Ako udržiavať mozog vo forme? 6 tipov na efektívne učenie.

Ako udržiavať mozog vo forme? 6 tipov na efektívne učenie.

20.5.2017 v kategórii Zdravie, autor Ing. Vladimíra Mihálová foto: iStock.com

Myslíte si, že iba vaše telo potrebuje pravidelný tréning, aby bolo stále fit? Omyl. Náš mozog si tiež zaslúži náležitú pozornosť, aby mohol pracovať efektívne.

Mozog ako riadiace centrum, najviac vyvinutý orgán v našom tele, potrebuje pre svoju prácu dostatočnú výživu. Okrem správnej výživy by sme ale nemali zabúdať na to, že mozog je zároveň sval.

Tak, ako ostatné svaly nášho tela, je nevyhnutné ho posilňovať, aby „nezlenivel“. Inak predsa nemôžeme očakávať, že bude fungovať efektívne. Akým spôsobom ho teda „trénovať", aby bol čo najvýkonnejší a udržiavali sme ho v najlepšej forme?

Ako mozog trénovať alebo Tipy na efektívne učenie

1. Opakovanie – matka múdrosti

Je jednou z najznámejších, osvedčených metód učenia sa. Kým v detstve sme sa učili často mechanickým memorovaním textu, ktorý nie a nie inak dostať do hlavy, neskôr sme sa naučili hľadať a používať logické súvislosti medzi pojmami, ktoré nám učenie sa zjednodušili.

V dnešnej dobe plnej moderných technológií a stresu nevenujeme opakovaniu „naučeného“ a trénovaniu pamäti toľko pozornosti. Napokon na čo, keď máme mobily s najnovšími aplikáciami, ktoré si všetko pamätajú za nás?

Nákupný zoznam, pripomienky na stretnutia, dohodnuté termíny atď. – to všetko je v ňom, tak hádam nebudeme strácať čas neustálym opakovaním si nejakých záležitostí či udalostí. Čo však v prípade, že ho nebudete mať pri sebe? Ako si poradíte, keď to, čo malo byť hlave, je len v mobile, ktorý pri sebe momentálne nemáte?

V mnohých prípadoch (zvlášť, ak ide o ohrozenie zdravia či života) vám dobrá pamäť a jej pravidelný tréning môže veľmi pomôcť. Pritom stačí tak málo...

Čo tak spojiť učenie s príjemným zážitkom? Napríklad z času na čas si vylúštiť krížovku, naučiť sa celý text vašej obľúbenej piesne, skúsiť si zapamätať aspoň 5 položiek nákupného zoznamu (ktorý máte inak v mobile).

To je len zopár príkladov, ako si pamäť posilníte jednoduchým tréningom - opakovaním. Po niekoľkých týždňoch pravidelného cvičenia sami spozorujete zmeny: budete menej zabúdať, naopak, zapamätáte si viac a na dlhšiu dobu, a tým pádom môžete byť menej odkázaní na moderné technológie.

2. Učenie sa „nových vecí“

Ak nie ste nadšencom vedomostných relácií, vyskúšajte siahnuť po knihe s témou, ktorej by ste vôbec nevenovali svoj drahocenný čas. Nemusí ísť hneď o botaniku alebo právnu tematiku. Skúste detektívku, cestopis či medicínsku problematiku, jednoducho knihy, ktoré zvyčajne nečítate a informácie v nich sú pre vás viac-menej nové.

Rozšírite si svoje obzory a možno prídete na to, čomu by ste chceli venovať väčšiu pozornosť. Ďalšou možnosťou je prihlásiť sa na nejaký kurz či prednášku. Nikdy neviete, kedy sa vám novonadobudnuté vedomosti môžu zísť a využijete ich vo svoj prospech.

Navyše v sebe môžete objaviť i skryté zručnosti, o ktorých ste doteraz ani netušili. A čo tak zahrať si s partnerom alebo deťmi strategické či slovné hry? Nemusí ísť o šach, začať môžete aj niečím jednoduchším.

Spomínate si napríklad na hru: Meno, mesto, zviera, vec? Alebo obesenec či scrabble? Ak nie, je na čase obnoviť si spomienky z detstva alebo sa otestovať novú hru. Verte, že možností, ako potrénovať svoje závity a zároveň stráviť čas s najbližšími, je skutočne hojne. 

Mohlo by vás zaujímať: 10 pravidiel ako premeniť hádku na efektívnu komunikáciu

3. Fyzická aktivita

Pokiaľ chcete skutočne využiť všetky výhody rôznych metód učenia sa, nezabúdajte na pohyb. Pravidelné cvičenie je nevyhnutné pre správnu funkciu mozgu. Behanie, posilňovanie, plávanie alebo akákoľvek iná športová aktivita, jednoducho, intenzívny pohyb pomáha rozťahovať naše cievy, a tak zásobovať mozog kyslíkom a ďalšími dôležitými živinami.

