Poradňa zdravej výživy

Pridať otázku
Michaela Korpášová Ing.

Poradňa zdravej výživy

 

Na vaše otázky týkajúce sa výživy a zdravého životného štýlu odpovedá Ing.Michaela Korpášová, ktorá pracuje ako výživová špecialistka vo Svete zdravia.

 

 

  • Alergia

    , Autor: Mgr. Alena Pethoova

    Mám alergiu na kazeín. Vraj môžu prebiahať nejaké skrížené reakcie s inými potravinymi. Poraďte mi prosím vás. Ďakujem.

    Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň prajem. Áno, pri alergiách na mliečnu bielkovinu môže dochádzať ku skríženej reakcii s kozím, ovčím mliekom a so sójou. Väčšinou si ľudia myslia, že stačí, ak vylúčia kravské mlieko a výrobky z neho. Veľakrát som sa stretla s ľuďmi, ktorí majú alergiu na kazeín, ale sóju, resp. sójové výrobky (napr. mlieko) im nerobia problém - určite odporúčam dávať si na to pozor. Skrížená reakcia so sójou bola preukázaná. Mnoho ľudí dostáva hneď radu od lekára, aby sa sóji vyhýbali.

    Je nutné vylúčiť všetky mliečne výrobky, mliečna bielkovina sa nachádza aj v kozom a ovčom mlieku a preto je vhodné vyhýbať sa aj im, aby neprišlo k skríženej rekacii. Je treba vylúčiť aj všetky potraviny, v ktorých sa mlieko nachádza v skrytej podobe (pečivo, omáčky, polievky, cukrovinky, cereálne výrobky apod.). Študujte preto etikety a zloženie potravín. Ideálne je pripravovanie si jedla doma, keďže v reštauráciách sa to ťažko dá ustrážiť.

    Namiesto mlieka kravského, ovčieho či kozieho používajte radšej rastlinné mlieka - ryžové, ovsené, mandlové, kokosové,... Opäť si ale prečítajte zloženie, či tam nie je obsah mliečnej bielkoviny. Určite si dajte pozor na bezlaktózové výrobky - laktózu síce neobsahujú, ale kazeín prítomný kľudne môže byť.
    Jogurtové nátierky a pomazánky si pripravujte radšej zo strukovín (z fazule alebo šošovice).

  • Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň prajem. Minerálna voda je zdrojom minerálnych a stopových prvkov, ktoré sú potrebné pre ľudský organizmus. Nemali byť konzumované vo väčšom množstve ako 2l za deň. Opäť platí staré známe pravidlo: všetkého veľa škodí. Aj nadmerný prísun minerálov nemusí mať priaznivé účinky na náš organizmus.

    A tu sa dostávame k otázke, prečo ich vlastne striedať. Každá minerálna voda má totiž rôznu koncentráciu minerálov v nej obsiahnutých. Ak budete teda konzumovať stále ten istý typ minerálnej vody, skôr u Vás príde k nadbytočnému prísunu rovnakých minerálnych látok. Na druhej strane, je dôležité piť rôzne typy minerálok, aby sme si zabezpečili prísun rôznych minerálov. Dôležité je spomenúť, že existujú minerálne vody s rôznym obsahom minerálov.

    Pri nízko mineralizovaných pramenitých vodách (koncentrácia minerálov je cca od 150 – 400 mg/l) a stredne mineralizovaných minerálnych vodách (pramenité a balené vody s koncentráciou minerálov cca 200 až 500 mg/l) nie je taká hrozba nadmerného prísunu minerálov a teda môžu byť určené na bežnú dennú konzumáciu. Opačne je to pri minerálnych vodách vysoko mineralizovaných (nad 1500 mg/l). Takto vysoko mineralizované minerálne vody odporúčam piť pri vyšších stratách minerálov z tela, napríklad pri zvýšenom potení, počas športu alebo iných stavoch, kedy telo stráca viac minerálov a vody.

  • Znizenie glykemickeho indexu

    , Autor: Efkaa

    Dobrý deň, všade sa píše, že sa nemajú konzumovať potraviny s vysokým glykemickým indexom. Chcela by som sa spýtať, či sa dá nejakým spôsobom znížiť glykemický index konzumovaného jedla.

    Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň, glykemický index má svoje opodstatnenie z hľadiska výživy. Máte pravdu, že spomedzi potravín s nízkym (do 55), stredným (od 56 do 69) a s vysokým (nad 70) glykemickým indexom by sme mali konzumovať v čo najmenšej miere práve potraviny s vysokým glykemickým indexom.

    Glykemický index poukazuje na rýchlosť vstrebávania sa cukru v organizme, ktorý sme prijali v zjedenej potravine. Ak zjeme jedlo, ktoré má vysoký glykemický index, tak sa nám vďaka prítomnému cukru zvýši hladina glukózy a inzulínu v krvi a sme rýchlejšie hladní. Preto je výhodnejšie konzumovať potraviny s nízkym alebo stredným glykemickým indexom, ktoré obsahujú vyšší podiel vlákniny a zložitejších sacharidov, ktoré zvyšujú hladinu glukózy (krvného cukru) pomalšie.

