Poradňa zdravej výživy

Pridať otázku
Michaela Korpášová Ing.

Poradňa zdravej výživy

 

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo Svete zdravia.

 

 

  • Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň, áno, je to pravda. Namáčaním orechov a semien do vody dochádza k ich aktivovaniu. Určite každý z Vás už niekedy namáčal strukoviny pred ich varením. Nenamáčajú sa len preto, aby sa tak dlho nevarili, ale aby prišlo k deaktivácii kyseliny fytovej. Túto kyselinu obsahujú aj orechy a semená. Kyselina fytová v organizme viaže na seba minerály ako sú napríklad vápnik a horčík a tie sa nemôžu vstrebať do krvi. K znižovaniu jej obsahu v orechoch a semenách pomáha práve namáčanie.

    Počas namáčania dochádza aj k uvoľňovaniu inhibítorov enzýmov, ktoré zabraňujú reakcii enzýmu s okolím a potrebná látka sa na neho nemôže naviazať. Enzým je teda neúčinný.

    Už sme sa teda zbavili kyseliny fytovej, aj sme odstránili inhibítory enzýmov a máme účinné enzýmy. Natíska sa ďalšia otázka, a síce ako dlho sa namáčajú orechy a semená. Odpoveď je jednoduchá, rôzne. Napríklad vlašské orechy sa namáčajú 4 hodiny, kešu 2 – 3 hodiny. Niektoré orechy a semená okrem namáčania potrebujú aj istú domu na klíčenie, napríklad mungo fazule sa namáčajú 1 deň a klíčia 2 až 5 dní.