cholesterol , zvýšený cholesterol,tuky, zdravie, zdravá strava

Máte zvýšený cholesterol? Nepodliehajte panike!

22.7.2017 v kategórii Zdravie, autor Ing. Vladimíra Mihálová foto: iStock.com

Namerali vám v krvi zvýšenú hladinu cholesterolu? Neľakajte sa predčasne! Rozhodujúci nie je celkový cholesterol, ale pomer medzi dobrým a zlým cholesterolom.

Hodnoty cholesterolu: ako sa v nich vyznať?

Namerali vám v krvi zvýšenú hladinu cholesterolu? Neľakajte sa predčasne!

Rozhodujúci nie je ani tak celkový cholesterol (liečiť by sa mal pri hodnote vyššej ako 250 miligramov na deciliter), ako pomer medzi „dobrým“ (HDL) a „zlým“ cholesterolom (LDL).

U starších ľudí, najmä u žien nad 55 až 60 rokov, platí ešte staré pravidlo pre celkový cholesterol: „Vek plus 200 možno tolerovať“, avšak len za predpokladu, že „dobrý“ cholesterol je vysoký a nepretrvávajú ďalšie rizikové faktory (vysoký krvný tlak, nadmerná telesná hmotnosť, diabetes). Odborníci tvrdia, že v zásade nie je potrebná žiadna terapia, ak nie sú prítomné iné rizikové faktory a pomer LDL a HDL je pod 3:1.

cholesterol, dobrý cholesterol,krv, zdravá strava zlý cholesterol


V súvislosti s cholesterolom nemôžeme opomenúť množstvo triglyceridov či triacylglycerolov (TAG) v krvi. Ide o estery mastných kyselín s glycerolom, ktoré označujeme ako neutrálne tuky. Ich zvýšená hladina v krvi môže taktiež poškodzovať cievy. Tieto trans-mastné kyseliny predstavujú pre ľudský organizmus oveľa väčšie zdravotné riziko. Vznikajú umelo tv priemyselnom procese stužovania rastlinných tukov, zvyšujú množstvo celkového a LDL cholesterolu, a naopak, znižujú HDL cholesterol.

Neprehliadnite: Cholesterol: je naozaj strašiak? Neverte všetkému. Aký má význam pre organizmus?

Ich zdrojom sú najmä margaríny a tuky na pečenie (stužené pokrmové tuky), rozličné keksy, sušienky, plnené oblátky, nekvalitné čokolády, krekery a množstvo ďalších pochutín, do ktorých sú pridávané.  

Riziko nedostatku

Problematika cholesterolu je zložitá, o čom svedčia i početné výskumy v tejto oblasti. Medicína však akoby pozabudla na druhú stránku – závažné riziko nedostatku cholesterolu.

Veľmi nízke množstvo celkového cholesterolu (<3,2 mmol/l) prináša väčšie riziko úmrtia kardiovaskulárneho charakteru ako jeho zvýšené množstvo (>7,2 mmol/l).

Zároveň neplatí, že každý, ktorý má vysokú hodnotu „dobrého“  HDL cholesterolu, je automaticky chránený. Zvýšené nároky na fyziologickú potrebu cholesterolu sú kladené najmä počas tehotenstva, dojčenského obdobia, ale aj v detstve a dospievaní.

zdravá strava, tuky, cholesterol, zvýšená hladina cholesterolu

Nepodľahnite panike pri zvýšenom cholesterole

Hoci na niektoré príčiny zvyšovania cholesterolu nemáme priamy dosah, napr. ochorenia obličiek, pečene, metabolizmu tukov či užívanie liekov, ktorých dôsledkom je zvýšený cholesterol, väčšinu dôvodov dokážeme ovplyvniť.

Prečítajte si: CUKETA ako ideálna zelenina na horúce dni aj na redukciu hmotnosti.

O svojom životnom štýle a stravovaní rozhodujeme sami. Vhodnou úpravou stravy robíme prevenciu nielen pred vysokým cholesterolom, ale aj krvným tlakom, obezitou a cukrovkou. A to je určite lepšia cesta ako lieky.
Pri zostavovaní jedálnych lístkov sa nepozerajte tak prísne na magickú hraničnú hodnotu. Vzhľadom na manipuláciu, ktorej potravinové tuky podliehajú, nemusíte ani príliš sledovať obsah cholesterolu v tukoch, ale skôr to, do akej miery zostali tuky prírodné, teda bez zásahov.

zdravá strava, tuky, cholesterol, zvýšená hladina cholesterolu

Je káva zdraviu škodlivá?

Je potrebné obmedziť nadmerný príjem tukov, v žiadnom prípade to však nerobte drasticky. Klesla by vám aj hladina „dobrého“ cholesterolu (HDL) a jeho ochranný účinok. Denný príjem tukov by mal pozostávať maximálne z 1/3 nasýtených mastných kyselín (prevažne živočíšne produkty), z 1/3 jednoduchých nenasýtených mastných kyselín (olivový olej), a z 1/3 viacnásobne nenasýtených mastných kyselín (napr. slnečnicový či bodliakový olej alebo olej z kukuričných klíčkov).

Mohlo by vás zaujímať: 10 dobrých dôvodov, prečo by ste mali piť pivo! Číslo 4 je veľmi dôležité.

Denne konzumujte vždy čerstvú zeleninu a ovocie. Obsahujú vysoký podiel vlákniny, preto sú účinnými pomocníkmi pri znižovaní cholesterolu v krvi.
Okrem úpravy jedálneho lístka sa snažte pravidelne cvičiť, nefajčiť a nepreháňajte to ani s alkoholom.

Stresu, ktorý tiež často stojí za zvýšeným cholesterolom, sa v dnešnej dobe len ťažko vyhneme. Čo však môžeme urobiť je, že sa ho naučíme vhodne odbúravať rozličnými aktivitami, ktoré nám robia radosť a pri ktorých sa vieme uvoľniť. Napr. šport, záľuby (záhradka, turistika), relaxovanie (masáž, dobrá kniha) a pod.


Komentáre