Sila slnečného svetla: Ako ju využiť naplno, aby nám neuškodila?

Sila slnečného svetla: Ako ju využiť naplno, aby nám neuškodila?

17.5.2017 v kategórii Wellness, autor Ing. Vladimíra Mihálová

Slnko bolo po celé tisícročia pokladané za zdroj života. Dnes vieme, že je schopné uzdravovať, ale aj škodiť. Záleží len od nás, ako tento dar využijeme.

Moc slnka si uvedomovali už ľudia v staroveku, ktorí ho uctievali ako svojho boha. Sumeri, Egypťania, Babylónčania, Peržania, Gréci a Rimania slnko považovali za základné božstvo. Aztékovia, Inkovia a Mayovia mu stavali obrovské pomníky. Dnes nemusíme byť ani uctievačmi slnka, a pritom si môžeme naplno uvedomovať jeho silu. Slnko je sprostredkovateľom všetkého života na Zemi. Slnečné svetlo je sila, ktorá živí naše telo a dodáva mu energiu.

Pre náš život, najmä zdravie, môže byť veľkým prínosom v mnohých smeroch. Oproti tomu, negatív, ktoré môžu slnečné lúče zapríčiniť, je síce menej, no o to vážnejšie môžu byť následky na našom tele. Ako teda využiť slnečné svetlo, aby nám jeho sila slúžila k maximálnemu úžitku?

1. Slnko skryté v potrave

Do tela sa slnečné lúče nepriamo dostávajú prostredníctvom potravín. Paprika či paradajky vypestované vo vlastnej záhradke vyzerajú a aj chutia lepšie ako tie, ktoré sú vypestované v skleníku, kam sa určité vlnové dĺžky svetla nedostanú. Je lepšie, ak jeme ovocie a zeleninu, ktoré boli vystavované priamemu slnečnému svetlu.

Často okrajujete šupu ovocia alebo zeleniny? Alebo ste nadšencom odšťavovania? Potom vedzte, že nerobíte najlepšie, a to nielen kvôli množstvu vlákniny, ktorá je v tomto ochrannom obale obsiahnutá, ale aj z ďalších významných dôvodov. Šupky čerstvého ovocia v sebe ukrývajú mimoriadne veľa vitamínov a nerastných látok. Ak šupy vyhadzujete, ničíte značnú časť slnečných lúčov uložených v potravinách.

Skúste: 3x SMOOTHIES PLNÉ ENERGIE

2. Vitamín D – tzv. slnečný vitamín

Nachádza sa síce v niektorých druhoch potravín (morské ryby, vaječný žĺtok, pečeň atď.), no telo ho dokáže vyrobiť pôsobením slnečného svetla na kožu. Preto by mal byť skôr považovaný za hormón. Ak vystavíte svoju tvár slnku približne na 15 minút, získate viac než dennú dávku vitamínu D.

V našom tele zohráva dôležitú úlohu, pretože umožňuje vstrebávanie vápnika a fosforu, zabezpečuje ukladanie týchto minerálov do našich kostí. Tak zabraňuje bolestivým a deformujúcim chorobám – krivici u detí a osteomalácii (mäknutiu kostí) u dospelých.

Vďaka pôsobeniu slnečného svetla je malé množstvo tohto vitamínu obsiahnuté i v rastlinách (napr. mrkva, huby). Slnečná energia je však v tomto prípade lacnejšia, rýchlejšia a bezpečnejšia.

3. Slnečné lúče a pokožka

PRE: Primeraná dávka slnečného svetla dodáva koži hladkosť a pružnosť. Navyše, zvyšuje odolnosť kože voči chorobám a infekcii. Opálená pokožka je až trojnásobne schopnejšia likvidovať mikróby ako neopálená pokožka. Už pred viac ako dvetisíc rokmi Hippokrates objavil, že slnečné svetlo pomáha pri liečbe niektorých chorôb. Odvtedy nestratilo slnko nič zo svojej liečivej schopnosti, no často je jeho schopnosť nahrádzaná oveľa modernejšími metódami.

Napriek tomu, nemali by sme zabúdať na jeho účinky, ktoré nám môžu veľakrát pomôcť. V najširšom rozsahu sa slnečné lúče využívajú pri liečbe kožných ochorení. Napr. ak máte akné, snažte sa byť každý deň na slnku.

Začnite s 30 minútami (najlepšie v poobedňajších hodinách) a dobu slnenia postupne predlžujte o päť minút denne až do 2 hodín. Akné sa na slnku hoja rýchlejšie. Pri ďalších kožných ochoreniach ako je pityriáza (šupinatosť) a psoriáza (lupienka) môžu takisto slnečné lúče výrazne zlepšiť stav.

