Myslíte si, že poznáte zloženie zmrzliny? Asi budete prekvapení.

Myslíte si, že poznáte zloženie zmrzliny? Asi budete prekvapení.

7.8.2017 v kategórii Výživa, autor Ing. Vladimíra Mihálová foto: iStock.com

Zmrzlina je bezpochyby obľúbenou lahodnou pochúťkou a v lete obzvlášť. Žiaľ, že nie všetko, čo chutí, je aj zdravé. Vedeli ste, že kvalitnú zmrzlinu dnes nájdete len ťažko? Budete prekvapení, čo všetko je ukryté v jej zložení.

Z mraziacich boxov supermarketov láka zmrzlina k nákupu v priebehu celého roka, a to najmä svojím vzhľadom a pútavým obalom. V zime jej odoláme určite jednoduchšie, ale počas horúcich letných dní hľadáme možnosti rýchleho schladenia sa. Navyše všade, kde sa obzrieme, nás k tomu priam pokúšajú vysmiati ľudia, vychutnávajúci si farebné kopčeky sladkej dobroty.

Čítajte tiež: Mrazivé inšpirácie: zmrzlina a nanuky - zn. hand made

A tak sa zo zmrzliny stáva veľmi častá a rýchla voľba. Vedeli ste však, že skutočne kvalitnú zmrzlinu, ktorá (okrem škodlivých látok) obsahuje aj výživné látky, dnes sotva nájdete? Posvietili sme si na jej zloženie.

Čo sa skrýva pod obľúbenou dobrotou s názvom zmrzlina?

Výrobky, ktoré nájdeme v obchodoch pod označením „zmrzlina“ sú väčšinou mrazené krémy. Podľa súčasných slovenských predpisov sú zmrzliny a mrazené krémy to isté. Označenie závisí iba od výrobcu.

Zmrzlina je chladený alebo mrazený mliečny produkt, vyrobený zo zmesi smotany alebo mlieka, cukru, škrobu a prísad (ovocie, dochucovadlá, stabilizátory, zvýrazňovače chuti).

Kedysi sa vyrábala z mlieka a smotany, no teraz je to skôr ojedinelé. Čoraz viac výrobcov smotanu nahrádza rastlinným tukom (najmä kokosovým), pretože ich vyjde oveľa lacnejšie.

Typickou zložkou zmrzlín je vyšší podiel cukru a tuku, preto väčšinu druhov možno zaradiť medzi sladkosti. Skutočnou kalorickou „bombou“ sú najmä smotanové zmrzliny. Sú bohaté na tuky a ich energetickú hodnotu ešte viac zvyšuje čokoládová či karamelová poleva, orechy, prípadne rôzne posýpky.

Mohlo by vás zaujímať: Zmrzlinové trendy. Ktoré ovocie je najlepšie do zmrzliny?

Myslíte si, že viete, čo obsahuje zmrzlina?

Bohužiaľ, aj tá najdrahšia „ovocná“ zmrzlina ovocie niekedy vôbec neobsahuje. Nie sú to výmysly, ale reálne výsledky obchodných inšpekcií. Namiesto neho konzumujeme ovocné príchute, aromatické napodobeniny, farbivá, zvýrazňovače chuti, ba dokonca aj želatínu.

Ak je však zmrzlina ochutená aromatizujúcou látkou (nie ovocím), výrobca je povinný označiť ju „s príchuťou”. Výnimkou z tohto pravidla je vanilková zmrzlina, ktorá sa tak môže volať napriek tomu, že sa v nej nachádza iba aróma.

Inšpirujte sa: Recept na prípravu domácej zaváraniny alebo želé. Napríklad z ruží a čokolády...

Názov „čokoládová“ môže dostať len zmrzlina, ktorá obsahuje najmenej 3 % kakaa. Niekedy sa pri nákupoch môžete zhroziť pri obsahu „éčok“ (emulgátorov), ktoré nájdete, samozrejme, aj v zmrzline.

Majú zabezpečiť lepšiu farbu, trvanlivosť, vzhľad a chuť. Všetkých sa však obávať nemusíte. Niektoré z nich sú prírodné farbivá (E 162, E 163), iné ale môžu vášmu zdraviu vážne uškodiť. Napríklad E 621 – glutaman sodný, ktorý môže vo väčšom množstve zapríčiniť nevoľnosť, alergiu, bolesti hlavy a problémy s dýchaním.

Zmrzlina môže obsahovať aj rôzne alergény (laktóza, oriešky, obilniny), ktoré by mali byť uvedené na obale symbolmi. Prísne predpisy platia aj pri obsahu alkoholickej zložky. Ak je do zmrzliny pridaný alkohol, musí byť uvedený v názve výrobku a jeho obsah nesmie prevyšovať 3 % hmotnosti.

Ešte stále vás neprešla chuť na zmrzlinu? Možno treba ešte uviesť fakt, že pri niektorých kontrolách sa nájdu v zložení zmrzliny, dokonca, i stopy zhnitých častí ovocia.

Nebuďte teda prekvapení, ak vám jej konzumácia spôsobí zdravotné ťažkosti ako je nevoľnosť, vracanie, bolesti hlavy, hnačka a pod. Zmrzlina je už sama o sebe veľkou záťažou pre tráviaci trakt, nie ešte ak sú na jej výrobu použité nekvalitné suroviny.

Čo tak pripraviť si zmrzlinu doma? Budete presne vedieť, čo jete

Ak ste sa o výrobu domácej zmrzliny pokúšali niekedy ako deti, nemuselo to vždy dopadnúť úspešne a chutiť ako zmrzlina, že? Nie je to však žiadna veda.

Najväčšou výhodou domácej zmrzliny je nepochybne to, že si v nej môžete kontrolovať kvalitu použitých surovín a tiež množstvo cukru. Okrem toho, väčšinu surovín máte často bežne v chladničke či mrazničke.

Zdravú zmrzlinu s vysokým obsahom cenných živín si môžete pripraviť rýchlo a jednoducho, napríklad z tvarohu alebo jogurtu, s čerstvým ovocím, medom, primiešať môžete oriešky alebo hrozienka. Takto pripravená zmrzlina obsahuje najmä vápnik, vitamíny, bielkoviny a tiež pre telo potrebné sacharidy a tuky.

Zvolili ste však zdravšie prísady, na rozdiel od kupovanej zmrzliny poznáte presné zloženie a viete, že vaša zmrzlina neobsahuje žiadne zbytočné ochucovadlá alebo ďalšie prídavné látky, ktoré by vám mohli uškodiť. Pokiaľ si veľmi nepotrpíte na štíhlu líniu, alebo pripravujete zmrzlinu pre deti, určite stavte na smotanovú zmrzlinu s jogurtom.

Dochutiť ju môžete medom alebo vanilkovým strukom. Ak sa rozhodnete, že do nej primiešate trochu kakaa, ľahko vykúzlite čokoládovú zmrzlinu.

Pri zmrazovaní ju ale nezabudnite pravidelne premiešavať – najlepšie v polhodinových intervaloch. Určite bude potom chutnejšia a krémovejšia.

Komentáre