Ako naštartovať spomalený metabolizmus a vyzerať skvelo?

Miroslava Suchárová, Zora Ochodnicka | 1. marec 2021
Ako naštartovať spomalený metabolizmus a vyzerať skvelo?

Jednoduché tipy, ktoré pomôžu získať štíhle telo, krásnu pokožku i vlasy.

Pre mnohé z nás je štyridsiatka akýmsi míľnikom. Vieme, čo chceme, nemáme problém vysloviť to a ísť si za tým bez ohľadu na názory okolia. Naše priority sú jasne stanovené. Dokážeme sa tešiť zo života viac ako kedykoľvek predtým. Avšak obdobie po štyridsiatke so sebou neraz prináša aj priberanie na „nových“ partiách, intenzívnejší pocit hladu, ťažkosti s chudnutím, oslabené vlasy, viditeľnejšie vrásky či lámavé nechty.

Každá z nás vie, že jedným z kľúčov k pevnému zdraviu, štíhlej postave a vnútornej pohode je zdravý životný štýl. Ten sa nezaobíde bez kvalitnej stravy a pitného režimu, pravidelného pohybu, dostatočného spánku a pozitívneho myslenia. Preto sme si pre vás spolu s trénerkou Zorou Ochodnickou pripravili niekoľko jednoduchých rád, ako nakopnúť zabrzdený metabolizmus a cítiť sa vo svojom tele úžasne.

Čo pomôže rozhýbať metabolizmus po štyridsiatke a byť fit?

Pozitívne nastavenie mysle, alebo vek je len číslo

Určite ste už počuli alebo čítali, že to, čomu venujeme pozornosť vo svojich myšlienkach, znásobujeme. Dá sa to povedať aj inak – ako myslíme, tak sa máme a vyzeráme. Aj v tomto smere teda platí, že každá z nás je strojcom svojho šťastia a aj figúry. Vyhovárať sa na to, že za našu postavu môžu gény, vek alebo spomalená látková premena, sú výhovorky. S tým do bodky súhlasí aj známa fitnes trénerka Zora Ochodnická. „Keď som prekročila štyridsiatku, prestala som jej venovať pozornosť. To znamená, že aj keď som oslavovala narodeniny, navodila som si pocit, že neviem, koľko mám rokov. Dôležité je, na koľko sa cítim. Takúto hru hrám dodnes. Je známe, že to, na čo človek po celý deň myslí, sa stane. Čoho sa bojí, to si pritiahne. Čo nechce zažiť, to zažije. Žena po štyridsiatke to nemá ľahké hneď z viacerých dôvodov. Zo všetkých časopisov, médií a plagátov sa na ňu valia negatívne informácie, čo ,zlé΄ sa s jej telom začne diať po štyridsiatke. Ak sa dáma, ktorá prechádza štyridsiatkou, venuje týmto vyhláseniam, začína s nimi súhlasiť, a to je prvý krok zostupnej špirály. Začne si na sebe všímať veci, o existencii ktorých predtým ani netušila a s hrôzou si uvedomí, že to začína byť pravda. Keďže je psychika nadradená mechanike, myseľ vytvorí telu to, čo zamýšľa. A hľa, máme tu symptómy štyridsiatničky v priamom prenose. Chápete? S metabolizmom je to rovnaké. Osobne som si nikdy nepripustila a stále si hovorila, ako môj metabolizmus dobre spaľuje. Hovorila som si to aj vtedy, keď som postrehla, že to už nie je také skvelé ako v dvadsaťpäťke. Ide o to, že väčšina žien si začne predčasne hovoriť, že má spomalený metabolizmus, že jej už tak dobre netrávi… Opakuje to dovtedy, kým sa telo tomuto výroku nepodriadi. Zoberme si opak. Ak chce byť niekto prvý na pretekoch a začne si to denne v mysli predstavovať, zažívať a stotožňovať sa s tým, čo sa stane? Vyhrá! Vidíte? Ak človek myslí buď na dobré, alebo na zlé veci, vždy jedno vyhrá,“ hovorí trénerka.

Vyhýbajme sa teda informáciám o tom, čo sa s nami a naším telom začne diať po dosiahnutí určitého veku. Naučme sa stopovať negatívne myšlienky a nahrádzať ich pozitívnymi. Alebo vyskúšajme vizualizáciu – predstavujme si svoje telo presne také, aké ho chceme mať. Výstižne to povedal americký spisovateľ W. A. Ward: „Ak si to viete predstaviť, viete to aj dosiahnuť.“

