Vhodné potraviny pri nízkohistamínovej diéte

Vhodné potraviny pri nízkohistamínovej diéte

29.1.2017 v kategórii Zdravie, autor Dagmar Baluchová foto: iStock.com

Jedálniček pri nízkohistamínovej diéte, hoci je obmedzený, je variabilný a je možné sa aj v rámci neho plnohodnotne stravovať.

Nízkohistamínová diéta

Pri nízkohistamínovej diéte je základom vyhýbať sa všetkým spracovaným, ohrievaným jedlám, polotovarom, sladkostiam, niektorým liekom, alkoholu. Ide doslova o radikalizmus v strave, hoci prináša svoje ovocie.

Základom je konzumovanie čerstvej stravy, keďže množstvo histamínu skladovaním a spracovaním v potravinách narastá. Preto je pre osoby s HIT neprijateľné ohrievanie potravín (čo je však dosť náročné v práci atď.).

Ako sme už spomínali v článku Histamínová intolerancia = jedlo ako (ne)priateľnízkohistamínová diéta je trvalá, doživotná, hoci každý histaminik potvrdí, že má „prísnejšie“ a „benevolentnejšie“ obdobia. A takisto stres je významným spúšťačom histamínovej intolerancie, preto je dôležité, aby napriek ochoreniu ostávali muži a ženy, ktorým diagnostikujú histamínovú intoleranciu, „v pohode“. 

Vhodné potraviny pri nízkohistamínovej diéte

ZELENINA: čerstvá zelenina (povolené druhy) – šaláty z nich a šťavy, napr. cuketa, mrkva, zeler, cesnak, zemiaky (biele), batáty, karfiol, cuketa, šošovica, brokolica, cvikla, hrach, petržlen

OVOCIE: hrušky, banány, biele hrozno, melón

PEČIVO: ryžové, kukuričné, ovsené, z výrobkov napr. čerstvé biele rožky

MLIEKO A MLIEČNE VÝROBKY: (maslo, jogurt, maslo) – iba čerstvé pasterizované, ideálne doma pripravené, syr typu ricotta, cottage

MLIEČNE NÁHRADY: kokosové mlieko

OBILNINY: quinoa, proso, pšeno, kuskus

CESTOVINY: z povolených surovín

MӒSO: hovädzie, teľacie, jahňacie, morčacie, králičie – nemleté, nebalené, nemrazené...

VAJÍČKO: žĺtok (tepelne upravený)

OLEJE: za studena lisované, z povolenej zeleniny, ghí

BYLINKY: bazalka, mäta, pažítka, žerucha

SOĽ: morská, bez jódu

CUKOR: repný, melasa, javorový sirup

MARMELÁDA,DŽEM, SIRUP: iba domáca výroba

KÁVA bez kofeínu

Ak zažívate po konzumácii stravy s vysokým obsahom histamínu zažívacie ťažkosti, ako sú hnačka, bolesti brucha, nadúvanie, podráždený, oslabený žalúdok, alebo trpíte dlhodobo migrénami, bolestivou menštruáciou, máte opuchnuté viečka... – je to dôvod na vyhľadanie odborníka. Môže ísť o histamínovú intoleranciu.

Prečítajte si: Silná imunita s liečivými hubami

Nevhodné potraviny pri nízkohistamínovej diéte

Potraviny bohaté na histamín sú predovšetkým tie, ktoré sa ľahko kazia, sú bohaté na bielkoviny, sú v procese zrenia či biochemických reakcií (napr. kvasenie). Medzi potraviny s vysokým histamínom patria:

ZELENINA: baklažán, špenát, olivy, avokádo, huby, rukola, chren, kapusta, morské rasy, štipľavá paprika, paradajky, kyslá kapusta i uhorky, cibuľa, sója

OVOCIE: žiadne prezreté a sušené ovocie (kvôli možnej prítomnosti kvasiniek), drobné ovocie ako jahody, maliny, ríbezle, egreše; tropické ovocie – pomaranče, mandarínky, ananás, limetka, pomelo, kivi, broskyne, avokádo...

ORECHY A SEMIAČKA KONZERVOVANÉ VÝROBKY: kečup, pretlak, konzervy, horčica, margarín, džem, sirup

OBILIE: jačmeň, klíčky, vločky...

PEKÁRENSKE VÝROBKY: kupované – kvôli prídavkom droždia, umelých sladidiel, príchutí a „E-čiek“

MLIEČNE VÝROBKY – podobne ako pri pekárenských výrobkoch + výrobky s dlhou trvanlivosťou – mlieko, smotana, syry (najmä plesňové a dlho zrejúce) + zakysané výrobky

MӒSO: mrazené, marinované, údené, vnútornosti, kuracie, bravčové; mäsové výrobky (údeniny, slanina, salámy, klobásy, šunka, párky...)

RYBY, PLODY MORA

VAJÍČKA: najmä bielok

VӒČŠINA KORENÍN, majonézy, želatíny

SLADKOSTI: najmä kvôli prídavným látkam (aditíva) – umelé farbivá, konzervanty, stabilizátory

ALKOHOL: najmä červené víno, sekt, pivo

LIEKY: najmä antibiotiká, niektoré lieky proti kašľu, antidepresíva, analgetiká, antireumatiká, antibiotiká, lieky na srdcovú arytmiu

Niektoré z uvedených potravín (alebo liečiv) pritom nemusia obsahovať vysoké množstvá histamínu, ale po konzumovaní podporujú v ľudskom organizme jeho uvoľňovanie.

Mohlo by vás zaujímať: Alergia či vyrážka. Pomôže homeopatikum?

Využite špeciálnu akciu a objednajte si predplatné!

Komentáre