5 jednoduchých krokov, ako sa vyhnúť jesennej melanchólii

Zuzana Paprskárová | 27. september 2021
Jesenná melanchólia

Doprajte si aj pocity smútku, no kompenzujte ich radostnými okamihmi, očakávaním, drobnými radosťami. Šťastie totiž tkvie v maličkostiach.

1. Zahrievacie raňajky ako jesenný budíček

Viete o tom, že podľa tradičnej čínskej medicíny by mali byť raňajky teplé? Ideálne vo forme polievok, vývarov alebo teplej kaše. Naštartujú organizmus a dodajú mu potrebnú energiu predovšetkým v chladných dňoch. Výborne pôsobia najmä u ľudí so studenými končatinami, čo je v chladných jesenných ránach bežné. Už nás nebudia teplé slnečné lúče za oknom. Zahrejeme sa zvnútra teplými raňajkami alebo aspoň voňavým čajom. Správne zvolený čaj nás ráno nabudí a večer upokojí.

2. Nenechajte sa rozhádzať upršaným dňom

Organizmus si postupne na zmeny teplôt a počasia zvykne, čo však s našou smutnou dušou? Melanchólia nie je iba čierno-biela. Skúste ju otočiť do pozitívneho módu a vychutnajte si ju. Jesenné dni majú svoje čaro. Upokojte a stíšte sa, dovoľte svojej mysli lietať, vychutnajte si predstavivosť, fantáziu, jedinečné farby jesene, vôňu pečených gaštanov a babieho leta. Doprajte si aj pocity smútku, no kompenzujte ich radostnými okamihmi, očakávaním, drobnými radosťami. Šťastie totiž tkvie v maličkostiach. Vizualizujte si počas dňa svoju útulnú vyhriatu domácnosť v jesenný podvečer.

Je krásne byť doma, s mäkkou dekou na gauči, čítajúc srdcu blízku knihu, s pohárom čaju alebo horúcej čokolády v ruke. Nech je za oknami akýkoľvek nečas, vy ste doma a v bezpečí. Vychutnajte si tento pocit.

3. Počet prejdených krokov sa ráta dvojnásobne

Chôdza v akomkoľvek počasí je prínosom pre organizmus. Nedajte sa odradiť nečasom a doprajte si prechádzku každý deň. Nielenže pobytom vonku v každom počasí imunizujete svoj organizmus,  chôdza zároveň uvoľňuje endorfíny do tela, čo je jedna z emocionálnych výhod chodenia. Pre relaxáciu a oddych vášho mozgu nie je nič lepšie ako niekoľkominútová chôdza. Polhodinová chôdza každý deň môže pomôcť zredukovať symptómy depresie o viac ako 36 %!

Chodenie môže dokonca zastaviť úbytok kostnej hmoty u tých, ktorí majú problémy s osteoporózou.

4. Jeseň je ten najlepší čas na zápisky – zaobstarajte si svoj personalizovaný denník

Mať mobil s kalendárom, diárom, plánovačom, pripomienkami je skvelé a praktické. Možno ste sa však už dostali do situácie, kedy by vám padol vhod papier. Áno, obyčajný papierik a pero či ceruzka. Zapísať si nápad, myšlienku, tip, termín, čokoľvek. A možno ste, naopak, chronická papierová zapisovateľka, spokojná s tým, že všetko je zaznamenané, no v čase, keď papierik hľadáte, je už nenávratne stratený v množstve iných rovnako dôležitých papieroch, účtoch, kabelkách, peňaženkách...

Je skvelé mať vždy poruke zápisník, vášmu oku a duši lahodiaci, iba váš. Osobný, súkromný, taký, ktorý sa vám zmestí do ktorejkoľvek kabelky. Zapisujte si všetko, čo sa vám žiada. Uľavte svojej duši kdekoľvek sa nachádzate. Majte svoj zápisník ako svojho spoločníka a dôverníka. Ako čas bude plynúť, budú sa meniť aj vaše zápisky. Nie je podstatné, či si budete zapisovať jedálniček, počet prejdených kilometrov, či si urobíte tabuľku na sledovanie hmotnosti a centimetrov v páse alebo budú vaše zápisky hlbšie a osobnejšie.

Možno si v ňom nájdu miesto zaujímaví ľudia, ktorých stretnete či knihy a myšlienky, ktoré nechali stopu na vašej duši. Dôležité je, aby vám pomohol presne tak, ako to potrebujete. Ak vás trápi depresia, ťažké a smutné dni, vypíšte sa z nich.

TIP:

Svoje zápisníky si očíslujte a označte dátumami. Časom ich možno budete mať na poličke niekoľko desiatok a verte, že sa k nim neraz s láskou vrátite. 

5. Kvalitný čaj na sklonku dňa

Neskoré jesenné dni sa začínajú i končia tmou, čo často prináša smútok, beznádej i depresiu. Je však len vo vašich rukách, ako s týmto faktom naložíte. Vymyslite si svoj vlastný večerný rituál, ktorý bude zahŕňať šálku lahodného zahrievacieho čaju, knižky a čas len pre vás. Ukladajte sa na spánok v rovnakom čase, pomôže vám to naladiť sa na rovnaký rytmus dňa a jeseň sa stane príjemným obdobím a časom čakania na najkrajšie sviatky roku. 

Bylinné čaje sú výborným pomocníkom pri skvalitnení odpočinku

Vyskúšajte čas z valeriány lekárskej. Upokojuje, odstraňuje nervozitu, stres a lieči nespavosť. Nie sú známe žiadne negatívne účinky čaju, avšak pri dlhodobom užívaní môže byť návykový. Striedajte ho občas s inými druhmi bylín. Rovnako upokojujúco pôsobí čaj z medovky lekárskej či ľubovníka bodkovaného.

Vedeli ste, že počas 2. svetovej vojny sa valeriána lekárska predpisovala na úľavu od stresu a úzkosti spôsobenými leteckými nájazdmi?