Podľa vedcov z holandského Nijmegenu má cvičenie priamy vplyv aj na našu pamäť. Ak k nemu dôjde štyri hodiny po učení, môžeme tak dosiahnuť maximálny účinok na posilnenie pamäti. V tejto dobe dochádza ku konsolidácii (usporiadaniu) „naučeného“.

Cvičenie do mozgu vylúči dôležité hormóny a iné látky, ktoré fungujú ako katalyzátory kódovania v pamäti. „Pretrvávajúca dlhodobá pamäť závisí od úspešnej stabilizácie a integrácie novonaučených informácií po primárnom zakódovaní.

Tento proces konsolidácie vyžaduje faktory ako dopamín, noradrenalín a mozgom produkovaný neurotropný faktor. Bez vylúčenia týchto faktorov v čase zakódovania sa pamätanie rýchlo vytráca," uviedol profesor Guillén Fernández z Radboudovej univerzity v Nijmegene.

Poviete si: „A čo mám robiť, ak nie som športový typ?“ Chôdza je najprirodzenejší ľudský pohyb, tak sa nevyhovárajte a po večeri sa choďte aspoň na pol hodiny poprechádzať na čerstvý vzduch. Vášmu mozgu to len prospeje a okrem toho sa vám počas pohybu začnú vyplavovať endorfíny zlepšujúce vašu náladu.

Ak vás čaká náročný deň v škole alebo v práci, malá prechádzka vám môže účinne pomôcť aj pri lepšej koncentrácii. Čerstvý vzduch okysličí váš mozog, a bude sa mu tak lepšie pracovať.

Čítajte tiež: Ako vám rýchla chôdza pomôže schudnúť?

4. Správne načasovanie učenia sa a dostatočný odpočinok

Tým máme na mysli voľbu vhodnej doby na učenie, pravidelné prestávky pri učení a tiež spánok, pretože ide faktory, ktoré ovplyvňujú koncentráciu, zapamätanie a výsledok učenia sa vôbec.

Ak zisťujeme vhodný čas na učenie u detí, je potrebné vyskúšať viac možností a vybrať tú, ktorá mu najlepšie vyhovuje a pri ktorej sa dokáže najviac sústrediť.

Tento vyhradený čas na učenie je potom potrebné pravidelne dodržiavať. Dospelí na svoju „ideálnu dobu“ prídu tiež praxou: kým jeden sa dokáže viac sústrediť a naučiť sa ráno, je čulejší, schopný nasávať viac informácií, večer jeho sústredenie klesá. Na druhej strane iný človek je ráno neprebudený, najlepšie mu to „páli“ až večer. Súvisí to najmä s naším biorytmom.

Je však úplne prirodzené, keď sa poobede často cítime unavení a ospalí. Stále viac lekárov odporúča popoludňajšie „zdriemnutie si“. Nuž, treba len vyskúšať. Kým jednému môže pomôcť pri učení pohyb, inému zase popoludňajší spánok, ktorý môže podporiť regeneráciu mozgových buniek. Zriecť by sa ho ale radšej mali ľudia s nízkym tlakom. Môžu upadnúť do hlbokého spánku, a potom majú problém s prebudením.

5. Nepodceňujte techniku učenia sa

Ide o veľmi individuálnu záležitosť (podobne ako pri voľbe vhodnej doby učenia sa). Niekto sa rád učí potichu, iný pri hudbe, jeden sa viac sústredí posediačky pri stole, druhý sa musí prechádzať.

Niekto má tzv. fotografickú pamäť, druhý si najviac zapamätá, ak vidí názorný príklad. Pre zapamätanie a lepšie pochopenie učiva je však ideálne kombinovať viaceré štýly učenia sa (napríklad vidieť + počuť + vyskúšať si).

6. Motivácia a sebavedomie

Môžeme skúšať viaceré metódy či techniky učenia sa, ak nemáme tú správnu motiváciu a neveríme si, že to zvládneme, bude naše učenie o to zložitejšie. Samozrejme, že najlepšia motivácia je tá vnútorná: keď nás to, čo sa učíme, baví, keď chápeme tomu, že sa učíme pre seba, svoje potešenie, zábavu, vlastnú potrebu.

No v živote sú situácie, kedy sa musíme učiť aj pre nás nie príliš zaujímavé informácie, ktoré nás oberajú o energiu. V tom prípade nám nezostáva nič iné, len sa naladiť pozitívne a veriť, že nám to pri učení (v živote) pomôže.

Napokon, už ste počuli o niekom, komu by pomohol negatívny prístup pri efektívnom učení? Tak, hlavu hore a verte, že s pozitívnym prístupom bude učenie omnoho jednoduchšie.

Komentáre