7 krokov k správnemu behu. Pripravení na beh?

7 krokov k správnemu behu. Pripravení na beh?
28.4.2017 v kategórii Cvičenie a športy, autor redakcia FIT štýl, foto: istockphoto.com

Ruky pod kontrolou, päste uvoľniť, plecia v rovine a správne dýchanie tvoria základ správneho a efektívneho behu, aby ste zbytočne nemrhali energiou a neubližovali svojim kĺbom.

POZERAJTE VPRED

Pri behu je hlava vzpriamená, pohľad smeruje dopredu, nie do zeme. Pre nácvik správnej polohy hlavy si predstavte, akoby zo stredu vašej lebky viedla šnúrka, ktorá vás ako bábku ťahá dohora. Brada smeruje dopredu.

RUKY POD KONTROLOU

Držte ramená uvoľnené ako na hojdačke, ruky smerujú hore k hrudníku a naspäť dole k boku. Celý pohyb by mal smerovať vpred.

Medzi rukami a telom by sa nemal tvoriť zbytočný priestor – ten vzniká vtedy, ak budete hýbať rukami nesprávne, viac do bokov ako dopredu. Nesprávnym pohybom rúk sa zbytočne oberáte o energiu, ale aj o rýchlosť.

Chybné je aj držať ruky príliš vysoko pri prsiach, či naopak prinízko. Trup by sa nemal vykláňať, ale spolu s pažami zostáva v jednej línii. 

PÄSTE UVOĽNIŤ

Udržujte ruky voľné, predstavte si, akoby ste zľahka držali kus papiera medzi palcom a ukazovákom. Vyvarujte sa kŕčovite zaťatým pästiam, spôsobí to zbytočné sťahovanie svalov a následné mrhanie energiou.

PLECIA V ROVINE A NEHRBIŤ SA

Veľmi častou chybou je vykláňanie sa do jednej strany, čo so sebou prináša bolesti chrbta a tiež sťažuje celý priebeh behu. Dávajte pozor, aby ste sa pri behu nehrbili, pretože to sťažuje dýchanie a vyvíja zbytočný tlak na krížovú časť chrbtice.

ZAPOJTE BRUCHO

Pri behu nezabúdajte zapájať aj brušné svalstvo, vťahujte brucho dovnútra smerom k chrbtici.

Čítajte tiež: Jednoduchý bežecký tréningový plán

SPRÁVNE NAŠĽAPNUTÉ

Pri behu jedna z najdôležitejších vecí – zvládnuť techniku došľapu. Základná technika je našlapnutie cez prednú časť chodidla a pokračuje cez stred chodidla. Došľapnutie chodidla by malo byť mäkké, bez nárazu. Celý pohyb by mal byť prirodzený, prevedený s ľahkosťou.

POZOR NA DÝCHANIE

Dýchať pri behu by sa malo klasicky – nádych nosom, výdych ústami. Nádych by mal byť naozaj hlboký.

Zlé a plytké dýchanie sa prejaví pichaním v boku či dýchavičnosťou. Správne dýchanie pre rekreačných bežcov je: na tri kroky nádych, na tri kroky výdych.

TENISKY SÚ ZÁKLAD
Pre váš beh je najdôležitejší výber tej správnej bežeckej obuvi. V špecializovanej predajni si nechajte poradiť a vyberte si tie správne tenisky pre vás.

Môže vás tiež zaujať: 13 tipov od bežeckých autorít pre bežcov začiatočníkov