Stres? Tieto potraviny vám pomôžu dostať sa do psychickej pohody!

Stres? Tieto potraviny vám pomôžu dostať sa do psychickej pohody!

20.11.2016 v kategórii Wellness foto: iStock.com

Sychravé počasie nám dáva zabrať a telu už akosi dochádzajú baterky. Nuž, zima je výzvou nielen pre imunitný systém, ale tiež pre psychiku. Receptov, ako sa udržať v dobrej nálade aj napriek dlhým nociam a absencii svetla je dosť, ale výrazne pomôcť nám môžu aj tie správne potraviny.

Datle

Datle sú pre psychickú pohodu potravinou číslo jeden. Zásluhu na tom má najmä magnézium, ktorý je v ovocí obsiahnutý naozaj hojným podielom. 43 gramov na 100 gramov je číslo, ktoré sa len tak ľahko nevidí. A prečo je horčík nevyhnutný? V poslednom období sa jeho zásluhy spájajú najmä so psychikou, avšak, magnézium v tele podporuje aj mnoho iných procesov.

„Ak máte pred sebou náročnejšie pracovné obdobie, nie je lepšia potravina, ktorú si môžete pozobkávať.“

Stará sa o zdravie a regeneráciu svalstva, kostí, či zubov a pomáha pri prevencii srdcovo-cievnych chorôb. Datle sú jeho bohatým zdrojom a pomôžu vám tak riešiť stav chronickej únavy, ale aj stresovej záťaže, či nevysvetliteľnej nervozity. Napriek tomu, že sušené datle sú pomerne sladkou pochúťkou, nie sú kyselinotvorné a pálenie záhy tak, našťastie, očakávať nemusíte.

Toto exotické ovocie sa zvykne označovať aj ako pokrm pre študentov, nakoľko podporuje koncentráciu a činnosť mozgu. Ak máte pred sebou náročnejšie pracovné obdobie, nie je lepšia potravina, ktorú si môžete pozobkávať. Dajte si ich ráno do jogurtu, alebo zmixujte spolu s čokoládou, maslom podrvenými lieskovcami, či mandľami do pevnej hmoty, ktorú narolujte do celofánu a nechajte stuhnúť. Vyrobíte si tak skutočne energetickú a povzbudzujúcu tyčinku.

Banán

Banány sú popri jablkách najrozšírenejším a najčastejšie konzumovaným ovocím. Okrem príjemnej chuti spočíva ich sláva aj v prívlastku energetickej bomby. Banány obsahujú približne 112 kalórií, čo je pre ovocie pomerne dosť. Sú preto vhodné najmä na ráno pre povzbudenie. Pozor, banány sa okrem energie postarajú aj o vašu duševnú pohodu. Vďaka vyššiemu obsahu magnézia regulujú stavy únavy a stresu.

„Ranný šejk s rozmixovaným banánom, kokosovým, mandľovým, alebo ryžovým mliekom a medom pohladí vaše nervy a dodá vám veľké množstvo energie.“

Ich súčasťou sú i bohaté podiely vitamínov skupiny B, ktoré organizmu zabezpečia celý rad potrebnej ochrany a v kombinácii so spomínaným horčíkom majú ešte výraznejší vplyv na psychickú pohodu. A aby toho nebolo dosť, môžu sa pýšiť aj serotonínom, známym hormónom šťastia. Mnohé minerály ukryté v banáne podporia správnu činnosť imunitného systému, ale aj kostí, zubov a krvotvorby.

Pozor ale na nedozreté kusy, ktoré obsahujú až príliš veľké množstvo škrobu a môžu preto spôsobiť nepríjemné tráviace problémy. Ranný šejk s rozmixovaným banánom, kokosovým, mandľovým, alebo ryžovým mliekom a medom pohladí vaše nervy a dodá vám veľké množstvo energie. Teplý šejk na večer, v rovnakom zložení, pomôže zaspať pokojným a hlbokým spánkom.

Čítajte aj: 12 zázračných potravín: odhaľte s nimi tajomstvo večnej mladosti!

Ementál či cottage – syry pre šťastie

Syry a psychická pohoda? Že vám to nejde celkom dohromady? A predsa je to tak. Kvalitný ementál, či iný tvrdý syr, je bohatým zdrojom tryptofanu. Za prítomnosti vitamínu B6 má táto aminokyselina schopnosť premeniť sa na neurotransmitér serotonín, melatonín a vitamín B3, ktoré sú nevyhnutné pre viacero fyziologických procesov.

„Okrem ementálu vám náladu pomôže zlepšiť aj cottage syr s vyšším obsahom riboflavínu, a teda vitamínu skupiny B, ktorý posilňuje činnosť nervovej sústavy.“

Významnú rolu hrá napríklad sexuálne správanie, odstránenie pocitov stresu, úzkostí, ako aj správny a kvalitný spánok. Vďaka tryptofanu, obsiahnutému v syroch, sa môžete ľahšie zbaviť nepokojného spánku a ťažšieho zaspávania, získate prevenciu pred migrénami, zlepší sa vám nálada a potlačia sa ľahké stavy depresie a nespokojnosti. Okolo 400 miligramov tryptofanu, ktoré ementál na 100 gramov obsahuje, sa vám zíde rovnako ako vitamín B12, ktorý upokojí nervovú sústavu a zabráni výbuchom hnevu.

