Oslabená imunita. V čom je problém a čo pomôže?

Oslabená imunita. V čom je problém a čo pomôže?

7.3.2017 v kategórii Zdravie, autor Miroslava Miková foto: iStock.com

Trápi vás pri prechode zo zimných mesiacov na jarné nedostatok energie? Bojujete s vírusovými, bakteriálnymi či plesňovými ochoreniami? Ak áno, potom vedzte, že ide o signály, ktorými vás imunitný systém upozorňuje na to, že potrebuje pomoc.

Za oslabenie ľudskej obranyschopnosti môže byť zodpovedných viacero faktorov. Podstatnú úlohu zohráva dlhodobý stres, nedostatok spánku, fajčenie, znečistené životné prostredie, „prechodené“ infekčné ochorenia i nesprávna výživa.

Mohlo by vá zaujímať: Silná imunita s liečivými hubami

„Vzťah medzi výživou a imunitou bol oddávna predmetom vedeckého záujmu. Fakt, že kvalitná výživa podporuje odolnosť voči infekčným chorobám, je všeobecne známy. Epidemiologické výskumy potvrdili, že nedostatočná a nekvalitná výživa a najmä podvýživa zvyšujú pravdepodobnosť vzniku chorôb, ktoré priamo súvisia s imunitou, a predovšetkým infekcií.

Pri uvažovaní o vzťahu medzi stravou, výživou a imunitou je dôležité nielen primerané množstvo systematicky prijímanej potravy a energie, ale najmä kvalitatívne nutričné zloženie stravy, vysvetľuje MUDr. Peter Minárik.

Obranyschopnosť a výživné látky

Ktoré živiny sú pre imunitný systém kľúčové? Dôležité sú napríklad antioxidanty ako vitamíny C, A a E, ďalej vitamíny zo skupiny B, vláknina, kvalitné proteíny, zinok či selén.

Podstatnú rolu zohrávajú omega-3 a omega-6 nenasýtené mastné kyseliny. Bohatou zásobárňou omega-3 mastných kyselín je rybí tuk, ale aj orechy, semená a niektoré druhy rastlinných olejov.

Problémy vo fungovaní imunity môže spôsobiť nielen nedostatočná konzumácia omega-3 zdravých tukov, ale aj nadmerný príjem omega-6 tukov. „Systematický nedostatok omega-3 mastných kyselín so zvýšeným príjmom omega-6 mastných kyselín v potrave zápalové procesy podporuje, zvyšuje priepustnosť ciev, spomaľuje hojenie rán a podporuje tvorbu krvných zrazenín,“ upozorňuje lekár.

Potraviny, ktoré posilňujú imunitu, možno rozdeliť do dvoch skupín.

V prvej z nich sú priamo tie, ktoré pomáhajú organizmu zbaviť sa toxických látok. Je teda vhodné do jedálnička zaradiť cesnak, cibuľu, zázvor, chren, mätu, propolis, echinaceu, med, ale napríklad i kokosový olej. „Tieto potraviny odporúčam v zimnom a jarnom období jesť 2-3 razy týždenne ako prevenciu. Pokiaľ sú známky ochorenia akútne, je vhodné konzumovať ich každý deň, ba dokonca niekoľkokrát denne,“ radí výživový poradca Ing. Libor Javro.

Do druhej skupiny možno zaradiť funkčné potraviny, ktoré človeka nasýtia, ale navyše majú aj pozitívne účinky na ľudské zdravie. „Je to veľká a rôznorodá skupina, ktorej pozitívny vplyv na zdravie neraz súvisí s podporou imunitných procesov. Patria sem rastlinné potraviny bohaté na fytochemikálie (zelenina, ovocie, celozrnné obilniny, strukoviny a sója), viacero druhov bylín a korenín alebo potraviny, ktoré sú bohatým zdrojom antioxidantov, vlákniny a probiotických živých bakteriálnych kultúr,“ vysvetľuje Minárik.

Prečítajte si: Vsaďte na liečivé účinky kurkumy a posilnite svoje zdravie

Okrem vhodných potravín je pre správne fungovanie imunitného systému nevyhnutný dostatočný pitný režim, ktorý je podceňovaný. Držať sa treba všeobecného odporúčania, teda vypiť minimálne dva litre vhodných tekutín počas dňa (pramenitá voda, bylinkové čaje bez cukru, riedené zeleninové a ovocné šťavy a podobne). Pre správne fungovanie obranyschopnosti je okrem správnej stravy a pitného režimu potrebná i pravidelná pohybová aktivita.

Pohybom k pevnému zdraviu

Nehýbete sa pravidelne a zdržiavate sa počas zimy hlavne v interiéri? V tom prípade si môžete byť istí, že vášmu imunitnému systému tým vôbec nepomáhate. Práve naopak. „Na udržanie dobrej imunity je vhodné nezdržiavať sa dlho v príliš prehriatych a suchých miestnostiach, ktoré ,resetujú` nastavenie organizmu na zimné obdobie,“ upozorňuje Javro.

Ako je to s pohybom?

Podstatné je zvoliť vhodný druh pohybovej aktivity, ktorej sa bude človek venovať pravidelne. Zaujímavú štúdiu v tomto smere uskutočnili odborníci z Appalachian State University, ktorí sledovali, ako súvisí šport s výskytom prechladnutia. Zistili, že účastníci výskumu, ktorí každý deň cvičili 40 minút v intenzite 70 - 75 % svojho maxima, sa prechladnutia a bolesti hrdla zbavili podstatne rýchlejšie ako tí, ktorí tak nerobili.

Ak neholdujete zimným športom alebo sa venujete cvičeniam, ktoré sa vykonávajú v interiéri, ani v tom prípade by ste nemali zanevrieť na pohyb vonku. Dostačujúca je napríklad chôdza. Aké sú jej výhody v zime?

Čítajte tiež: Nordic walking, pre mladých aj starých. Efekt vysoký, riziko minimálne.

„Príjemná prechádzka posilní najmä mentálnu kondíciu, čo je pre obranyschopnosť organizmu rozhodujúci faktor. Dĺžka a intenzita zimných prechádzok je individuálna a závisí od toho, ako je človek fyzicky zdatný. S určitosťou môžem odporučiť 30 - 45 minút chôdze v nízkej intenzite aj pre tých menej fyzicky zdatných,“ radí Libor Javro.

Aké sú ďalšie prostriedky posilnenia imunity? Tak napríklad kvalitný a dostatočne dlhý spánok, otužovanie, masáže, ale tiež pozitívny prístup k životu. Veď s úsmevom ide všetko ľahšie.

Mohlo yb vás zaujímať: Aká je úloha JÓDU v našom organizme? Pozor na dávkovanie, opatrnosti nikdy nie je dosť!

 

Komentáre