Funkčné potraviny a ich korektné označenie. Ako to vyzerá v praxi?

Funkčné potraviny a ich korektné označenie. Ako to vyzerá v praxi?

5.5.2017 v kategórii Zdravie, autor redakcia FIT štýl foto: iStock.com

Európska legislatíva však nie je v označení funkčných potravín jednotná. Výrobcom ukladá povinnosť svoje tvrdenia o mimoriadnom prínose potraviny pre ľudské zdravie vedecky podložiť a overiť. Tvrdenia nesmú byť zavádzajúce.

Korektné označenie

Certifikácia funkčných potravín nie je rýchla ani lacná záležitosť. Ak výrobca plánuje uviesť na etikete, že pravidelná konzumácia potraviny je prevenciou konkrétnej choroby – obľúbené sú kardiovaskulárne ochorenia, musí podstúpiť skúšky podobné ako pri schvaľovaní liečiv!

Čítajte tiež: Funkčné potraviny - fenoménom tretieho tisícročia

U nás korektné informovanie spotrebiteľa kontrolujú pracovníci Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcie. Na ne sa obráťte v prípade pochybností o konkrétnom výrobku.

Európska legislatíva však nie je v označení funkčných potravín jednotná, musíme sa zatiaľ uspokojiť s tým, že Rada Európy s národnými orgánmi a v spolupráci s Organizáciami OSN pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) a zdravotníctvo (WHO) vypracovali Codex Alimentarius, ktorý výrobcom ukladá povinnosť svoje tvrdenia o mimoriadnom prínose potraviny pre ľudské zdravie vedecky podložiť a overiť. Tvrdenia nesmú byť zavádzajúce.

Ako to vyzerá v praxi?

Napríklad na niektorých müssli tyčinkách si môžete prečítať, že obsahujú izoflavóny a k tomu toto tvrdenie: Prídavok izoflavónov môže znížiť riziko vzniku rakoviny prsníka a prostaty, srdcových chorôb a osteoporózy. Ak je to podložené faktami, stojí výrobok za pozornosť.

Omega-3 mastné kyseliny posilňované vo vajciach majú za úlohu znížiť útok cholesterolu zo žĺtka na cievy podobne ako fytosteroly v margarínoch.

V margarínoch znižujú transmastné kyseliny hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu prechádzajúceho z krvi do pečene a chrániaceho tak cievy pred zanášaním ciev a vznikom sklerotických plátov. Fytosteroly účinky devastačných transmastných kyselín „žehlia“ a preto chránia srdce aj mozog.

Náš tip: Zdĺhavé vedecké overovanie funkčných potravín výrobky výrazne zdražuje. Nemusia síce zruinovať peňaženku, lacné je však minimálne podozrivé.

Hlavné skupiny látok pre funkčné potraviny

  • vláknina
  • baktérie mliečneho kvasenia
  • vitamíny (C, D, E... )
  • antioxidanty a fytochemikálie, najmä vitamín E, C, zinok, meď, selén, flavonoidy
  • minerálne látky a stopové prvky ako je draslík, horčík, zinok
  • mastné kyseliny (EPA a DHA)
  • oligosacharidy (napríklad inulín alebo oligofruktóza)
  • alkoholické cukry (xylit, sorbit)
  • aminokyseliny, peptidy a bielkoviny (napr. taurín a sójová bielkovina)
  • glukozidy 
Mohlo by vás zaujímať: Funkčná potravina - aké nároky musí spĺňať?

Komentáre