Náladu vám pomôže zlepšiť aj cottage syr s vyšším obsahom riboflavínu, a teda vitamínu skupiny B, ktorý posilňuje činnosť nervovej sústavy. Podobnú službu urobí vášmu organizmu aj tvaroh. I v ňom sú bohato obsiahnuté rôzne aminokyseliny, ktoré podporujú udržanie dobrej nálady a obmedzujú jej výkyvy. Proteíny a vápnik navyše posilňujú motor nervových impulzov.

Pokiaľ chcete vašu psychiku podporiť ešte viac, vyskúšajte kombináciu tvarohu s malinami, ktoré, podobne ako banány, obsahujú vysoký podiel horčíka.

Službu vašej psychickej rovnováhe urobí aj šalát šťastia, plný potravín podporujúcich duševnú stabilitu. Nakrájajte ementál na kocky a v mise zmiešajte s vlašskými orechmi. Kyselina linolová v nich obsiahnutá znižuje krvný tlak a odbúrava stres, rovnako ako vysoký podiel aminokyselín. Do šalátu pridajte na kocky pokrájanú pečenú cviklu, ktorá je plná pre psychiku nevyhnutných vitamínov skupiny B.

Cviklu pečte spolu s tekvicou, ktorá v šaláte taktiež nesmie chýbať, nakoľko je plná horčíka a železa. Na zálievku zmiešajte olivový olej spolu s dijonskou horčicou a pridajte do neho pár kvapiek limetkovej šťavy a štipku soli. Šalát bude nielen chutný, ale aj zdravý.

Čučoriedky

Sladké a mierne trpké bobuľovité ovocie je pre zdravie a psychickú pohodu ten správny tip. Hlavnou výhodou je vysoký podiel flavonoidov, ktoré významne podporujú detoxikačné procesy, chránia bunky pred toxickým pôsobením škodlivých látok a tiež degeneratívnymi procesmi spôsobenými stresom. Čučoriedky významne ovplyvňujú sústredenie a prenos informácií medzi bunkami. Zlepšujú tak rýchle a efektívne premýšľanie a schopnosť riešiť problémy.

„Stačí si zakúpiť 300 gramov mrazeného ovocia, ktoré vďaka mínusovým teplotám udržalo svoje cenné látky a rozmixovať ho s 200 gramami kvalitného hustého gréckeho jogurtu.“

Podľa niektorých teórií prispievajú k prevencii Alzheimerovej choroby. Výbornou voľbou, ako si na čučoriedkach pochutiť a zároveň nemať výčitky z prijatých kalórií, je domáca chutná zmrzlina. Stačí si zakúpiť 300 gramov mrazeného ovocia, ktoré vďaka mínusovým teplotám udržalo svoje cenné látky a rozmixovať ho s 200 gramami kvalitného hustého gréckeho jogurtu. Ten je užitočný práve preto, že obsahuje len nízke množstvo tuku a vysoký podiel bielkovín.

Pokiaľ sa vám zdá pochúťka málo sladká, pridajte do zmesi ¼ sladkého vanilkového, či ovocného proteínového prášku, alebo dochuťte stéviou, medom, či javorovým sirupom. Môžete konzumovať v izbovej teplote, vložiť do chladničky, alebo rovno zmraziť a mať tak poruke vynikajúcu domácu zdravú zmrzlinu.

Hrach

Zelený, sladký a chutný. Jeden z tých, ktoré môžete pokojne zmraziť bez toho, aby ste po uvarení mali dočinenia s ochudobnenou zeleninou bez vitamínov. Okrem vlákniny, ktorá významne ovplyvňuje zdravé trávenie, obsahuje hrach aj vitamín B1 a B9. Oba hrajú dôležitú úlohu pri nastolení duševnej rovnováhy.

Absencia thiamínu, a teda vitamínu B1 vedie k depresiám, úzkostiam, či psychózam. Nedostatok vitamínov skupiny B je dobre známy a do tela ho neprijímame v takom množstve, ako by sme potrebovali. Aj riboflavín – B6 je extrémne potrebný pre psychickú odolnosť. Hrach je pritom vynikajúcim zdrojom celého radu vitamínov skupiny B.

„Okrem vlákniny, ktorá významne ovplyvňuje zdravé trávenie, obsahuje hrach aj vitamín B1 a B9. Oba hrajú dôležitú úlohu pri nastolení duševnej rovnováhy.“

Vďaka kyseline listovej bude o váš nervový systém dobre postarané. 

Bude vás zaujímať: FERMENTOVANÉ POTRAVINY. Jedzte ich a črevá sa vám poďakujú

Komentáre