    V zdravom jedálničku by sa potraviny s hodnotou glykemického indexu vyššou ako 70 mali vyskytovať minimálne, výnimočne. Ak už zjeme takúto potravinu, je dôležité vedieť, čo všetko má vplyv na jej glykemický index a ako ho môžeme úmyselne znížiť.

    Vplyv na glykemický index má napríklad dĺžka varenia. Čím dlhšie danú potravinu varíte, tým má vyšší glykemický index (teda rozvareniu jedál, či už sú to zemiaky, ryža a iné by ste sa mali vyhýbať). Preto netreba cestoviny rozvárať ale jesť vo forme „al dente“.
    Obľúbenou prílohou sú zemiaky. Ak konzumujete hranolky alebo zemiakovú kašu, mali by ste vedieť, že ich glykemický index sa pohybuje okolo čísla 95. Ak však zjete zemiaky uvarené v šupke, ich glykemický index sa pohybuje v stredných hodnotách glykemického indexu (65).
    Na glykemický index má vplyv aj stupeň dozretia. Preto si radšej vyberajte zrelé ovocie, nie však prezreté.

    Najvhodnejšou metódou na ovplyvňovanie glykemického indexu je správne kombinovať konzumované potraviny. Potravinu s vysokým glykemickým indexom sa snažte kombinovať s kvalitnými tukmi (napríklad olivový olej) a bielkovinami (napríklad strukoviny, jogurt, mäso). Nezabúdajte na porcie zeleniny! Pečivo ako napríklad rohlík alebo bageta s vysokým glykemickým indexom v kombinácii so strukovinovou pomazánkou a zeleninou, ktoré majú nízky glykemický index sa stáva potravina so stredným glykemickým indexom. Pomazánku môžeme nahradiť napríklad šunkou, či trochou syra a pod. Uprednostnite samozrejme celozrnné pečivo, ktoré má nižší glykemický index ako biele pečivo.

  • Nízkohistaminová diéta

    , Autor: kajca

    Dobrý deň. Chcela by som sa spýtať. Čo všetko môže a čo nemôže človek jesť pri nízkohistamínovej diéte?

    Odpovedá: Michaela Korpášová Ing.

    Dobrý deň prajem. Jedlo bez histamínu neexistuje a množstvá histamínu, ktoré človek vie tolerovať sú rôzne. Viackrát som sa pri tvorbe jedálnička s histamínovou intoleranciou (skratka HIT) stretla s tým, že jeden klient niektoré jedlo s nižším obsahom histamínu znášal dobre, iný ho konzumovať nemohol vôbec. HIT je, bohužiaľ, vo veľkej miere aj o zisťovaní vlastných hraníc.

    Vo všeobecnosti si ale môžeme vymenovať potraviny s nízkym obsahom histamínu, teda tie povolené. Medzi ne patria čerstvé ryby (čerstvo ulovené, poprípade hlboko mrazené), čerstvé chudé mäso (najlepšie hydina, chudé hovädzie, teľacie, bravčové), žĺtok vajíčka, čerstvé ovocie (jablko, marhule, černice, ríbezle, brusnice čučoriedky, čerešne, mango, nektárinka, broskyne, rebarbora, hrozno), čerstvá zelenina (zemiaky, karfiol, brokolica, čínska kapusta, uhorka, tekvica, cvikla, šalát, špargľa, cuketa), z obilnín špalda, ryžové cestoviny, ryžové chlebíčky, ryžové burizóny, cornflakes, ovos, pšeno, proso, kukurica, quinoa, čerstvé pasterizované mlieko , syr Cottage, mozzarella, mascarpone, ricotta, tvaroh, obyčajné maslo, oleje (individuálne), byliny a bylinkové čaje (tiež nutné vyskúšať individuálne).

    Mnohí klienti tolerujú biely jogurt, ale taktiež som sa stretla s jeho negatívnym dopadom. Ako som už písala, je to veľmi individuálne, čo nerobí problém 5 ľuďom, môže to ďalším 4 škodiť a pod. Preto je možné "iba vypísať" potraviny, ktoré majú nízky obsah histamínu, ale zaručiť Vám, že sú pre Vás úplne v poriadku, nemôžem.

    Určite ale potraviny nekombinujte, pokiaľ chcete vyskúšať viacero druhov. Potom nebudete vedieť, či tú alebo onú potravinu tolerujete. Radšej zo začiatku zvoľte potraviny, pri ktorých ste si istá, že sú v poriadku a skombinujte ich s jednou, dvoma takými, ktoré máte ako otáznik.

    Jednoznačne zredukujte, až sa vyhýbajte konzervovaným a hotovým jedlám, alkoholickým nápojom, výrobkom, ktoré obsahujú droždie, fermentovaným potravinám, zrejúcim syrom, čokoláde, pšenici, octu, strukovinám (sója, fazuľa, šošovica, hrach), vlašským orechom a arašidom.

    Existuje veľa zoznamov dovolených a zakázaných potravín, ale postupne a pomaly si musíte vytvoriť vlastný. To je jediná cesta a jediný zoznam, na ktorý sa môžete spoľahnúť :) Ja osobne klientom odporúčam Švajčiarsky zoznam alebo Hrubiškov zoznam. Na tieto dva mám najlepšie ohlasy od ľudí, ktorí trpia HIT.

Otázok: 4