Klimaktérium a hormonálna joga. Pýtali sme sa odborníkov.

Klimaktérium a hormonálna joga. Pýtali sme sa odborníkov.

11.5.2017 v kategórii Wellness, autor Miroslava Miková foto: iStock.com

Má úžasné účinky na organizmus, okrem íných napríklad zlepšuje pamäťové schopnosti, eliminuje vypadávanie vlasov i lámanie nechtov. Na otázky odpovedá inštruktorka hormonálnej jogy Frída Gedeonová a MUDr. Jozef Španka.

HORMONÁLNA JOGA

Hormonálna joga využíva špeciálne jogové techniky, ktorých cieľom je nastoliť v organizme hormonálnu rovnováhu, teda regulovať sekréciu hormónov. Okrem toho má detoxikačné účinky, dodáva energiu, zlepšuje pamäťové schopnosti, zvyšuje sebavedomie, eliminuje vypadávanie vlasov i lámanie nechtov. Na otázky odpovedá inštruktorka hormonálnej jogy Frída Gedeonová:

Ktoré príznaky klimaktéria možno cvičením hormonálnej jogy zmierniť?

Sú to najmä návaly horúčavy, nespavosť, podráždenosť, stres, panika a depresie, nízke libido a suchosť urogenitálnej oblasti.

Ako často treba cvičiť, aby sa dostavili pozitívne účinky?

Odporúčam venovať sa hormonálnej joge minimálne 3 - 4 razy týždenne. Je dôležité naučiť sa zostavu cvikov, ideálne pod vedením certifikovanej lektorky, potom môžu ženy cvičiť aj samy doma. Celá zostava zaberie 30 - 35 minút. Je treba dávať pozor na správne prevedenie cvikov a techník, ktoré urýchľujú ich účinky.

ČO POMÁHA ZMIERNIŤ PRÍZNAKY KLIMAKTÉRIA?

Odpovedá MUDr. Jozef Španka:

U pacientok s výrazne vyznačeným vegetatívnym syndrómom, ako návaly horúčavy, potenie, nervozita, podráždenosť, nespavosť, depresívne stavy, je nevyhnutná hormonálna substitučná liečba približne na dva roky.

Danej užívateľke je ušitá presne na mieru. Po dvoch rokoch je možné liečbu vysadiť a znovu sa všetko prísne a individuálne prehodnotí. Užívateľka musí spĺňať medicínske kritériá na užívanie liekov a podmienkou je negatívne mamografické vyšetrenie.

Liečbu možno kvôli riziku osteoporózy doplniť preparátmi na báze vitamínu D a tiež je dôležité zabezpečiť dostatočný prísun kalcia.

Vhodný je tiež primeraný pohybový režim, a to najmä u žien, ktoré majú drobnejšiu postavu. Dôležité je upraviť stravovanie v zmysle zvýšeného prísunu potravín s obsahom vápnika (celkovo postačí 100 gramov tvrdého syra denne).

U žien s minimálnou symptomatológiou klimaktéria si vystačíme s fytoestrogénmi, teda od liečby na báze estrogénov úplne upúšťame.

Najdôležitejšie je, aby boli ženy v období klimaktéria pravidelne sledované gynekológom, včas podchytené a individuálne nastavené na liečbu. Pravidelným sledovaním žien v tomto období sa zvyšuje aj odhalenie iných, oveľa závažnejších ochorení, a to najmä onkologických a kardiovaskulárnych.

Ženy prežijú až tretinu života v období estrogénového deficitu, ktorý so sebou prináša krátkodobé i dlhodobé riziká. Povinnosťou gynekológa je v spolupráci s pacientkou zabezpečiť čo možno najvyššiu kvalitu života v tomto období.

Čítajte: Ako prirodzene zmierniť príznaky klimaktéria?

Komentáre