Pijete často minerálku? Čo by ste mali rozhodne sledovať!

Pijete často minerálku? Čo by ste mali rozhodne sledovať!

31.1.2017 v kategórii Výživa, autor Jana Trundová foto: iStock.com

Navykli sme si piť minerálku ako vodu. Je to správne?

Podstata chuti vody

Voda je v podstate neutrálna, napriek tomu citlivé chuťové receptory vedia odlíšiť aj jej jemné nuansy. To, na čom záleží, je skladba geologického podložia. Ovplyvňuje nielen vodu z prírodného mineralizovaného zdroja, vodu pramenitú, ale aj chemicky upravovanú z vodovodnej siete.

Keď vám niekto bude tvrdiť, že za výbornou chuťou limonády je voda zo vzácneho prírodného zdroja, máte dobrý dôvod si myslieť, že vás zavádza. Dôležitejšou informáciou pre spotrebiteľa je tvrdosť vody, podstatnou potom zdravotná nezávadnosť a koncentrácia minerálov.

Mohlo by vás zaujímať: KONOPNÝ OLEJ - prečo je výnimočný?

Minerálky a minerálna smršť

Extrémny príklad: Dáte si pohár filtrovanej morskej vody? Ani omylom. To, že odsolená voda z morských vĺn nie je príliš vhodná na varenie ani na výrobu nápojov, už vôbec na pitie, je dané tým, že finančne dostupná technológia, ktorá by ju dokázala zbaviť silnej koncentrácie solí a minerálov, neexistuje.

Kto ju vymyslí, má nepochybne Nobelovu cenu, aj vďaku suchom sužovanej časti ľudstva zaručenú. Minerálky sú iná kategória – chutná až lahodná do takej miery, že nevnímame riziká.

Sú vhodné pre občasné pitie alebo ako prírodná kúra vnútornej balneoterapie, za predpokladu, že vieme, čo nášmu organizmu chýba! Nadmerný prísun minerálnych solí totiž spôsobuje rad ťažkostí. Preťažené obličky, zanesené cievy a vysoký krvný tlak sú typickou chronickou záťažou našej populácie.

Čím viac minerálky si doprajeme, tým podstatnejšie je pre nás ich zloženie a obsah pevných rozpustených látok.

Kedy minerálne vody najviac prospejú?

Ako kúpeľná procedúra pod vedením lekára, štartujú ozdravný proces v celom tele bez vedľajších rizík. Lenže siahnuť automaticky po balení vôd je jednoduchšie a určite lacnejšie ako podstúpiť efektívnu vnútornú balneoterapiu. Keď sa už pre ňu rozhodnete, využite ju na maximum.

Od ordinujúceho lekára môžete po komplexnom posúdení stavu organizmu očakávať nielen výber druhu minerálnej vody, ale aj stanovenie optimálnej dĺžky procedúry, presný rozpis a časový harmonogram denných dávok i ponuku prípadných prísad a vhodných kombinácií. Od seba musíte požadovať disciplínu. Len tak peniaze nevyhodíte von oknom.

Prečítajte si tiež: Riasy Hijiki, Arame, Agar-Agar. Ďalšia výživná trojka, zoznámte sa.

Minerálky - Rozdeľte ich

Nová definícia minerálky je ďaleko voľnejšia ako tá stará. Dnes sa tak môže označovať každá voda "čistého zloženia“ vyťažená z podzemia.

Pochádza z chráneného zdroja kontrolovaného ministerstvom zdravotníctva. Otázkou je, po akej siahnuť, keď na trhu je veľké množstvo produktov.

V orientácii pomôže obsah pevných rozpustných látok (PRL), ak ho však výrobcovia na etiketách uvádzajú. Od roku 2006 tak totiž podľa zákona robiť nemusia.

  • Na častejšie popíjanie sú najvhodnejšie veľmi slabo mineralizované vody, ktorých obsah PRL neprekročí 50 mg na liter vody.
  • U slabo mineralizovaných, voči telu celkom miernych vôd sa PRL pohybuje od 50 do 500 mg na liter vody.
  • Nad stredne mineralizovanými sa už naozaj oplatí popremýšľať, to sú všetky, u ktorých sa PRL nachádza medzi 500 až 1 000 mg na liter vody.
  • Silne mineralizované do 5 g je pri častejšej konzumácii rozumné konzultovať s praktickým lekárom, ktorý pozná váš zdravotný stav.

Nad veľmi mineralizovaným vodami s hodnotami PRL nad 5 g na liter nie je nutné bez konzultácie s lekárom strácať čas, na druhej strane stojí fakt, že svojou chuťou "nevytrénovaným" chuťovým bunkám väčšinou príliš neulahodia, bývajú veľmi slané alebo horkasté, a preto tak nelákajú.

Prečítajte si tiež: Spoznajte najdrahšie čaje sveta

NÁŠ TIP:

Čo u minerálok rozhodne treba sledovať?

Obsah pevných rozpustných látok, sodíka a vápnika.
  • Nadbytok vápnika môže napríklad prehĺbiť psychickú labilitu, vyvolať zápchu, urýchliť kôrnatenie tepien a podporiť vznik obličkových kameňov.
  • Najväčším rizikom je však sodík! Jeho vysoký obsah prospieva pri veľkom fyzickom výkone spojenom s potením. Tým, že zadržiava vodu v tele, sa však stáva nielen nevhodným pri snahe schudnúť, ale spôsobuje tiež opuchy a kŕče, zvyšuje krvný tlak a významne preťažuje srdce.
Mohlo by vás zaujímať: 5 top čajov, ktorých účinky sú overené časom

Komentáre