OD LOPTY K ŽELEZNÉMU MUŽOVI alebo PRÍBEH CHLAPCA, KTORÝ VĎAKA ZRANENIAM NAŠIEL SVOJ SEN

fitstylrunningteam, lukas felis, run, fit, zdravie, team, šport, klub, združenie, bratislava, slovensko, bystrica
28.10.2019 v kategórii FIT štýl running team, autor Angelika Kutišová, foto: istockphoto.com

Lukáš je ambasádorom FIT štýl Running Teamu, svojimi pestrými športovými skúsenosťami je obrovskou inšpiráciou a svojím charakterom príjemným motivátorom nielen pre bežcov. Vždy bol súťaživý. Vedel to už v ranom detstve, keď ešte ani nešportoval. Dokázal byť hodiny urazený alebo sa rozplakať, ak prehral v spoločenských hrách.

Od karate, korčúľ, bicyklovania, plávania, ping-pongu a tenisu zakotvil na nejaký čas pri futbale. Vážne zranenia ale dali stopku aj futbalu a prioritou sa stal beh. Od behu k železnému mužovi je ešte dlhá a ťažká cesta.

Lukáš, čo je vlastne Ironman?

Ironman je triatlon, ktorý skladá z troch disciplín: plávanie, bicykel a beh. Vzdialenosti sú 3,8 km + 180 km a 42,2 km (maratón). Ironman má limit pre absolvovanie týchto disciplín. Na úspešné absolvovanie celého má súťažiaci presne 17 hodín od štartu. Avšak aj každá disciplína má svoj časový limit. Plávanie 2 hodiny a bicykel 8 hodín. Čiže k maratónu sa musíte dostať najneskôr za 10 hodín.

Prečo je taký populárny?

Pre mňa je to vyjadrenie vášne, odhodlania a test fyzickej a duševnej sily. Je to o vytrvalosti a naučení sa poslúchať svoje telo a naslúchať mu. Človek si musí siahnuť na dno svojich síl a ísť za hranicu komfortu. Pre mňa je to životný štýl, pri ktorom som sa dosť zmenil.

Prekonávajú „Ironmani“ okrem tých troch disciplín aj nejaké mentálne „disciplíny”? Máš ty slabú stránku, ktorú ti ukázal „železný muž“?

Čítal som o žene, ktorá sa v 53 rokoch naučila plávať a pár rokov na to zdolala celého Ironmana. Každý máme svoj príbeh. Ja osobne sa priznám, že sa bojím plávať v jazerách a celkovo v otvorenej vode. Čiže pre mňa je každý tréning na jazere veľký boj a vždy sa snažím ísť na jazero s niekým.

Snáď to raz prekonám. Keď som sa rozhodol ísť Ironmana, nebolo v tom nič také, že by som chcel sebe alebo niekomu niečo dokázať. Dostal som sa k tomu na internete a roky som len sledoval videá a stále viac a viac po tom túžil.

Dokáže sa k výkonom, aké si vyžaduje Ironman, vypracovať aj človek bez profesionálnej športovej minulosti?

Myslím si, že určite áno. Ja tiež nie som bývalý profesionálny športovec. Zranenia dali stopku oveľa skôr. Dokonca, keď som začal aktívnejšie behať, mal som „viac kíl“ a povedal by som, že biednu kondičku. Chodil som behávať iba potme, lebo som sa hanbil pred cudzími ľuďmi, ako vyzerám, keď behám. Behával som 5 – 6 km v tempe okolo 5:45 a mal som pocit, že som dobrý, hoci každý jeden takýto beh som ešte minúty rozdýchaval pri aute.

Občas som išiel aj na bežecké preteky, kde som bežal možno rýchlejšie, ale potom som aj dva dni nemal chuť nič robiť. No a dnes už mám za sebou 11 polmaratónov, 2 maratóny, jeden polovičný Ironman a jeden celý Ironman. Myslím si, že je to pre kohokoľvek, kto chce, len to chce čas a vytrvalosť. Nie bezhlavo ísť na maratón alebo rovno Ironmana. Samozrejme, treba si uvedomiť, že bežný človek nebude atakovať rekordy okolo 8 hodín, ale každý hobbík, ak tomu obetuje dosť času, vie absolvovať Ironmana v peknom čase.

Čím by si povzbudil tých, ktorí na Ironmana poškuľujú, ale váhajú?

Odporučil by som, aby si vyskúšali kratšie triatlonové vzdialenosti, ako je napríklad šprint. Ak to niekoho láka, nie je dôvod odkladať to. Na mňa platí, že keď si vyhliadnem preteky, zaregistrujem sa a vtedy už nie je cesty späť. Poviem vám jedno… pocit v cieli je neopísateľný!

Ako vyzerá tvoj bežný týždeň? Koľko trénuješ?

Som riadne zamestnaný človek, ktorý denne pracuje 8 hodín. Popri tom trénujem 10 až 12 hodín týždenne. O tréningy sa mi tento rok stará Roman Lacko z klubu eHub Tri Team z Anglicka. Veľa spolu komunikujeme, ako sa cítim a čo nás kedy čaká. Tréning mám prispôsobený aj práci, čiže počas týždňa mám najdlhší tréning 3 hodiny, ale inak to býva 1 – 2-hodinový tréning denne a niekedy dvojfázovo. Cez víkendy je dlhý bicykel alebo dlhý beh. Je to veľmi náročné, zamestnávateľ aj rodina a priateľka Karin sú nielen tolerantní, ale mi vychádzajú v ústrety. Všetkým som neskutočné vďačný, že mi takto pomáhajú plniť si svoje sny.

Nebol si už juniorom, keď si sa dal na tuto trojhru. Čo si myslíš, môže tieto nebezpečné športové hry začať človek v akomkoľvek veku?

Jednoznačne. Pokiaľ mu to zdravie dovolí. Bez vyšetrenia a záťažových testov by som to ale neodporučil. Ja osobne idem raz za rok na obe.

Upravil si aj stravu? Aké je tvoje obľúbené jedlo?

Keď som len behával, snažil som sa jesť zdravšie a dokonca sem-tam som si písal aj kalórie, ale nikdy mi to dlho nevydržalo. Pri Ironmanovi môžem jesť oveľa viac, lebo pri toľkých tréningoch sa to spáli. Moje najobľúbenejšie jedlo je kebab, paradajková polievka a cestoviny.

Čo je tvojím najbližším cieľom a aj „absolútnym” životným cieľom v športe?

Najbližší cieľ je stiahnuť na jar maratón pod 3:10 h a čo najviac sa priblížiť k času 3:00 h. Následne to bude zaútočenie na čas pod 11 hodín na Ironman v Barcelone v budúcom roku.

Mojím absolútnym životným cieľom, možno to vyznie trúfalo, keďže sa tomu nevenujem ani rok, ale je jednoznačne štart na MS v Ironmanovi na Hawai. Či už to bude o 10 – 15 alebo o 20 rokov, to je jedno, ale chcem to raz zažiť.

Plus určite chcem pozbierať všetky Big Six Maratóny, hlavne po tom, čo som odbehol jeden v Tokiu. Najdôležitejšie je však to, aby som bol zdravý a mal raz šťastnú rodinu.

Držíme palce, Lukáš a tešíme sa na tvoje zážitky.