Skutočné jedlo

Ešte donedávna nám telo pomerne ľahko odpúšťalo konzumáciu vysoko priemyselne spracovaných potravín, teda keksíkov, zákuskov, hranolčekov, hamburgerov, bieleho pečiva, chladených čokoládových krémov, sladkých nátierok, pražených orieškov, zemiakových lupienkov a podobne. Možno sme až tak veľmi nemuseli dbať o to, čo sme zjedli, pretože sa to nijako výraznejšie neodzrkadľovalo na našej postave. Lenže faktom je, že s pribúdajúcim vekom sa situácia mení – staré známe „sme to, čo jeme“ sa nemilosrdne podpisuje nielen na vonkajšom vzhľade, ale aj na fyzickom a psychickom zdraví. Štyridsaťročné telo je iné ako dvadsaťpäťročné. Je zrelšie a skúsenejšie. Nechce to, čo malo predtým. Chce oveľa viac. Viac kvality, starostlivosti, pohodlia i porozumenia. Niečím si už predsa prešlo. O také telo sa treba postarať.  Kým 25-ročné telo v časoch, keď potraviny boli bezpečné, bez konzervačných látok, umelých farbív a sladidiel, si mohlo dovoliť skombinovať čokoľvek a kedykoľvek, to dnešné čelí obrovským zmenám v chemickom a potravinárskom priemysle. Na to nebolo pripravené. Dôsledkom je priberanie, chradnutie alebo zhoršená funkcia niektorých orgánov. Dáva najavo, ako s tým nesúhlasí. My sa jeho nesúhlas snažíme potlačiť ešte väčšou chémiou. A to nie je správne. Našťastie, tak, ako máme na trhu lacné potraviny bez dôležitých živín, máme tu aj množstvo informácií o tom, ako si udržiavať pevné zdravie pomocou kvalitných potravín a doplnkov výživy,“ vysvetľuje skúsená fitnes trénerka.

K prvým potravinám, ktoré by sme mali z jedálnička vylúčiť, alebo ich aspoň výrazne obmedziť, patria biely cukor a múka. „Odporúčam vylúčiť všetky výrobky s umelými sladidlami, vrátane žuvačiek, a potom prejsť postupne z cukru či medu na stéviu alebo xylitol, ktoré nemajú nežiaduci vplyv na hladinu inzulínu,“ prízvukuje odborníčka. Podstatné teda je, aby sme sa pokúsili jesť skutočné, čisté, teda základné potraviny, bez ohľadu na to, či sme vegetariáni, vegáni alebo „všežravci“. Môžeme sa inšpirovať výživovými pyramídami či zdravými taniermi, ktoré dávajú návod na to, čo by mal obsahovať náš jedálny lístok. Nesmú v ňom chýbať napríklad celé zrná, orechy, semienka, strukoviny, za studena lisované oleje a veľa, veľa zeleniny a ovocia.

Vláknina

Po štyridsiatke sa vplyvom hormonálnych zmien často dostavujú pocity neutíšiteľného hladu, priberanie v oblasti brucha a tráviace problémy. Riešením týchto ťažkostí môže byť „obyčajná“ vláknina. Denne by sme jej mali prijať 25 – 30 g. Bohužiaľ, mnohé z nás sa nedostanú ani na polovicu tohto množstva. Dôležitá je rozpustná i nerozpustná forma vlákniny.

Tá rozpustná bojuje proti hladu tým, že na seba naviaže vodu a vytvorí v tráviacim trakte gél. Tým spomalí trávenie a napomáha udržaniu pocitu sýtosti. Má priaznivý vplyv na zdravie srdca a čriev. Je výbornou prevenciou metabolického syndrómu, ktorý zahŕňa abdominálnu obezitu (tuk v oblasti brucha), vysoký obsah triglyceridov, nízky HDL cholesterol, vysoký krvný tlak a cukor v krvi. Čo sa týka krvného cukru, tak rozpustná vláknina je výborný spôsob, ako jeho hladinu stabilizovať a predísť vzniku cukrovky. Medzi skvelé zdroje rozpustnej vlákniny patria indický skorocel (psyllium), ľanové semiačka, celé zrná, strukoviny, tofu, avokádo, kapusta, brokolica, sladké zemiaky, sušené slivky (figy, marhule, datle), hrušky či jablká.

Samozrejme, nemenej podstatná je nerozpustná vláknina ako prevencia zápchy a prirodzený spôsob podpory očisty čriev a tým pádom aj celého tela, pretože zdravie je ukryté v črevách. Nerozpustná vláknina sa nachádza v pšeničných či ovsených otrubách, bobuľovom ovocí, zelenom hrášku, špenáte, slnečnicových semiačkach a mnohých ďalších.

Zelené potraviny

Medzi skvelé prostriedky na naštartovanie metabolizmu zaraďuje Zora Ochodnická zelené potraviny. „Odporúčam zelené potraviny čo najviac v prírodnej forme, ako zelené smoothie a šťavy, a v doplnkoch je najlepší chlorofyl – zelené farbivo rastlín, energia, ktorú získavajú zo slnka. Medzi zelené potraviny patria aj riasy ako chlorela či spirulina, prípadne zelený jačmeň. Avšak všetko, čo je zelené, obsahuje chlorofyl,“ hovorí nadšená vyznávačka zdravého životného štýlu. Chlorofyl sa teda nachádza aj v zelenej listovej zelenine, lucerne, petržlenovej vňati, brokolici, zelenej kapuste, špargli, zelenom hrášku i zelenom čaji matcha.

