Nori, Wakame, Kombu. Predstavujeme vám výnimočnosť morských rias

Nori, Wakame, Kombu. Predstavujeme vám výnimočnosť morských rias

4.2.2017 v kategórii Výživa, autor Andrea Klamová foto: iStock.com

Morské riasy sú neodmysliteľnou súčasťou čínskej a japonskej kuchyne. Pre ich úžasné vlastnosti však majú svoje stále miesto aj v liečiteľstve.

Riasa NORI

... viete, že NORI má skvelé preventívne účinky pred nádorovými ochoreniami?

Nori je zrejme najpopulárnejšia a najznámejšia zo všetkých druhov rias. Všetci ju dobre poznáme z tradičného japonského jedla – sushi. Nori riasy majú vďaka vysokému obsahu chlorofylu a beta-karoténu nielen sýto tmavozelenú farbu, ale aj výborné preventívne účinky pred nádorovými ochoreniami.

Tým, že pôsobí podporne pri rozpúšťaní a vylučovaní usadenín tuku, znižuje hladinu cholesterolu v tele. Spomedzi ostatných rias má najvyšší obsah bielkovín, obsahuje tiež mnoho vitamínu C, B a A.

Obľúbené sú aj z dôvodu jednoduchosti a rýchlosti ich prípravy. Stačí ich len nahriať, napariť alebo navlhčiť vodou. Táto riasa rastie v chránených úzkych zálivoch blízko pobrežia, kde čerstvá voda z riek zmierňuje obsah soli v morskej vode. Preto má jemnú chuť a je vhodná aj pre „začiatočníkov“.

Pestuje sa na sieťach, ktoré sú natiahnuté tak, aby počas odlivu boli nad hladinou, a tým dostali čo najviac slnečného svetla a pri príleve sa opäť ponorili do vody. Po niekoľkých mesiacoch rastu sa v zimnom období zbierajú zrelé rastlinky.

Čerstvo nazbierané nori sa umyjú a jemne nasekajú na hustú kašu. Tá sa v odmeraných množstvách načerpá do rámu na bambusových rohožiach a následne sa dá sušiť na slnko alebo do pecí. Takto vznikajú tenké listy nori rias, ktorých kvalita je charakteristická ich krehkosťou, lesklosťou a hladkou štruktúrou. Keď list pozorujete proti svetlu, pravidelne zelene presvitá.

Dajte si pozor pri kúpe lacných druhov, ktoré rozpoznáte tak, že sú ochabnuté, nerovné, pôvodne purpurovo červenej farby, ale môžu byť chemicky nafarbené a nalakované.

Riasa WAKAME

Wakame sa so svojou jemnou chuťou zaraďuje k najviac používaným riasam. Zväčša sa kombinuje s koreňovou zeleninou a pridáva sa do polievok. V sušenom stave si ju môžete ľahko zameniť s jej blízkou príbuznou, riasou kombu. Pri namočení sa však wakame rozvinie ako jemne zelené lístočky, z pevného stredového stvolu. Rastie v Japonsku a najlepšie sa jej darí v pohyblivých vodných prúdoch. Rastliny sú až 5 metrov dlhé a rastú v 6 – 12 metrovej hĺbke.

Nechajte sa inšpirovať: Vyskúšajte šalát s riasou WAKAME!

Výnimočná vlastnosť riasy wakame je, že zabraňuje šediveniu vlasov.

Najrýchlejšiu rastovú fázu majú v zimných mesiacoch. Na jar sa zbierajú z člna pomocou hákov pripevnených na lane. Následne sa buď sušia na pobreží, alebo sa ešte predtým na chvíľu namočia do vriacej a potom do studenej vody. Takto upravenú riasu môžete v Japonsku na trhoch kúpiť aj čerstvú, u nás ju zoženiete už len v sušenom stave.

Je výnimočná najmä pre vysoký obsah vápnika, jódu, železa a vitamínov B a C. K tomuto všetkému má pre nás riasa wakame ešte jednu zaujímavú vlastnosť – zabraňuje šediveniu vlasov.

Pred varením je dobre, ale nie nutné, riasu na 4-5 minút namočiť. Doba varenia je približne 45 minút.

Riasa KOMBU

Patrí do rodiny rias s názvom kelpa. Jej zázračné hrubé tmavé pásy sa od nepamäti využívali ako prvá pomoc pri otravách jedlom a ako ochrana pred ťažkými kovmi.

Ak použijete pásik tejto riasy pri varení strukovín, nielen, že zmäkčí vlákna potravín a tým skráti dobu varenia, ale obohatí ju aj o cenné živiny a zvýši jej stráviteľnosť.

Život vo vodách s neustálym prílivom a odlivom vydrží vďaka vysokému obsahu kyseliny alginovej, ktorá jej dodáva flexibilitu a udržuje rastlinnú štruktúru. Práve táto kyselina, na základe svojej nestráviteľnosti a schopnosti prirodzene čistiť črevá, berie zo stien hrubého čreva jedy a nechá ich vylúčiť prirodzenou cestou.

Riasa kombu je jedna z rias s najvyšším obsahom jódu. Práve preto ju Číňania používali už po stáročia na liečenie štítnej žľazy. Ak použijete pásik tejto riasy pri varení strukovín, nielen, že zmäkčí vlákna potravín a tým skráti dobu varenia, ale obohatí ju aj o cenné živiny a zvýši jej stráviteľnosť.

Dá sa tiež využiť na posilnenie chuti pri varení zeleninových jedál či polievok. Tradičný polievkový základ z riasy kombu sa nazýva dashi. Dá sa použiť na prípravu mnohých chutných japonských jedál. Kombu obsahuje dva jednoduché cukry – fruktózu a manit, ktoré sú vhodné aj pre diabetikov, pretože nezvyšujú hladinu cukru.

Pred varením treba riasu namočiť na 20-30 minút a následne variť, napríklad so strukovinou, približne 1 hodinu. Kombu môžete tiež upiecť v rúre, rozdrviť a prášok použiť na dochutenie jedál.
Čítajte tiež: Riasy Hijiki, Arame, Agar-Agar. Ďalšia výživná trojka, zoznámte sa.

 

 

Komentáre