Boľavé svaly? Neprestávajte sa hýbať

Keď nastúpi svalovica, pohybovú aktivitu by ste nemali obmedzovať, pomôže vám jemný šetrný pohyb.
8.3.2019 v kategórii Cvičenie a športy, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

Ak ste to s pohybovou aktivitou príliš neprehnali a bolesť svalov je zvládnuteľná, svalovica nie je váš zdravotný nepriateľ. Neskorší nástup prijateľnej bolesti svalstva je po cvičení úplne prirodzený a znamená, že vaše svaly sa stávajú silnejšími. Samozrejme však, ako pri všetkom platí, že všetkého veľa škodí a aj cvičenie má svoju mieru.

Po návšteve fitnes centra či namáhavejšej športovej aktivite je normálne, že sa dostaví bolesť svalov. Telo sa totiž stretlo s niečím novým a potrebuje sa s tým vysporiadať. Svalovica je spôsobená mikrotrhlinami na svalových vláknach, ktoré vznikli vykonávaním záťaže, na ktorú nie sú zvyknuté. Nie je spôsobovaná kyselinou mliečnou či laktátom, ako sa v minulosti predpokladalo. Vo svalstve prebiehajú malé zápalové procesy, ktoré menia bežný biochemický stav svalstva.

Ako sa vyrovnať so svalovicou

To najhoršie, čo môžete urobiť je snažiť sa prečkať ju a liečiť oddychom. Riešením by, naopak, malo byť vykonávanie šetrného pohybu, podobného tomu, ktorý vám svalovicu spôsobil. Dôležité je však správne si tento pohyb načasovať, keďže bolesť svalov v jej najintenzívnejšej podobe väčšinou prichádza až obdeň. Teda ak ste svaly nadmerne zaťažili napríklad v utorok, šetrné pohyby by mali prísť na rad vo štvrtok.

Výhody svalovice

Okrem toho, že počas „svalovky“ pociťujete bolesť, v tele prebieha aj zvýšené vylučovanie rastového hormónu, ktorý je v otázkach zdravia nenahraditeľný. Pomáha napríklad so zvýšením syntézy bielkovín (prirodzený anabolický proces), posilňuje kĺbové puzdra a šľachy, zvyšuje spaľovanie podkožného tuku a odolnosť voči chorobám.

Čo robiť, ak je neznesiteľná

V tomto štádiu sa už toho nedá urobiť až tak veľa, avšak nehybnosťou predlžujete dobu regenerácie. Nápomocná môže byť aspoň obyčajná chôdza, strečing alebo ľahké bicyklovanie. Strečing je, samozrejme, vhodné zaradiť po každom tréningu. Okrem toho, že napomáha regenerácii namáhaných svalových vlákien (odplavovanie nahromadených odpadových látok vo svaloch, upokojenie centrálneho nervového systému...), dokáže ich aj predlžovať.

Príliš intenzívne bolesti svalov môžu v niektorých prípadoch indikovať aj vážne zranenie. Ak bolesti neustúpia do týždňa odporúča sa poradiť s lekárom.