Môžem trénovať dvojfázovo? Zmerajte si sily. Doslova!

beh, bežci,  beháme, chudnutie, run, kardio, cardio, schnudnúť, zdravo, rýchlo, pálenie tukov, spaľovanie, srdce, tep, frekvencia, záťaž, testy, záťažové testy, skúška, meter, ekg, výkonnosť, vytrvalosť, zdatnosť
1.6.2019 v kategórii FIT štýl running team, autor Angelika Kutišová, foto: istockphoto.com

Laktátový spád je parameter, ktorý hovorí o tom, ako telo reaguje a znáša záťaž z tréningov a ako rýchlo sa dokáže zotaviť. Laktátový spád sa meria z krvi, prvý odber sa vykoná 5 minút po ukončení záťažového testu a druhý po ďalších 10 minútach.

Výsledky ukážu, ako rýchlo telo odbúrava kyselinu mliečnu z kapilárnej krvi a vy podľa toho viete, či môžete trénovať aj dvojfázovo tak, aby telo malo dostatok času na regeneráciu. Je fajn vedieť laktátový spád, hlavne ak chce človek behať 5-krát týždenne, ale chce si aj zacvičiť, zaplávať alebo zabicyklovať.

Z dlhodobého hľadiska to bez znalosti schopnosti vlastného tela regenerovať neutiahne bez zdravotných komplikácií.

METs alebo metabolický ekvivalent (The metabolic Equivalent of Task)

Metabolický ekvivalent je pre rekreačných športovcov celkom nová „neznáma“. Jednoducho povedané, je to schopnosť človeka zvýšiť svoju pokojovú spotrebu kyslíka počas záťaže. Otázkou kondície je, o koľko, podobne ako VO2 max, hovorí o funkčnej aeróbnej kapacite bežca. Je to parameter, ktorý je v poslednej dobe veľmi trendy, ale pre väčšinou hobby bežcov je nepotrebný. To, aký test si vyberiete, záleží od vašich priorít. Či je vašou prioritou zdravotné hľadisko alebo zber údajov a čísiel. Napokon, je to rovnaké aj s behom.   

O záťažových testoch sme sa rozprávali aj s trénerkou z koletívu Be Cool, Romanou Komarňanskou:

Čo považujete za najdôležitejšie pri výbere záťažového testu?

"Dôležité je vybrať si špecializované pracovisko, ktoré garantuje kvalitu a odbornosť vykonania záťažového testu. Testovanie sa vykonáva na bicyklovom ergometri alebo bežiacom páse. Záťažové testy sú určené pre bežných ľudí, aby vedeli o funkčnosti svojho organizmu, ako pracuje ich telo počas záťaže, o celkovej výkonnosti a taktiež pre rekreačných alebo vrcholových športovcov. Sledujeme respiračné, cirkulačné, ventilačné a metabolické ukazovatele. 

Ktoré parametre odporúčate sledovať pri behu?  

Sledujeme predovšetkým srdcovú frekvenciu. Na monitorovanie srdcovej frekvencie počas behu sa používajú športové hodinky - športtestery. Hodinky vedia vyhodnotiť priemernú a maximálnu srdcovú frekvenciu počas behu. Pomocou srdcovej frekvencie sledujeme intenzitu behu. Pomocou srdcovej frekvencie vieme určiť aktívne pohybové zóny.

Ak si chceme udržať zdravie a vitalitu, beháme na 50 až 60 % z maximálnej srdcovej frekvencie.

Všeobecný vzorec na výpočet maximálnej srdcovej frekvencie:

muži 220 - mínus vek,

ženy 226 - mínus vek.

Vieme určiť VO2max, anaeróbny a aeróbny prah. Vieme vyhodnotiť stav trénovanosti.  Taktiež vieme určiť, aký zdroj energie využíva naše telo (sacharidy, tuky) a pri akej srdcovej frekvencii.