Mám sa pri chudnutí vyhýbať tukom a jesť nízkotučné potraviny?

Mám sa pri chudnutí vyhýbať tukom a jesť nízkotučné potraviny?

18.10.2017 v kategórii Chudnutie, autor Mgr. Alena Pethoova foto: iStock.com

Možno by ste si povedali, že mýtus nízkotučných potravín je prekonaný, no ešte stále ľudia kupujú nízkotučné výrobky v domnienke, že robia dobre pre svoju postavu a zdravie. Kedysi sa totiž tvrdilo, že strava bohatá na tuky je príčinou srdcovo-cievnych ochorení a obezity.

Naozaj sa máme vyhýbať tukom, aj napriek tomu, že:

  • plnia dôležité funkcie, pokiaľ ide o zdravie a pohybový režim?
  • spolu v vápnikom udržiavajú pevné kosti?
  • sú základnou podmienkou pre vývoj dieťaťa?
  • sú neoddeliteľnou súčasťou určitých hormónov a bez vhodného tuku telo nedokáže produkovať dostatočnú úroveň týchto hormónov?
Aj v prípade tukov ide o to, v akej forme a v akom množstve sa konzumujú.

Ako vznikol mýtus nízkotučných potravín?

Možno by ste si povedali, že mýtus nízkotučných potravín je prekonaný, no ešte stále ľudia kupujú nízkotučné výrobky v domnienke, že robia dobre pre svoju postavu a zdravie. Kedysi sa totiž tvrdilo, že strava bohatá na tuky je príčinou srdcovo-cievnych ochorení a obezity.

Áno, je ťažké uveriť niečomu, čo bolo rokmi tak presvedčivo démonizované a presadzované ako najväčší strašiak. Hovorím, samozrejme, o TUKU ako hlavnom vinníkovi.

„Nízkotučné potraviny zvyknú mať ešte vyššiu energetickú hodnotu ako bežné výrobky.“

Ako je ale možné, že po takých vážnych opatreniach, ako je odstránenie tuku z potravín, obezita nezmizla, práve naopak, pridružili sa ďalšie významné, život ohrozujúce ochorenia, ktoré nazývame civilizačné a ktoré dnes nadobudli charakter epidémie?

Možno aj preto: Aby odtučnené výrobky aj nejak chutili, začal sa do potravín zbavených tuku pridávať cukor. A tak všetkým chutilo a všetci boli spokojní, najviac však potravinársky priemysel. Ten spolu s celým prepracovaným marketingom začal útočiť na naše mozgy a podarilo sa. Presvedčili nás.

Čo nám ide „na mozog“ asi najviac je samotný cukor, ktorý z nás začal robiť závislákov na ňom a tak sa začal pridávať všade možne. A tak sme, kde sme, obézni, chorí a nešťastní.

Mohlo by vás zaujímať: Keď je cukor problém...

Vedeli ste?

„V otázkach nízkotučnej výživy je kalkulácia jasná. Ak znížite obsah tukov vo výžive napríklad o 30 %, musíte ich niečím nahradiť. To jednak platí pre to, čo konzumujete priamo z taniera, ale aj pre potraviny, ktoré sa týmto nízkotučným označením „honosia".

Môžete trikrát hádať, čím nahrádzame vo výžive tuky. No zeleninou a bielkovinami určite nie. Aj potravinársky priemysel a zle informovaní konzumenti ich nahrádzajú najmä sacharidmi (chlieb, pečivo, cestoviny, cereálie, celozrnné produkty, múčne jedlá, prílohy: zemiaky, ryža, iné).

Nízkotučné mliečne produkty, ktoré sú zbavené tuku, sú zbavené aj jednej z najdôležitejších mastných kyselín CLA (conjugated linoleic acid), ktorá, naopak, napomáha efektívnemu chudnutiu z tukových zásob. Okrem toho pitie nízkotučného pasterizovaného mlieka môže spôsobovať aj obezitu.“ (PaedDr. Vlado Zlatoš).

Čítajte: Vystavujete sa pesticídom, o ktorých ani neviete?

Nízkotučný marketing?

Nenechajte sa oklamať a čítajte etikety. Typickým príkladom sú nízkotučné jogurty: aby sa zachovala typická jogurtová konzistencia, pridá sa škrob, želatína, či zahusťovadlo. Ak má ale jogurt nad 3 % tuku, nie je potrebné tieto zložky pridávať, pretože tučný jogurt si všetky prirodzené vlastnosti zachováva.

Takže, odpoveď na otázku „Mám sa pri chudnutí vyhýbať tukom?“ je: NIE! Nevyhýbajte sa tukom, keď chcete schudnúť. Ide len o to, v akej forme a v akom množstve sa konzumujú.

Aký tuk určite môžete?

  • za studena lisované oleje typu olivový, ľanový, makový 
  • tuk v prirodzenej forme ako semiačka – tekvicové, slnečnicové, ľanové...
  • orechy – lieskovce, vlašské, para, kešu, mandle... (nesolené a nepražené)
  • kvalitné maslo a kokosový tuk v primeraných dávkach
  • rybí tuk – prirodzene v rybách aj ako doplnok výživy 
Čítajte tiež: Rybie mäso - to najcennejšie pre zdravie!

Aký tuk nie je vhodný?

  • rastlinné oleje používané, resp. zničené tepelnou úpravou
  • margaríny – stužené tuky v cukrovinkách
  • tučné mäsá
  • údeniny
  • paštéty... 

Ak sa vám aj podarí zhrešiť obľúbeným bielym pečivom, vhodný tuk vám pomôže znížiť glykemický index pokrmu a ten sa bude tráviť pomalšie, čo zabráni rýchlemu preniknutiu cukru (sacharidu) do krvi, kde by spôsobil rozkolísanie hladiny cukru a následné hormonálne reakcie (inzulín).

Prečítajte si: Čo je to glykemický index potravín a ako pomôže pri chudnutí?

Komentáre