Je KÁVA zdraviu škodlivá alebo nie?

Je KÁVA zdraviu škodlivá alebo nie?

6.7.2017 v kategórii Zdravie, autor Dagmar Baluchová foto: iStock.com

Veľa ľudí trápi otázka, či je káva pre ich zdravie škodlivá alebo nie. V skutočnosti káva (resp. kofeín) nemá negatívne účinky na organizmus, práve naopak.

Problém spočíva v spôsobe pestovania kávového zrna, pri ktorom sa používajú chemické pesticídy a vo vode z vodovodného kohútika, ktorú napustíte do rýchlovarnej kanvice, ktorá o.i. môže byť plná vodného kameňa. Táto voda a vodný kameň sa dostávajú do vašej kávy. A to sme ešte nespomenuli obľúbené ingrediencie ako cukor a mlieko.

Čítajte tiež: Ste milovník kávy? Toto by ste mali vedieť!

Obľúbená káva hneď po zobudení?

Najhoršie urobíte, ak budete piť kávu ako prvú hneď po zobudení. Ak potrebujete vypiť niečo teplé, čo vás zároveň preberie, vypite radšej krátko lúhovaný zelený čaj s citrónom. Alebo ak túžite po extrémoch, dajte si studenú sprchu a uvidíte, že káva je oproti tomu veľmi slabý „odvar“.

Káva ráno na lačný žalúdok je to najhoršie a dokonca vám to môže aj uškodiť. Ráno organizmus potrebuje čo najviac tekutín, aby sa metabolizmus rozbehol a jeho „piecka” mohla začať piecť „koláče” zdravia.

Nielenže sa odvodníte, pretože káva je diuretická, ale si zároveň podráždite žalúdočnú sliznicu a ďalej si môžete (hoci nemusíte) spôsobiť zápchu. To z dlhodobej perspektívy vytvára priestor pre vážne zdravotné problémy s tráviacim traktom a imunitou, ktorej centrum sídli z 80-tich % najmä v tráviacom trakte.

Poznáte ju? Legenda o káve.

Obľúbená káva po jedle?

Káva nemá mať miesto vo vašom dennom režime ešte v jednu dobu – hneď po jedle. Prečo? Káva totiž urýchľuje vyprázdňovanie obsahu žalúdka, čím nastáva nedokonalé strávenie skonzumovaného jedla. A to je ďalší problém.

O škodlivosti cukru polemizovať nebudeme. Ak však obľubujete kávu so smotanou, môžete si dopriať šálku kvalitnej kávy so sladkou smotanou, ideálne 40-percentnou, bez problémov. Tuky v nej extrémne zvýšia produkciu tukového metabolizmu (ketóny), znížia pocit hladu a optimalizujú hormonálnu činnosť.

Dokonca extrémisti si môžu pridať aj malú kocku masla a asi 3 – 5 g MCT tukov (alebo 1 PL kokosového oleja). Takúto kávu však je možné piť iba raz za deň. 

A na záver: Je káva súčasťou zdravého životného štýlu?

FIT štýl publikuje prevzaté a upravené verzie článkov z blogu www.vladozlatos.com podľa vlastného výberu. Ak si želáte získať kompletnejšie informácie k tejto téme, ako aj odkazy na vedecké štúdie, nájdete ich na blogu Vlada a Tiny Zlatošovcov – expertov na optimálnu výživu a funkčnú kondíciu.

Komentáre