Premena Dominiky - schudla skoro 20kg a dokázala sebe aj ostatným, že sa to dá!

Premena Dominiky - schudla skoro 20kg a dokázala sebe aj ostatným, že sa to dá!
26.9.2017 v kategórii Príbehy - premeny, autor Eva Kliská, foto: Foto súkromný archív D. Tuššová

Dominika (31) je učiteľkou na základnej škole, manželkou a už rok mamičkou krásneho chlapčeka Samka. Plnými dúškami si užíva radosti i starosti mamičky na materskej, usmieva sa, teší sa zo života a srší z nej pozitívna energia.

Nebolo tomu vždy tak, ešte pred rokom, posledný mesiac tehotenstva Dominika vážila 97 kg pri výške 162 cm. A aj keď sa s manželom na svoje vytúžené dieťatko nesmierne tešili, Dominiku trápili kilá, ktoré počas tehotenstva nabrala, no po pôrode sa ručička váhy akoby zastavila a nechcela sa pohnúť smerom dolu.

Dominika nepatrí k ľuďom, čo sa vzdávajú, a tak svoju túžbu po peknej postave premenila na činy. Výhovorky šli bokom, kilá mizli a dnes je z nej žena so skvelou postavou, krásnym úsmevom a tak trochu aj nádejou pre všetky mamičky, ktoré sa trápia pre tehotenské kilá. Schudla 19,6 kg za 10 týždňov.

Dominika Tuššová: „Aj keby sa ti podarilo schudnúť dve kilá, je to úspech – počúvala som od okolia. Ja som schudla skoro 20 a dokázala som sebe aj ostatným, že sa to dá.“

Koľko celkovo si počas tehotenstva pribrala?

Počas tehotenstva som pribrala 25 kg. Môj prvý zápis v tehotenskej knižke bol 72 kg a posledný 97 kg. V októbri sa Samko narodil a po príchode z pôrodnice som vážila 88 kg. Bolo to stále veľmi veľa a tak som začala cvičiť už piaty týždeň po cisárskom, vynechala som pečivo, nejedla som žiadne mastné ani vyprážané jedlá, nedopriala som si žiadnu sladkosť.

Napriek tomu som od októbra do januára schudla iba 4 kilogramy. Bolo to pre mňa veľmi frustrujúce, kilá, ktoré sa na mňa nalepili a vôbec nešli dolu. Veľmi ma to trápilo, pretože som mala pocit, že naozaj robím maximum pre to, aby som sa opäť vrátila na svoju hmotnosť, a výsledok žiadny.

Ako si znášala celý proces pribratia, bolo pre teba ťažké vyrovnať sa s tým všetkým?

Nikdy som nepatrila k štíhlym ženám, ktoré si nemusia dávať pozor na to, čo jedia. Niekedy som mala pocit, že priberám už aj vtedy, keď sa napijem vody. Musela som skutočne makať a aj tak som nemala postavu modelky, ale aspoň trochu som bola spokojná. S manželom sme veľmi túžili po dieťatku, dva roky sa nám nedarilo a vo chvíli, keď som už ani nedúfala a zvažovali sme možnosť umelého oplodnenia, sa na tehotenskom teste objavili vytúžené dve čiarky.

Boli sme najšťastnejšími budúcimi rodičmi na svete a zo mňa sa stala tehuľka, ktorá dodržiavala všetky rady lekárov a riadila sa nimi. Zdravie nášho syna bolo na prvom mieste. Jedla som skutočne vyváženú stravu, vylúčila som čokoľvek sladké a chlieb. Pila som veľa tekutín, jedla veľa zeleniny a ovocia, dokonca som do ôsmeho mesiaca cvičila zumbu.

Moja hmotnosť však rapídne stúpala, nech som robila čokoľvek. Posledné dva mesiace som rezignovala a jedla som už aj sladkosti, ktoré boli pre mňa celých sedem mesiacov úplné tabu. Priberala som bez ohľadu na to, či ich jem alebo nie.

Nemala si niekedy pocit, že musíš obetovať až priveľa?

Áno, mala, ale urobila by som to znovu. Môj Samko je pre nás všetkým, aj napriek tomu, že som bola nespokojná so svojím telom, tehotenstvo bolo pre mňa krásnym obdobím. Pamätám si, ako som sa už nemohla dočkať, kedy konečne budem držať v náručí nášho drobčeka.

Čo bolo najväčším podnetom k tomu, aby si začala chudnúť?

