Ryžová diéta Stiahnuť v PDF

Ryžová diéta

12.10.2016 v kategórii Diéty od A-Z

Samotná myšlienka redukcie telesnej hmotnosti pomocou ryže je založená na skutočnosti, že práve ryža dokonale pohlcuje všetky soli a škodliviny, ktoré sú v tele.

Charakteristika

Ryžová diéta, ako už jej názov napovedá, je založená predovšetkým na konzumácii ryže. Existuje niekoľko variantov. Samotná myšlienka redukcie telesnej hmotnosti pomocou ryže je založená na skutočnosti, že práve ryža dokonale pohlcuje všetky soli a škodliviny, ktoré sú v tele. Ryža je veľmi vhodná nielen na chudnutie, ale aj na celkovú očistu organizmu.

Ako to funguje

Diéta predstavuje stravovací režim s vysokým zastupením komplexných sacharidov, nízkym obsahom tuku a jednoduchých cukrov. Ľudia, ktorí diétu dodržiavajú, zvyčajne rýchlo chudnú. Počiatočný výrazný pokles hmotnosti však nastáva najmä pre úbytok tekutín z organizmu. Vďaka extrémnemu zníženiu energetického príjmu postupne ubúda i tuk, avšak pre nízky obsah bielkovín v strave sa začne odbúravať aj svalová hmota.

Diéta prebieha v štyroch 9-dňových fázach:

Denná dávka ryže, by mala byť cca 200 - 250 g neuvarenej ryže + prípadne ďalšie potraviny podávané k ryži. Dietujúci by sa mali vyhnúť priemyselne spracovanej ryži, teda bielej ryži. Vhodná je naopak ryža natural, basmati, celozrnná ryža, jazmínová ryža a pod. Ideálne je ryža s glykemickým indexom pod 55.

1.Fáza ryžovej diéty

Počas 1. fázy sa konzumujú iba 3 porcie ryže denne, uvarenej bez soli a tuku. Počas dodržiavania ryžovej diéty sa konzumuje výlučne hnedá, nelúpaná, nebrúsená, celozrnná naruálna ryža, ktorá sa odlišuje od rozšírenej bielej ryže. Obsahuje minerály, takže prospieva kostiam, pokožke, nechtom a vlasom, vlákninu, vďaka ktorej netrpíme takými únavami a neskutočným hladom.

V tejto etape značne strácame na hmotnosti, pretože sa telo čistí, regeneruje a odbúravajú sa choré a menej hodnotné bunky a tkanivá a môžeme schudnúť až 2-5 kilá za týždeň.

2.Fáza ryžovej diéty

V druhej fáze sa ryža obohacuje o tepelne upravenú zeleninu. Strava sa v druhej fáze môže jemne prisáľať morskou soľou. Trvá ďalších 9 dní. Ryžu môžeme už variť s pridaním štipky morskej soli, prípadne ten, kto až tak neobľubuje ryžu, môže ju variť so strúčikom pokrájaného cesnaku a dochutiť napríklad majoránkou. Ako prílohu začíname podávať zeleninu, ktorú buď varíme v pare, alebo v slanej vode, prípadne dusíme s malým množstvom vody, alebo ju môžeme piecť v rúre. Túto zeleninu už môžeme pripravovať s malým množstvom morskej soli, avšak úplne bez oleja.

Najvhodnejšia zelenina je: kapusta, mrkva, cibuľa, ďalej petržlen, zeler, kaleráb, rôzne druhy tekvíc, uhorky, cvikla, pór, reďkovka, karfiol, kel, brokolica, špargľa, v malom pomere možno tiež k zelenine pridávať mladú zelená fazuľku, hrášok a sladkú kukuričku. Veľmi potrebná je aj zelená, listová zelenina.

3.Fáza ryžovej diéty

V nastávajúcom treťom 9-dňovom období začíname doterajšiu stravu obohacovať pridávaním asi 10 až 20 % rôznych druhov varených strukovín, ktorých množstvo však neprekračujeme. Striedame strukoviny, ako: fazuľa, hrach, šošovica, sója, bôb, cícer, ktoré sú v kombinácii s ryžou zdrojom plnohodnotných bielkovín pre náš organizmus. Strukoviny namočíme do vody na 6-12 h a varíme ich bez soli. Strukoviny nemusia byť úplne bez chuti! Môžete si dovoliť siahnuť po sójovej omáčke, rasce, bazalke alebo morských riasach.

4.Fáza ryžovej diéty

Kombináciou ryže a tentokrát pre zmenu surovej zeleniny sa končí ryžová diéta a aj menšia ryžová kúra. Znamená to, že jedálniček bude v 4. fáze tvoriť 55% ryže, 25% tepelne upravenej zeleniny, 10% strukovín a vystávajúcich 10% venujeme surovej (hlavne čestvej) zelenine. Zo surovej zeleniny si najčastejšie ľudia vyberajú zeleninový šalát či kvasenú kapustu.

Očistná ryžovaná detoxikácia trvá približne mesiac, avšak pre mnohých predstavuje mesačná ryžová detoxikácia nedosiahnuteľný cieľ a preto si vyberajú skrátené alternatívy tejto diéty. Napríklad jeden týždeň.

Plusy ryžovej diéty:

  • Zníženie cholesterolu
  • Úbytok hmotnosti
  • Vyčistenie tráviaceho traktu 

Mínusy ryžovej diéty:

  • Po ukončení diéty je veľmi častý jojo efekt
  • Nedostatok živín a sodíka môže spôsobiť nevoľnosť, podráždenosť a závrate
  • Pri konzumácii prevažne ryže, bude mať organizmus nedostatok bielkovín, čo môže viesť k poklesu svalovej hmoty
  • Ryžová diéta nerieši príčinu nadváhy
  • Pri dodržiavaní diéty sa v skutočnosti zbavíte skôr vody, než tuku 

Ryžovú diétu preto využite vtedy ak máte pocit, že potrebujete odľahčiť tráveniu a urobiť malú zmenu v jedálníčku. Určite však nečakajte trvalé výsledky.

Pre koho nie je vhodná: 
Nie je vhodná pre ľudí so zvýšenými nárokmi na výživu, ako sú tehotné a dojčiace ženy, dospievajúci alebo starší ľudia 

Komentáre