Serotonín pre dobrý pocit zo života

Serotonín pre dobrý pocit zo života

23.4.2017 v kategórii Wellness, autor Gabriela Bachárová foto: iStock.com

Okrem endorfínov sa k hormónom šťastia radí aj serotonín. Aj serotonín podobne ako endorfíny nemá vplyv len na šťastné naladenie, ale aj na ďalšie procesy v tele.

Serotonín pre dobrý pocit zo života

Okrem endorfínov sa k hormónom šťastia radí aj serotonín. Je to látka, ktorá má chemický názov 5-hydroxytryptamín. Nachádza sa v krvných doštičkách, tráviacom trakte a tiež v centrálnom nervovom systéme. Tam sa podieľa na procesoch, ktoré vytvárajú pocit dobrej nálady.

Viac o endorfínoch: Vyrobte si hormóny šťastia. Behajte, milujte sa a jedzte dobré jedlo!

Aj serotonín podobne ako endorfíny nemá vplyv len na šťastné naladenie, ale aj na ďalšie procesy v tele. Jeho pôsobenie na ľudský organizmus je oveľa širšie. Pozitívne ovplyvňuje žilový systém. Pôsobí proti bolestiam hlavy. Ďalej podporuje trávenie a chuť k jedlu.

Keď je človek šťastný, napríklad v stave čerstvej zamilovanosti, väčšinou mu naozaj chutí jesť a nemá problém pribrať dva tri kilogramy.

Prejedzte sa k šťastiu

Hladinu serotonínu môžeme pozitívne ovplyvniť konzumáciou niektorých jedál. Patrí medzi ne morčacie mäso, losos, syry, vajcia, celozrnné pečivo, orechy a banány.

Pre tvorbu serotonínu sú dôležité aj minerály horčík a vápnik, v strave je preto nutné dbať na ich dostatočný príjem.

Je tiež dobré konzumovať potraviny, ktoré majú vysoký obsah omega-3 mastných kyselín. Tie sú zodpovedné za správne fungovanie nervovej sústavy a tiež za prenos serotonínu. Tieto kyseliny nájdeme hlavne v tučných rybách a ďalej v rastlinných olejoch, tekvicových semienkach alebo v listovej zelenine.

Možno ich tiež užívať vo forme doplnkov stravy z lekárne. Nedostatok omega-3 mastných kyselín vo výžive má za následok smutnú náladu a dokonca až vznik depresie. 

Šťastie v tabletke

Priaznivé pôsobenie serotonínu na dobrú náladu si všimli aj výrobcovia liekov, ktoré zbavujú človeka depresívnych stavov a zlepšujú jeho psychický stav. Účinnosť mnohých antidepresív je založená práve na poznatkoch o vyplavovaní serotonínu do ľudského organizmu. Tieto lieky serotonín zachytávajú a umožňujú jeho vyplavovanie.

Často ale nie je nutné brať hneď medikamenty, ktoré podporujú dobrú náladu. Produkciu serotonínu ovplyvňuje aj pobyt na slniečku a športová aktivita. Ideálne je spojiť ich a športovať na dennom svetle. Pri ľahších poruchách nálady je užívanie liekov dokonca kontraproduktívne a môže psychický stav ešte zhoršiť.

„Keď ste na slniečku, zvyšuje sa produkcia hormónu šťastia serotonínu“

Doprajte si ten pocit

Hormóny šťastia sa vyplavujú pri mnohých príležitostiach. Doprajte si predovšetkým:

  • bozkávanie a láskyplný sexuálny styk s milovaným človekom
  • spoločnosť príjemných ľudí
  • počúvanie dobrej hudby
  • uvoľňujúcu alebo naopak energetizujúcu masáž
  • automasáž hlavy
  • dýchacie cvičenia
  • meditáciu a celkové uvoľnenie tela i mysle
  • športovú aktivitu alebo tanec
  • saunu s následným ochladením sa v ľadovej vode
  • striedavú sprchu teplou a studenou vodou 

Automasáž hlavy

Veľmi jednoduchou cestou, ako si privodiť dobrú náladu vďaka vyplavovaniu hormónov šťastia, je automasáž hlavy. Nemusíte chodiť do masážneho salónu, kúpte si masážnu metličku, ktorá vzhľadovo pripomína metličku na šľahanie vaječného bielka.

Masírujte si s ňou vlasovú časť hlavy i temeno. Je to veľmi príjemná záležitosť. Masáž odstraňuje únavu a naozaj navodzuje pocit šťastia.

Nemá zmysel nútiť sa do niečoho len preto, že vám to „teoreticky“ môže priniesť niečo pozitívne. Dajte na svoj pocit a hľadajte svoje vlastné zdroje dobrej nálady. Hormóny šťastia vám v tom rozhodne pomôžu.

Môže vás tiež zaujať: Raňajky na 7 dní. Tipy a inšpirácia pre vás...

Komentáre