Ako si vybudovať správne a pozitívne myslenie?

Iveta Škrabáková | 7. May 2019
pozitívne myslenie, správne myslenie, ako si nastaviť myseľ, ako myslieť pozitívne, pevná vôľa, mindset

Pozerali ste sa už niekedy na ostatných a hovorili si „óch oni sú tak šťastní“, „jej sa stále všetko darí“, „ako to robí, že má toľko energie“? Ak áno, tak potom sú nasledujúce riadky ako stvorené pre vás, pretože my veríme, že každý jeden z nás môže byť presne taký!

Na tom, aby sme sa stali psychicky silnými musíme pracovať každý deň. Myslite na to tak, ako na budovanie postavy snov, či pevného zdravia.  

1. Naučte sa prijímať zlé dni / momenty

Každý z nás má občas zlý deň. Ok, občas to je aj zlý týždeň, ale je dôležité aby ste sa tým nenechali pohltiť. Je celkom v poriadku pociťovať hnev či smútok, keď sa nám dejú zlé veci, je dôležité však myslieť na to, že naša aktuálna nálada ovplyvňuje naše myslenie a konanie, a môže teda do veľkej miery ovplyvniť aj našu budúcnosť.

Ak si chcete vybudovať stresu-odolné, pozitívne myslenie, musíte sa vyrovnať s tým, že život so sebou prináša i prekážky, no vy máte dostatok síl a odhodlania sa s nimi popasovať! Zlý deň by vám nemal brániť v tom, aby ste pokračovali v aktivitách, ktoré máte na pláne alebo je potrebné zvládnuť.

Pri vykonávaní náročnejších úloh môže byť dosť náročné sústrediť sa a podať dobrý výkon, keď  zrovna myslíte na tú hroznú vec, ktorá sa vám stala dva dni dozadu. Nabudúce, keď budete mať opäť zlý deň, doprajte si aktivitu, ktorá vám zlepší náladu a zvýši sebavedomie, uvidíte, o koľko lepšie sa hneď budete cítiť.  

2. Dajte „samomluve“ zelenú

Často sami so sebou hovoríme tak, ako by sme s ostatnými nehovorili (alebo nemali hovoriť). Predstavte si, že vaša kamarátka za vami príde nadšená s informáciou, že ide vyskúšať nový tréningový plán. Neodvrkli by ste jej, že je hlúpa, a že už x rôznych cvičebných plánov predtým vzdala, však? Prečo by ste teda mali viesť sami so sebou takéto nepekné debaty?

Začnite sa takto v duchu rozprávať aj sami so sebou, zaslúžite si to! Namiesto toho, aby ste si povedali „nezvládnem urobiť 60 drepov“ si povedzte „urobím ich toľko, koľko len budem môcť, a zakaždým pridám viac a budem sa zlepšovať“. Zmena myslenia môže mať veľký vplyv na váš postoj i výsledky.

Aplikujte túto stratégiu nielen na oblasť cvičenia, ale aj na iné výzvy, s ktorými sa denne stretávate. Čím viac budete praktizovať láskavosť k samým sebe, tým budete vyrovnanejší a milší aj na svoje okolie. Všetko zrazu pôjde o čosi ľahšie.  

3. Začnite konať

Ak chcete docieliť aby vaša myseľ bola silná, odolná a pozitívna, musíte si osvojiť isté kroky, ako obranu voči strachu. Znie to síce divne, ale je to neuveriteľne prospešné. Ak chcete zmierniť strach z vecí, ktoré neradi robíte, pretože sa bojíte (reč pred publikom, cvičenie vo fitku, varenie pre rodinných príslušníkov) musíte sa zamerať na ich pozitívnu stránku.

Ako inak môžete s ľuďmi zdieľať svoje úžasné poznatky, keď ich nepoviete masám? Ako dosiahnete svoje fitness ciele, keď sa doma neviete prinútiť cvičiť? Prečo by ste rodine nedopriali obed v kruhu najbližších, keď všetci túto udalosť milujú? Verte si, a podľa toho aj konajte.

Možno nevýjde všetko ideálne na prvý krát, no čas, snaha a viera dokážu veľké veci. Uvidíte, vaše budúce ja sa vám poďakuje.  

4. Uvedomujte si svoje pokroky každý deň

Keď sa pozeráte na svoj cieľ, môže sa zdať ako nedosiahnuteľný. Schudnúť celých 5 či 10 kilogramov, zabehnúť polmaratón, dokončiť  náročnú prezentáciu pre zahraničných partnerov či konečne dopísať tú knihu? Všetko sa to môže javiť ako veľmi vzdialený, náročný cieľ a pri menších vybočeniach z cesty k nemu sa do mysle často vkrádajú negatívne myšlienky. Tie prinesú nepríjemné pocity a vy máte už už tendencie  sa vzdať.

Vybočenia si uvedomujte, je dôležité, aby ste mali prehľad, avšak skúste sa sústrediť na to pozitívne.

Zaznačte si všetky správne kroky, ktoré podnikáte na ceste za svojim cieľom. Vedenie takejto evidencie pomôže povzbudeniu, pripomenie vám všetky pozitívne zmeny, ktoré robíte. Môžete tiež vyskúšať systém „dennej rekapitulácie“, kedy sa  na konci dňa sami seba opýtate, čo ste sa dnes naučili, či ste spokojní s tým, ako ste sa správali k sebe i druhým, čo by ste mohli zlepšiť a čomu sa chcete venovať zajtra.

Budovanie takéhoto myslenia si vyžaduje čas i prax, ale stojí to za to! Aj keď sa cítite duševne silní, vždy existuje priestor na zlepšenia. Majte na pamäti, že každý deň je príležitosťou na to, aby ste sa stali tým, kým naozaj chcete byť. A to sa nezačne diať inde, ak s tým nezačnete priamo vo svojej mysli.