Predovšetkým som to bola ja sama, chcela som sa cítiť dobre, páčiť sa sama sebe, byť so sebou spokojná a páčiť sa aj okoliu. A keďže som cvičiteľkou zumby, chcela som byť príkladom a ukázať, že sa to skutočne dá. Doteraz mám v pamäti, ako som 3 týždne po pôrode nabehla do obchodu s oblečením, kúpiť si niečo na krst nášho syna.

Predavačky sa na mňa s úsmevom zadívali a spýtali sa ma na termín pôrodu. Ja som s úsmevom odpovedala, že už som tri týždne po pôrode. Môžem povedať, že mi to neublížilo, práve naopak, naštartovalo ma to k tomu, že skutočne musím so sebou niečo začať robiť.

Najväčšia porcia pravdy sa mi však dostala od môjho známeho, ktorý keď ma stretol povedal, že nechápe, ako môžem byť taká tučná, keď tak veľa cvičím. Prekvapilo ma, že bol až takýto priamy, ale teraz si hovorím, vďaka za úprimnosť niektorých ľudí.

Hovorí sa, že začiatky bývajú najťažšie, bolo tomu u teba tiež tak, alebo to išlo celkom prirodzene?

Nikdy som sa neprejedala a vždy som si dávala pozor na to, čo jem, cvičenie som brala ako samozrejmosť, takže v mojom prípade sa nedialo žiadne veľké sebazapretie. Všetko sa to začalo 25. januára 2014, prihlásením sa do jednej súťaže o chudnutí s jasnými pravidlami. Schudni čo najviac a vyhráš.

Svoje výsledky som musela zverejňovať na sociálnych sieťach, takže moje úspechy a neúspechy už nezostávali iba doma, ale mohol ich vidieť ktokoľvek. Bola to pre mňa skutočne výzva, pretože sa veľmi dobre poznám a vedela som, že keď ma budú sledovať ľudia, nevzdám to a nenechám sa zahanbiť. Táto myšlienka bola pre mňa skutočne hnacím motorom. Nebola som pod dohľadom žiadnych dietológov ani trénerov, nikto mi neradil, čo a kedy mám jesť. Niečo som si naštudovala a sama som sa rozhodla, čo bude pre mňa najlepšie a bude mi to skutočne vyhovovať.

Ako vyzeralo tvoje stravovanie počas diéty?

Pri každej diéte je veľmi dôležité piť veľa vody, to som dodržiavala a denne som vypila 5 litrov vody. Jedla som veľa zeleniny, ovocie iba doobeda. Vynechala som pečivo. Ak som si aj nejaké dala, bolo celozrnné, žiadna ryža ani zemiaky.

Mäso som mala približne dvakrát do týždňa, cukor v akejkoľvek podobe som úplne vylúčila. Jedla som päťkrát za deň, takže žiadny hlad som nepociťovala. Začala som raňajkami ráno o deviatej a moje posledné jedlo bola večera o deviatej. Naučila som sa, že pravidelným stravovaním sa chudne oveľa jednoduchšie. Možno sa niekomu bude moje stravovanie zdať radikálne, ale mne naozaj vyhovuje.

Dominikina strava počas jedného dňa chudnutia:

Raňajky: Ovsené lievance s banánom (ovsené vločky, banán, vajcia) Obed: Brokolicová polievka, uvarená rozmixovaná brokolica bez pridaných ochucovadiel – soli, korenia atď. Olovrant o tretej: Zeleninový šalát (ľadový šalát, rajčiny, uhorky, s trochou bryndze) O šiestej: Zeleninový šalát s tuniakom (tu sa mi občas stalo, že som jedlo vynechala, pretože som práve o šiestej mala cvičenie) O deviatej: Miska šalátu.

Počas desiatich týždňov som používala stále tú istú misku na jedlo, aby sa mi nestalo, že porcie budú vždy iné. Vážila som sa každý deň a vždy v sobotu som svoje týždňové snaženie sa zverejnila na facebooku.

Jedla si naozaj veľmi veľa zeleniny, nebola si z toho už niekedy otrávená, a hlavne, nemala si pokušenie zhrešiť a dať si niečo menej zdravé?

Takýto spôsob stravovania mi vyhovoval, zelenina a zdravé jedlá mi skutočne chutia, takže s týmto som nemala problém, a napokon, veľmi podobne sa stravujem dodnes. Napriek tomu, že mám veľmi rada aj sladkosti, celých 10 týždňov som ani len nezahryzla do žiadnej čokolády, tyčinky alebo koláča. A to sme mali v tomto období niekoľko rodinných osláv, kde sa to sladkými lákadlami len tak hemžilo. Ničoho som sa ani nedotkla. Priznám sa, že pri krájaní torty som chcela obliznúť aspoň nôž, ale rýchlo som ho radšej hodila do drezu so špinavým riadom.

