Prehliadkové móla vymenila za fitcentrum a prácu trénerky. Evka Dvorčáková a jej príbeh.

Prehliadkové móla vymenila za fitcentrum a prácu trénerky. Evka Dvorčáková a jej príbeh.
12.1.2017 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Mnoho mladých dievčat sníva o kariére modelky. Sympatickej Evke Dvoráčkovej sa táto túžba splnila najmä vďaka odhodlaniu a disciplíne. Napriek tomu po niekoľkých rokoch neváhala počúvnuť hlas svojho srdca a vydať sa iným smerom. Prácu modelky zavesila na klinec a stala sa fitnes trénerkou v exotickom Dubaji.

Musíte veriť v seba a musíte byť schopná vidieť svoje sny ako realitu, ktorej ste súčasťou. Nesmiete o sebe nikdy pochybovať. Nikdy! Môžete byť kým len chcete.

Momentálne je mamičkou dvojčiat na plný úväzok. Teší sa z toho, ako rastú a napredujú. Popri starostlivosti o detičky však nezabúda ani na cvičenie a zdravú stravu, veď nie nadarmo sa hovorí, že keď je spokojná mamička, tak aj jej detičky. Ako sa pozerá úspešná Slovenka na svoje rozhodnutia s odstupom času, čo vraví na život v Dubaji a aké rady ponúka ženám, ktoré sa chcú udržať vo forme?

Evka, v minulosti ste sa venovali modelingu, ale prehliadkové móla ste vymenili za fitcentrum a prácu trénerky. Ako po rokoch hodnotíte svoje rozhodnutie?

S modelingom som prestala, pretože ma nenapĺňal a tiež si myslím, že vzhľadom na svoju výšku som dosiahla viac, ako som vôbec čakala. Jednoducho nastal čas pohnúť sa ďalej. Modeling ma bavil, ale fitnes mi dalo oveľa viac. Fitnes je na celý život. Iba málo žien sa venuje modelingu vo vyššom veku. Mňa fitnes odjakživa lákalo a zmena profesie bola pre mňa prirodzeným krokom.

Ovplyvnil vaše rozhodnutie stať sa fitnes trénerkou aj zdravotný stav, keďže ste trpeli akútnou inzulínovou rezistenciou? Ako ste s touto diagnózou bojovali?

Možno čiastočne, vnímala som to ako zdravotný problém, ktorý musím vyriešiť. Pomohla mi v tom hlavne moja „tvrdá hlava“. Keď niečo chcem a chcem to veľmi, tak sa zatnem a spravím pre to všetko. Cením si na sebe najmä dve veci – disciplínu a odhodlanie. V tom čase to bola disciplína v stravovaní, teda dodržiavanie veľmi prísnej zdravotnej diéty a disciplína v tréningu.

Cvičenie so záťažou totiž výrazne prispieva k zlepšeniu citlivosti na inzulín. Ľudia s týmto problémom by sa mali venovať posilňovaniu a tiež byť obozretní v stravovaní. Na tom by sme si však mali dávať záležať všetci. Samozrejme, užívala som aj lieky a doplnky výživy. Určitý čas som chodila aj na doplnkovú terapiu, konkrétne na akupunktúru. Nakoniec som nad touto diagnózou zvíťazila.

Aktuálne žijete v Dubaji. Je pre Slovenku ťažké presadiť sa v zahraničí ako trénerka?

Z mojej skúsenosti vôbec nie. Myslím si, že nie je až také podstatné, odkiaľ pochádzate, ale skôr to, čo viete a ako dáte o sebe vedieť.

Robia ľudia v Dubaji podobné chyby v stravovaní a pri cvičení ako na Slovensku?

Určite áno, a možno ešte viac. Je tu veľmi rozšírená obezita a, žiaľ, týka sa vo veľkej miere aj detí. Je to dané celkovým spôsobom života. Dubaj je rozľahlé mesto a polovicu roka je tu veľmi horúco, preto sa ľudia presúvajú autom a menej chodia peši. Chodenie na prechádzky a pohyb v prírode nie je súčasťou kultúry a životného štýlu Dubajčanov. Ďalším problémom je ľahká dostupnosť nezdravých jedál, a hlavne „americké“ porcie, nehovoriac o kultúre stolovania, ktorá niekedy trvá hodiny. Stretne sa celá rodina a stôl sa prehýba pod ťarchou jedla. Ľudia tu milujú hojnosť.

Keď sa k tomu pridá nedostatok pohybu a sedavý životný štýl, problém je na svete. Musím však povedať, že v poslednom čase s radosťou sledujem nárast popularity a zvýšenú mieru propagácie zdravého životného štýlu. Otvára sa čoraz viac obchodov so zdravou výživou a reštaurácií s donáškou zdravého jedla. Taktiež narastá počet športových podujatí pre verejnosť, o športe a zdravom živote sa stále viac píše i hovorí. Áno, je to trend, ale jedná sa o dobrý trend, prospešný pre nás všetkých a ja verím, že tu zostane s nami navždy.

Ste mamičkou dvojčiat, no po pôrode ste sa dostali do formy neuveriteľne rýchlo. Čo by ste poradili tehotným ženám a mamičkám po pôrode, aby sa cítili fit?

Hlavne by som chcela prízvukovať to, že zdravé a nekomplikované tehotenstvo nie je choroba a ani dôvod sedieť doma a šetriť sa. Neviem prečo medzi ženami stále pretrváva tento mýtus a ony mu veria. Absencia aktivity (ak nie je nutná zo zdravotných dôvodov) neprospieva nikomu – ani budúcej mamičke, ani dieťatku. Ja som bola aktívna celé tehotenstvo a tréningy som konzultovala s viacerými lekármi. Všetci ma v tom, čo som robila, podporovali. Dnes môžem povedať, že som šťastná, že to tak bolo.

