Kettlebell na všetko a pre všetkých

Kettlebell na všetko a pre všetkých
5.11.2016 v kategórii Cvičenie a športy, autor redakcia FIT štýl, foto: istockphoto.com

Cvičebná pomôcka menom kettlebell – určite ste o nej počuli, nepochybne ste ju videli a mnohí ste s ňou už trénovali. Toto závažie má unikátne vlastnosti, je totiž všestranným a multifunkčným partnerom k tréningom rôznych druhov. O tom, aké výhody prináša a čo všetko sa s ním vôbec dá robiť, sme sa rozprávali s trénerom Danielom Miladinovičom z ceztrenera.sk, ktorý pôsobí aj v Crossfit Bratislava.

Čo je kettlebell?

Kettlebell je cenovo dostupný a jedinečný nástroj pre šport. Vďaka nemu nadobudnete silu, spevníte svalstvo, ale redukujete aj tukové zásoby. „Je to vlastne železná guľa, tvarom pripomínajúca delovú guľu so zaobleným madlom. Pôvod má v Rusku okolo 18. storočia, najskôr sa ale využíval len na odhodové cvičenia. Neskôr zistili, že môže slúžiť aj na rozvoj vytrvalostných a silových schopností,“ vysvetľuje tréner Daniel.

Delová guľa s rúčkou – aj tak zvyknú ľudia kettlebell opisovať a svoje miesto si našiel medzi mnohými skupinami ľudí. Či už ide o vrcholových športovcov, vojakov, hasičov, policajtov, ale aj celebrity a rehabilitačných lekárov, pomôcka sa osvedčila všade tam, kde je hrá prím zdravé a funkčné telo.

Patria činky ženám do rúk?
Prečítajte si tiež:

Patria činky ženám do rúk?

Kde to celé začalo?

Pôvodne sa kettlebelly začali používať v Rusku a trénovali s nimi najmä atléti a bojovníci. Isté teórie hovoria o tom, že podobné náradie obľubovali už starí Gréci a gladiátori tisíce rokov dozadu. Svoj rozmach zažila pomôcka v 19. storočí a spája sa s prvými veľkými silákmi. Či už išlo o Kanadu, USA, Európu, alebo Rusko, ťažké náradie slúžilo na extrémne náročný silový tréning. V polovici 20. storočia už kettlebell poznal takmer celý svet.

Myslíme tým však skôr oblasť športovcov a bojovníkov. Obľúbil si ho dokonca aj Bruce Lee, ktorý ho používal na posilnenie chrbtového svalstva. Zatiaľ čo v Európe obľuba pomôcky postupne klesala, ruskí športovci sa jej nikdy nevzdali. Existovali dokonca špecializované súťaže s kettlebellmi a všetci – atléti, armádni bojovníci, vojaci, policajti si bez tohto náradia svoj tréning ani nevedeli predstaviť.

Ozajstná medzinárodná sláva pomôcky však prišla až po roku 2000 a zasiahla skutočne celý svet. Vďačiť za to môžeme Rusovi menom Pavel Tsatsouline, ktorý spustil nezadržateľnú lavínu jeho masového využívania. Tento ruský priekopník zostavil tréningové jednotky a na svoju stranu rýchlo získal celebrity ako Jennifer Lopez, Penelope Cruz, či Jason Statham.

Kettlbell ako jedinečná pomôcka, ktorá vytvaruje postavu

Rozvíjate silu, vytrvalosť, zlepšujete mobilitu a flexibiltu ako aj celkovú funkčnosť organizmu.

Azda najväčšou výhodou cvičenia s kettlebellom je, že nepozná izolované cviky. Tréning s ním je komplexný a veľmi efektívny. Tréner Daniel Miladinovič vraví, že „najväčším plusom je určite jeho všestrannosť, variabilita, veľká možnosť tréningových variácií, funkčnosť a jednou z výhod je aj minimálna starostlivosť, údržba a skladovanie.

Kettlebell dokáže veľmi dobre ozvláštniť každú tréningovú jednotku a zabrániť stereotypu. Jadrom tréningu s kettlebellom je široká škála cvičení, pri ktorých zapájame celé telo, ale tiež sa môžeme zamerať len na určité svalové partie.

S kettlebellom sa nudného tréningu báť nemusíte

Cvičenie s kettlebellom môže byť zamerané na rozvoj sily, vytrvalosti, zlepšenie mobility a flexibilty ako aj celkovej funkčnosti organizmu.

Cvičenia môžeme dokonca vykonávať s jedným alebo aj dvoma kettlebellmi (podobne ako pri jednoručných činkách). Samozrejme, treba dodržiavať základné pravidlá. To platí nielen pri cvičení s kettlebellom, ale pri športe všeobecne.

Je dôležité vykonávať cvičenia technicky správne a o to viac treba dbať na techniku, keď pracujeme s pridanou hmotnosťou. Napríklad správne vykonanie drepu (šírka postoja, vzpriamený chrbát, rozsah pohybu a podobne) nám zabezpečí silu, ale aj zdravý chrbát.

Medzi najdôležitejšie princípy však určite patrí správne postavenie ramien, aktívne priťahovanie lopatiek k sebe, držanie neutrálneho postoja hlavy, pevný core – stred tela. Tým sa zabezpečuje aj správna pozícia chrbtice.“