Hydratovaná pleť i vlasy či pevná imunita? Siahnte po ľaničníkovom oleji

Miroslava Suchárová | 24. May 2019
laničnikovy olej, pokožka, benefity, pleť, strava, šalat, koža, krása, hydratácia, benefity, pokožka, imunita, varenie, olej odolný voči teplu

Ľaničníkový olej príjemne prekvapí chuťové poháriky, ale aj zlepší zdravie kardiovaskulárneho aparátu či stav pokožky. Vravíte si, že o ľaničníkovom oleji ste ešte nepočuli? Nuž, potom nastal čas, aby ste sa s ním zoznámili, pretože jeho pozitívne účinky za to stoja.

Zoznámte sa s hlavnými benefitmi ľaničníkového oleja:

1. Je zdrojom polynenasýtených tukov vo vhodnom pomere

Ľaničníkový olej je cenný kvôli obsahu nenasýtených mastných kyselín, pričom väčšinu tvoria polynenasýtené mastné kyseliny, teda omega-3, omega-6 a omega-9 tuky. Skvelé je to, že ich obsahuje v priaznivom pomere, konkrétne 35 % omega-3, 17 % omega-6 a 17 % omega-9 tukov. Prečo je to dôležité? V jedálnom lístku mnohých z nás aj napriek tomu, že sa snažíme stravovať sa zdravo, dominujú práve omega-6 tuky, čo sa môže v dlhodobejšom horizonte spájať s určitými zdravotnými ťažkosťami.

Dôležité je teda prepašovať do jedálnička viac omega-3 tukov, ktoré pôsobia protizápalovo, a preto môže byť v tomto smere výbornou voľbou aj konzumácia ľaničníkového oleja. Veď práve omega-3 tuky sú preslávené svojimi protizápalovými schopnosťami.

2. Znižuje hladinu cholesterolu a podporuje zdravie srdca

Za tieto účinky sú zodpovedné už spomínané polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú v ľaničníkovom oleji zastúpené vo vhodnom pomere, ale aj silný antioxidant, vitamín E. Čo na to výskumníci? Ľaničníkový olej má podľa vedcov schopnosť znížiť hladinu cholesterolu v krvi. Fínski odborníci si zobrali na mušku 79 ľudí, ktorí trpeli inzulínovou rezistenciou a vysokou hladinou cholesterolu v krvi.

Účastníkov rozdelili do troch skupín, pričom prvej z nich dali 4-krát týždenne konzumovať tučné ryby, druhej skupine chudé ryby a tretej 30 ml ľaničníkového oleja, a to po dobu 12 týždňov. Vedci prišli na zaujímavé zistenie – skupina, ktorá užívala ľaničníkový olej zaznamenala významné zníženie hladiny cholesterolu v krvi. Vedci zároveň zdôraznili, že v oleji je okrem prospešných nenasýtených mastných kyselín slušne zastúpený i vitamín E, ktorý má takisto protizápalové účinky aj v rámci kardiovaskulárneho systému.

3. Má vynikajúce hydratačné účinky na pleť i vlasy

Ľaničníkový olej je stvorený na vnútorné užívanie, avšak oplatí sa ho používať aj zvonku, napríklad na ošetrenie pokožky, hlavne z toho dôvodu, že disponuje výbornými hydratačnými účinkami. Zdravé tuky v kombinácii s vitamínom E a ďalšími antioxidantmi pokožku nielen zvlhčia a vyživia, ale aj ochránia. Tento olej teda možno považovať aj za bojovníka proti starnutiu pleti – eliminuje tvorbu vrások a zmierňuje viditeľnosť tých existujúcich.

Pomôže aj pri kožných problémoch, ako sú napríklad ekzémy či lupienka. Dobrou správou je aj to, že po nanesení na pokožku na nej nezanecháva nepríjemný mastný film – dá sa používať namiesto nočného krému alebo ako jeho súčasť. Podobné účinky má aj na vlasy – raz týždenne ho krúživými pohybmi naneste na vlasovú pokožku a vlasy a nechajte pôsobiť celú noc. Ráno ho jednoducho umyte šampónom.

4. Podporuje imunitu a zlepšuje celkové zdravie

Olej okrem zdravých tukov a vitamínu E obsahuje aj ďalšie významné látky, ktoré priaznivo vplývajú na celkové fungovanie organizmu. Jedná sa napríklad o betakarotén, vitamíny D a K. Aké sú vedecky overené pozitíva týchto živín v kocke? Protizápalové omega-3 tuky prospievajú zdraviu srdca, pomáhajú predchádzať vzniku duševných chorôb, predstavujú prevenciu a napomáhajú lepšiemu zvládaniu autoimunitných ochorení, spájajú sa s nižším rizikom vzniku rakoviny, môžu podporovať zdravie kostí a kĺbov, zlepšujú kvalitu spánku, zmierňujú menštruačné bolesti, dávajú sa do súvislosti so zníženým rizikom vzniku makulárnej degenerácie, pomáhajú udržiavať mladú pleť a celkovo bojujú proti starnutiu.

Vitamín E napríklad priaznivo vplýva na hladinu cholesterolu v krvi, napomáha obnove poškodenej pokožky, prirodzene vyrovnáva hladinu hormónov, eliminuje niektoré symptómy predmenštruačného syndrómu atď.

Betakarotén je takisto silný antioxidant, chráni pokožku i zrak a spája sa aj so zlepšením zdravia dýchacieho aparátu. Vitamín D je dôležitý pre silnú obranyschopnosť a zdravé kosti, podporuje funkcie mozgu a spája sa aj s prevenciou niektorých druhov rakoviny. Vitamín K zasa vplýva na zdravie srdca, ovplyvňuje hustotu kostí, pomáha pri menštruačných bolestiach, je bojovníkom proti rakovine, zlepšuje funkcie mozgu a, samozrejme, ovplyvňuje krvnú zrážanlivosť.

5. Je teplotne stabilný

Hoci sa ľaničníkový olej získava lisovaním za studena, možno ho použiť aj na tepelnú úpravu. Podľa vedcov z Oregonu je ľaničníkový olej vďaka vitamínu E teplotne stabilnejší, čiže ani pri vhodnej tepelnej úprave nedochádza k degradácii živín, ako je to pri iných za studena lisovaných olejoch. Bod dymivosti (teplota rozkladu, pri ktorej sa molekuly tuku začínajú štiepiť a dochádza k tvorbe plynov a vedľajších produktov, vrátane voľných radikálov) tohto oleja je cca 246 stupňov Celzia.

Ak ho porovnáme s extra panenským olivovým olejom, jeho bod dymivosti je len okolo 190 stupňov Celzia a nerafinovaného ľanového oleja iba 107 stupňov Celzia. Ľaničníkový olej je teda oveľa vhodnejší na tepelnú úpravu ako extra panenský olivový olej a môžete ho použiť do jedál, kde sa vám nehodí typická chuť olivového oleja.