Cvičila som do konca tehotenstva, pretože moja gravidita, našťastie, prebiehala bez komplikácií a moje dvojičky som porodila dva dni po oficiálnom termíne. Lekárka mi vtedy povedala, že k tomu prispelo práve to, že som po celý čas tehotenstva cvičila. Vďaka tomu som nemala ťažkosti s bolesťou chrbta, neopúchali mi nohy a nemala som ani vysoký krvný tlak.

Mnoho gravidných žien trápi únava. Mali ste podobný problém?

Áno, bývala som veľmi unavená, a to počas celého tehotenstva. Mnohé ženy si budú možno myslieť pravý opak, ale ja som sa vždy po tréningu cítila oveľa lepšie a únava na niekoľko hodín prešla. Ak môžem ženám poradiť, tak práve to, aby sa jej nepoddávali úplne a nevzdávali sa cvičenia.

Čo hovoríte na tvrdenie, že budúce mamičky musia jesť za dvoch?

Je pravda, že budúce mamičky jedia za dvoch, v prípadoch ako ten môj za troch, lenže ten druhý človiečik je naozaj maličký. Na to netreba zabúdať. Zbytočné prejedanie sa totiž nijako nepomôže ani mamičke, ani dieťatku. Nadváha získaná v tehotenstve, najmä ak je väčšia, môže negatívne ovplyvniť jeho priebeh, a tiež pôrod. Samozrejme, nie je dobré držať ani žiadne diéty. V prvom trimestri žena nepotrebuje počas dňa extra kalórie navyše, v druhom to je pri jednom dieťati cca o 350 kcal a v treťom asi o 450 kcal viac. Jedná sa napríklad o jeden celozrnný sendvič so zeleninou a šunkou, ale nie o dvojitú porciu cestovín.

Hoci ste momentálne mamou na plný úväzok, aktívne cvičíte. Čo nesmie chýbať vo vašom tréningovom pláne?

Aktuálne nikoho netrénujem a venujem sa iba svojej rodine a sebe. Takto to chcem dovtedy, kým detičky nepôjdu do škôlky. Potrebujú mamu a ja nechcem o ich detstvo a pokroky prísť. Užívam si to. Napriek tomu trénujem 4 až 6 ráz týždenne. Nie vždy sa mi podarí ísť do posilňovne, ale nie je problém vynájsť sa a zacvičiť si doma.

Jedna z vecí, ktorú obľubujem, je rýchla chôdza a šprinty do schodov. Keďže bývam v budove, ktorá má 38 poschodí, o schody tu nie je núdza. Momentálne necvičím podľa žiadneho tréningového plánu, ale cviky a zameranie si vyberám podľa chuti a energie v daný deň. Nie každá noc je rovnaká a sú aj také, keď toho veľa nenaspím. To veľmi cítiť na energii a sile. Takže moje tréningy sa podriaďujú dvom krpcom. Dám si však záležať na jednej veci, a tou je precvičiť počas jedného týždňa úplne celé telo.

S cvičením súvisí strava. Ako sa stravujete? Stane sa vám, že niekedy zhrešíte a dáte si niečo nezdravé?

V mojom jedálničku je veľmi veľa zeleniny a ovocia, veľa tvarohu, vajec, cottage syra, rýb a mäsa. Jedávam kuracie, morčacie, hovädzie, bravčové i teľacie. Súčasťou mojej stravy sú nesladené ovsené vločky, biele grécke jogurty, zemiaky, ryža, quinoa, orechy, bielkovinový chlieb, maslo a syr.

Čo nejedávam sú keksy, cukríky, čipsy, vysmážané jedlá, klasický chlieb a pečivo, koláče. Rozhodne nepijem sladené nápoje. Nemám žiadny zázračný jedálny lístok, žiadne diéty, iba racionálnu stravu. Keď chcem schudnúť, obmedzím mierne kalórie, nie však viac ako o 15 %, a tiež trošku redukujem príjem sacharidov – všetko s mierou.

Neuznávam jednostranné diéty a diétne trendy, a prílišné obmedzovanie či úplne vylúčenie jednej makroživiny zo stravy. Môže to v organizme narobiť poriadnu šarapatu. Samozrejme, stáva sa mi, že zhreším. Ja to však neberiem ako zhrešenie, ale ako potešenie. Je nesprávne pristupovať k tomu ako k niečomu negatívnemu.

Keď mám chuť na zmrzlinu, mrazený jogurt alebo čokoládu, tak si to proste doprajem. S úsmevom a radosťou, nie s výčitkami svedomia. Dokonca, odkedy sa narodili deti, tak si dám jeden sladký jogurt takmer každý deň. To je niečo, čo som predtým nerobila. Hlavu si s tým však nelámem. Tréningom, a hlavne behaním okolo detí to ľahko spálim.

Ste dôkazom toho, že keď má človek odvahu a disciplínu, môže sa mu splniť všetko. Čo je ešte dôležité?

V prvom rade musíte veriť, že sa vám sen splní. Musíte veriť v seba a musíte byť schopná vidieť svoje sny ako realitu, ktorej ste súčasťou. Nesmiete o sebe nikdy pochybovať. Nikdy! Môžete byť kým len chcete.

 

 

Fotogaléria