Čo sú to ketóny a prečo ich potrebujeme?

Čo sú to ketóny a prečo ich potrebujeme?

10.2.2017 v kategórii Výživa, autor PaedDr. Dagmar Baluchová, odborná spolupráca: Martin Chudý foto: iStock.com

Ketóny sú unikátny zdroj energie a sú schopné našim orgánom a svalom dodávať veľké množstvo energie, pričom znižujú potrebu kyslíka.

Ketóny priamo súvisia s ketózou, ktorej podstatou je, že ak zo stravy odstránime všetky sacharidy a udržíme primeranú konzumáciu bielkovín, po niekoľkých dňoch sa telo dostane do ketózy a tukové zásoby sa budú z tela odstraňovať rýchlo a efektívne.

Energiu organizmus začne čerpať z ketónov a mastných kyselín, vďaka čomu v podstate zmizne pocit hladu. Zároveň organizmus spustí mnohé omladzujúce a ozdravujúce procesy.

Aby sme sa teda mohli presunúť k samotným ketónom, pripomeňme si informácie o ketóze: 
KETÓZA ako súčasť diét a druhy ketózy.

Ketóny

Hoci to na prvý pohľad môže vyzerať zamotane, v skutočnosti je celý proces logický a nevyhnutný pre život. Prejdime si niekoľko faktov o ketónoch:

  • Ketóny sú vo vode rozpustné organické látky, ktoré vznikajú ako vedľajší produkt spaľovania tukov.
  • Vznikajú v pečeni. Počas toho, ako pečeň spaľuje tuky, vytvára ketóny.
  • Z pečene sa ketóny vylúčia do krvného obehu a nahrádzajú glukózu pri jej nedostatku v organizme a stávajú sa hlavným palivom pre mozog, srdce, obličky a svalovú hmotu.
  • Známe sú 3 druhy ketónov: acetoacetát, beta-hydroxybutyrát a acetón.

Telo môže s ketónmi narábať tromi spôsobmi:

  1. spáli ich pri tvorbe energie
  2. vylúči ich močom
  3. vyventiluje ich cez pľúca (to je možné iba s acetónom. Práve acetón spôsobuje špecifický zápach z úst počas ketózy.)
Mohlo by vás zaujímať: Pijete často minerálku? Čo by ste mali rozhodne sledovať!

PREČO potrebujeme ketóny?

Možno sa aj vy zamýšľate nad otázkou, prečo sú ketóny také dôležité... Ľudský organizmus je „naprogramovaný“ tak dômyselne, že aj v čase krízových situácií dokáže prežiť bez jedla (2 až 3 mesiace). Mozog a všetky orgány potrebujú pre svoje fungovanie energiu, ktorú môžu čerpať z glukózy alebo tukov.

Mozog však nedokáže spaľovať tuky a keďže zásoby glukózy dokáže organizmus udržať iba 12 až 24 hodín, po 1 dni hladovky by ľudský mozog nemal žiadnu energiu a začal by odumierať. Ale práve vďaka tomu, že pečeň dokáže meniť tuk a niektoré aminokyseliny na ketóny, máme „záložný plán“ či „evolučnú výhodu“ pre stav prežitia.

Pri nedostatku glukózy ketóny dodajú mozgu, orgánom a svalom potrebnú energiu (dokonca viac energie ako glukóza a tuky). Navyše, telo si ich neukladá do zásob a buď ich spáli na energiu, alebo ich vylúči z tela.

Ketóny v skutočnosti v malom množstve neustále cirkulujú v našom tele a na rozdiel od glukózy sa od nich nemôžeme stať závislí. Môžeme sa však postarať o to, aby ich organizmus vyprodukoval viac a aby sme mali vďaka nim viac energie, ktorú potrebujeme na prežitie.

VIETE, ŽE...?

Tehotné ženy majú 2 až 3-krát vyššie hladiny ketónov, ktoré dokážu ľahko preniknúť cez placentu. Pri narodení je hladina ketónov u dieťaťa nízka, ale v priebehu prvých niekoľko dní sa výrazne zvyšuje.

A keďže novorodenec má v pomere oproti telu veľký mozog, ktorý spotrebuje 60 až 70 % celkového metabolizmu, až 25 % bazálnej energetickej potreby počas prvých dní života zabezpečujú práve ketóny (keďže prvé mlieko, ktoré novorodenec dostáva od matky, obsahuje málo laktózy).

Pamätáte si? To je tá „evolučná výhoda“ – bez ketónov by sme jednoducho neprežili ani prvé dni svojho života, nie to ešte obdobia hladu, ktorým boli naši predkovia často vystavovaní.

Tip pre vás: 8x po-tréningové maškrty iba za 150 kcal

KOĽKO ketónov dokážeme vyprodukovať?

Odpoveď závisí od viacerých faktorov... Ozrejmuje M. Chudý: „Pri predĺženej hladovke alebo malom príjme sacharidov (do 30 až 50 g denne) a primeranom príjme bielkovín (1-1,5 g na každý kg čistej telesnej hmoty), kedy má telo obmedzené množstvo glukózy, sa v tele rapídne zvyšuje spaľovanie tukov, počas ktorého sa tvoria ketóny.

Po 3 dňoch hladovky dodávajú ketóny 25 % energie pre mozog a postupne môžu dodávať až asi 75 % energie pre mozog. Dôležité je, že už po nočnom hladovaní zabezpečujú ketóny 2 až 6 % energetických potrieb tela a po 3 dňoch hladovania až 30 - 40 %.

Z pohľadu svalov dodávajú ketóny po nočnom hladovaní 10 % paliva svalovým bunkám. Po 3 - 7 dňoch hladovky ketóny predstavujú 50-85 % paliva pre svalové bunky.

Predpokladá sa, že denná produkcia ketónov sa pri predĺženej hladovke pohybuje medzi 100 - 150 g, ale iné zdroje uvádzajú, že zdravá pečeň môže vyprodukovať až 185 g ketónov denne.

Keďže kalorická hodnota ketónov je asi 4,5 kcal, 150 g ketónov by vynieslo 675 kcal energie. Takže človek s bazálnym metabolizmom 1 700 kcal denne, by pri predĺženej hladovke mohol získať až skoro 40 % energie z ketónov, pokiaľ by žiadne nevylúčil močom a dychom.“

 

Komentáre