľudí, ktorí majú obavy z rednutia kostí, je určite zaujímavá informácia, že ovčie mlieko má dvakrát toľko vápnika ako kravské. Znepokojuje vás vyšší obsah tuku? Nemusí, pretože ovčí tuk má priaznivejšie zloženie mastných kyselín, resp. má viac mastných kyselín, ktoré netvoria obávaný „zlý“ cholesterol.

Bude vás zaujímať: Alergia na bielkovinu kravského mlieka vs. intolerancia laktózy

Ktorým syrom by ste sa mali vyhýbať?

Tavený syr ani „pravým“ syrom nie je

Tavené syry sú tepelne spracovávané prostredníctvom prídavku taviacich solí. Obsah sodíka v tavených syroch je o 100 % vyšší ako pri tvrdých syroch. Ďalším nedostatkom je i vysoký obsah tuku, ktorý zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení.

Čo by sme však mali o nich vedieť?

Tavený syr nie je prírodný výrobok. Schválne, skúste sa na etikete pozrieť, koľko „Éčok“ napočítate. Vápnik v týchto „syroch“ je v podstate nedostupný, prípadne sú nimi len umelo obohatené.

Obsahujú fosfáty, ktoré zabraňujú využitiu vápnika, pretože s ním vytvárajú nevstrebávateľné komplexy (fosfáty nájdeme napr. aj v mäsových produktoch alebo kolových nápojoch).

Vzhľadom na to, že detský organizmus potrebuje na zdravý vývoj a tvorbu kostí najviac vápnika, tavené syry do detskej výživy jednoznačne nepatria. Opatrní by ste mali byť aj pri výrobkoch, ktoré sú len náhradou či imitáciou syrov. Odlíšite ich tak, že v ich zložení sa nachádzajú rastlinné tuky, ktoré v syre rozhodne nemajú čo robiť.

Čítajte tiež: Cholesterol: je naozaj strašiak? Neverte všetkému. Aký má význam pre organizmus?

Naše odporúčania:

  • Striedma spotreba tvrdého syra = súčasť zdravej a vyváženej stravy.
  • Vyhýbajte sa konzumácii tavených syrov alebo syrových náhrad.
  • Ovčí, príp. kozí syr uprednostnite pred kravským.
  • Na záver: Dajte si kúsok syra ako lahôdku po obede (napríklad gouda, brie). Zvýši hodnotu pH v ústach, čím zastaví útok baktérií zubného kazu na zubnú sklovinu. 
Mohlo by vás zaujímať: CELIAKIA ako najzávažnejšia forma neznášanlivosti lepku.

Komentáre