Zelené rastlinné farbivo je výborným bojovníkom proti starnutiu pokožky a pomocníkom pri riešení problémov s akné. Má priaznivý vplyv na tvorbu krvi, čiže je užitočné aj pre ľudí s anémiou. Pomáha hojiť rany a disponuje veľkým potenciálom bojovať proti rakovine. Spája sa aj so zvýšením energie, podporou hormonálnej rovnováhy a s redukciou hmotnosti.

Silový tréning a bielkoviny

Azda v našej krajine neexistuje tréner, ktorý by neupozorňoval na dôležitosť silového tréningu – čím sme staršie, tým ho potrebujeme viac. Po určitom veku dochádza k strate svalovej hmoty, priberaniu na hmotnosti a k neschopnosti schudnúť. Príčin je viacero. Môže sa jednať o hormonálne zmeny, držanie rôznych drastických diét a stratu svalovej hmoty. Podľa štúdií, ženy po štyridsiatke strácajú svalovú hmotu dvakrát rýchlejšie ako muži. Ďalšou dôležitou skutočnosťou je to, že sval spáli 3-krát viac kalórií ako tukové bunky.

Silový tréning s činkami alebo s vlastnou hmotnosťou má mnoho benefitov – podporuje rast svalovej hmoty a tým pádom aj spaľovanie tukov, je výborný na vyformovanie problematických partií, priaznivo ovplyvňuje psychické rozpoloženie a slúži ako prevencia osteoporózy. Ak chceme predchádzať strate svalovej hmoty, je nevyhnutné dbať i na dostatočný prísun kvalitných proteínov v strave. Okrem mäsa, vajíčok, mlieka, mliečnych výrobkov a rýb, sú dobrými zdrojmi proteínov aj mandle, ovos, brokolica, quinoa, šošovica, tekvicové semiačka, arašidy atď.

Kurkuma a škorica

S naštartovaním metabolizmu nám môžu pomôcť správne zvolené bylinky či koreniny. Medzi nimi by nemali chýbať kurkuma a škorica, ktoré Zora Ochodnická považuje za najlepšie koreniny v menopauze. Kurkuma a jej hlavná zložka kurkumín sa javí ako účinný prostriedok zabraňujúci rastu tukových buniek. Okrem toho prospieva pokožke, má protizápalové účinky, je prevenciou niektorých druhov rakoviny, zmierňuje bolesť a napomáha prirodzenej detoxikácii organizmu. V zdravom jedálničku nesmie chýbať ani škorica – stimuluje metabolizmus a reguluje hladinu cukru v krvi. Podľa štúdií môže pomôcť bojovať proti viscerálnemu tuku.

Zelený čaj

Je považovaný za jeden z najzdravších nápojov na svete. Zvykne sa mu hovoriť elixír mladosti. Podľa jednej zo štúdií, ktorá sa konala v Japonsku a sledovala 40 530 dospelých Japoncov po dobu 11 rokov, sa zistila významne nižšia pravdepodobnosť úmrtia počas obdobia trvania štúdie pri pití 5 a viac šálok zeleného čaju denne – smrť zo všetkých príčin sa u žien znížila o 23 % a u mužov o 12 %.

Aké sú benefity zeleného čaju? Je nabitý bioaktívnymi zlúčeninami, zlepšuje funkciu mozgu, chráni pred niektorými druhmi rakoviny, vrátane rakoviny prsníka. Predstavuje prevenciu vzniku cukrovky a kardiovaskulárnych ochorení. Nemôžeme opomenúť skutočnosť, že napomáha spaľovaniu tukov. Niekoľko štúdií preukázalo, že môže znížiť množstvo tuku najmä v oblasti brucha.

Kolagén a kyselina hyalurónová

Kolagén a kyselina hyalurónová by mali byť neodmysliteľnou súčasťou „kufríka krásy a zdravia“ po štyridsiatke. Kolagén zlepšuje zdravie pokožky a vlasov, znižuje bolesť a degeneráciu kĺbov, pomáha pri syndróme dráždivého čreva, podporuje metabolizmus, svalovú hmotu a energetický výdaj, zlepšuje zdravie pečene a srdca.

Kyselina hyalurónová pokožku hydratuje, redukuje vrásky, pomáha pri hojení rán, „maže“ bolestivé kĺby, znižuje suchosť očí a nepríjemné pocity v očiach. Je tiež ochrankyňou pred zápalovými ochoreniami čriev. „Osobne som vytvorila svoj vlastný kolagén s kyselinou hyalurónovou a vitamínom C bez chémie, umelých sladidiel a konzervačných látok. Jedna naberačka chutného pomarančového prášku, rozpusteného vo vode, telu dodá to, čo najviac potrebuje hlavne po štyridsiatke – elasticitu, pevné chrupavky, kĺby, pokožku a nechty. Po 25. roku života sa kolagén v tele stráca a telo si ho viac nevie vyrábať,“ dodáva Zora Ochodnická.

Komentáre