PROTI: Priveľa slnka môže byť však pre našu pokožku a zdravie škodlivé a veľmi nebezpečné. Opakované spálenie pokožku vysušuje, zapríčiňuje tvorbu vrások, a tým vedie k predčasnému starnutiu. Nadmerné slnenie môže spôsobiť vznik karcinómov alebo melanómov, najčastejších foriem kožných nádorov. Ich počet sa každých 10 rokov zvyšuje približne o 5 až 10 %. Väčšine prípadov sa dá predchádzať rozumným vystavovaním pokožky slnečným lúčom.

Mohlo by vás zaujímať: Jemné energie stromov. Čo charakterizuje jednotlivé stromy a ktorý vás osloví?

4. Slnko ako nepriateľ baktérií

V roku 1877 vedci Downs a Blunt zistili, že slnečné svetlo zabíja baktérie. Pôsobí sterilizujúco, teda má schopnosť likvidovať baktérie a vírusy. Tento fakt využil i Niels Fensen, ktorý v roku 1903 získal Nobelovu cenu za úspešné liečenie tuberkulózy prostredníctvom slnečného svetla, čo urýchlilo ďalší výskum liečenia infekcií.

Pri liečbe mnohých infekčných ochorení (angína, zápal pľúc atď.) slnečné svetlo účinne pomáha, pretože pôsobí proti infekcii. Ak teda ochoriete na chrípku, nezatvárajte okná, nezaťahujte závesy, ale nechajte dovnútra prenikať slnečné lúče, ktoré vám pomôžu zničiť stále sa množiace vírusy a baktérie.

5. Slnko a naše fyzické zdravie

Slnečné žiarenie prospieva srdcu a spolu s pohybom na čerstvom vzduchu znižuje rýchlosť srdcového tepu v pokoji. Výkon srdca sa zvyšuje zlepšovaním jeho výkonnosti a pritom sa krvný tlak dostáva do normálu.

Slnko posilňuje aj imunitný systém. To znamená, že slnečné lúče nielenže pomáhajú pri liečbe rozličných infekčných ochorení, ale zároveň chránia naše telo pred ich vznikom. Okrem toho, môže byť slnko užitočným pomocníkom pri ovplyvnení cukrovky. Tak, ako pohyb znižuje hladinu krvného cukru pri cukrovke, upravuje jeho hladinu aj u hypoglykémie (pokles hladiny glukózy v krvi).

Slnečné svetlo spôsobuje to isté. Stimuluje beta bunky podžalúdkovej žľazy k účinnej tvorbe inzulínu, podporuje tvorbu zvláštneho enzýmu, ktorý odoberá glukózu z krvi a ukladá ju v podobe glykogénu v pečeni. Možno povedať, že správna životospráva, pohyb a slnečné lúče sú výborným receptom na ovplyvnenie cukrovky dospelých v počiatočnej fáze.

6. Slnečné svetlo a psychika – doprajte ho svojim nervom

Náš nervový systém obyčajne reaguje na slnečné svetlo priaznivo. Slnečné lúče podporujú tvorbu endorfínov v našom mozgu, svalstvo sa uvoľňuje a u väčšiny ľudí majú schopnosť zlepšovať náladu, vzbudzovať pocity spokojnosti a pohody. Do ordinácií psychológov a psychiatrov prichádza na jeseň a v zime asi o 10 % ľudí viac než bežne.

Do veľkej miery je to zapríčinené práve nedostatkom slnečného svetla, ktorý vyvoláva tzv. sezónne depresie. V našom mozgu sa tvoria dôležité zlúčeniny (sérotonín, dopamín, melatonín), ktoré majú výrazný vplyv na našu náladu. Ich nedostatok vedie k nespavosti, depresiám, a to nielen sezónnym, ale i chronickým. Spolu s cvičením je teda slnečné svetlo dôležitým prírodným liekom pri chronickej depresii. Keď svieti slnko, pustite jeho lúče do miestnosti! Pozdvihne vám to náladu a prospeje vášmu zdraviu.

Paradox slnečného svetla: Na jednej strane môžu slnečné lúče liečiť, na strane druhej aj poriadne uškodiť. Všetko závisí od toho, ako ich užívame. Blahodarné pôsobenie slnka si neodopierajte, ale ani to s jeho lúčmi nepreháňajte! Mali by ste ho využiť tak, aby vám slúžilo na účel, na ktorý bolo stvorené a súčasne pritom dbali na nebezpečenstvo predávkovania.

Čítajte tiež: Šiesty zmysel, predtucha, či vnútorný hlas. Prehovára vaša INTUÍCIA.

Komentáre