Povedala si, že si sa vážila každý deň, videla si teda úbytok hmotnosti. Koľko si týždenne schudla?

Váženie som začínala vždy v sobotu. Od soboty do stredy sa ručička váhy skoro vôbec nepohla. No tie ďalšie dni som už videla, ako hmotnosť klesá smerom nadol. Na začiatku to boli štyri kilá, neskôr už menej, 1 až 2 kg týždenne.

Musel to byť skvelý pocit, keď sa dostavili výsledky!

To áno, ten pocit, keď som si obliekla veci, ktoré mi sedeli ešte pred tehotenstvom a teraz sú mi voľné, je na nezaplatenie a veľmi inšpirujúci. S každým zbaveným kilom som bola ešte viac odhodlanejšia a hovorila som si, že musím ísť ďalej.

Cvičenie a pohyb sú pri chudnutí tiež veľmi dôležité. Akú aktivitu si počas týchto desiatich týždňov vykonávala?

V tomto sa u mňa nič nezmenilo. Cvičenie je mojou súčasťou a neviem si predstaviť, že by som bola bez pohybu čo i len deň. Cvičila som skoro každý deň, minimálne šesťkrát do týždňa, približne hodinu. Cvičila som zumbu, aqua zumbu, aerobic, spinning, alebo som si išla zabehať. Takže jednotvárnosť určite nehrozila. Na výhovorky som zabudla, v tomto smere mi to ide akosi prirodzene a do ničoho sa nemusím nútiť.

Veľa mamičiek si myslí, že cvičenie môže mať vplyv na stratu materského mlieka a preto majú strach začať s cvičením. Čo by si im poradila?

Treba začať, keď sa mamičky cítia fajn, najlepšie po šestonedelí. Áno, mnohé mamičky si myslia, že nemôžu cvičiť, keď dojčia, lebo sa boja, že stratia mlieko. Nie je to tak. Všetko ide postupne, aj tak nebudete na prvých hodinách vládať, aj tak neodcvičíte možno ani celú hodinu a aj tak nepôjdete ani na 70 %. Všetko má svoj čas.

Prekvapil ťa výsledok, ktorý sa dostavil po desiatich týždňoch?

Áno, nečakala som, že sa mi podarí za takú krátku dobu zhodiť takmer 20 kg. Zo začiatku som bola trochu skeptická, ale ako som videla každý týždeň výsledky, verila som, že to dokážem.

Ako vnímalo tvoju premenu okolie?

Stretla som sa iba s pozitívnymi ohlasmi, na facebook sa mi doteraz ozývajú neznámi ľudia, ktorí ma žiadajú o radu a vyslovujú mi svoj obdiv. Je to pre mňa silne motivujúce a ženie ma to vpred. Moja rodina mala spočiatku obavy, či to vôbec zvládnem popri dieťati, ale vedeli, že akékoľvek odhováranie by u mňa nezabralo.

Najväčšou oporou mi bol manžel, ktorý ma nesmierne podporoval a bol mojím najväčším fanúšikom.

Predpokladám, že s manželom sa asi nestravujete rovnako a ten si občas dopraje aj kus rezňa so zemiakovým šalátom...

Môj manžel nepatrí k mužom, ktorí vyžadujú, aby bolo doma každý deň navarené. Keď sa vráti večer z práce, veľmi rád si so mnou pochutí na nejakom šalátiku alebo ľahkej večeri. Prednedávnom som však varila guľáš, ktorý som vôbec neochutnávala, a na moje prekvapenie mu veľmi chutil. Samkovi varím každý deň, pre neho, samozrejme, všetko bez soli, cukru a korenia.

Čo sa zmenilo po desiatich týždňoch, pokračuješ ďalej v chudnutí alebo si udržiavaš svoju váhu?

Stále pokračujem, momentálne vážim 60 kg a chcela by som sa dostať na 55 kíl. No nejde to už tak jednoducho a priznám sa, že v týchto dňoch si občas doprajem aj nejakú sladkosť. Inak sa môj jedálniček nijako výrazne nezmenil, jem päťkrát za deň a prevažne zeleninu. V cvičení som nepoľavila a hmotnosť si naďalej sledujem takmer každý deň.

Čo by si odkázala čerstvým mamičkám a ľuďom, ktorí bojujú s kilami? Hlavne žiadne výhovorky typu „začínam od zajtra“.

Treba začať hneď, už od dneška, nevzdávať sa svojho sna. Z vlastnej skúsenosti viem, že keď budete šťastný a spokojný sám so sebou, bude také aj vaše okolie.

Fotogaléria