Stopnite negatívne myšlienky! Prečo je to dôležité? Tu je jednoduchý príklad, ako to funguje.

Stopnite negatívne myšlienky! Prečo je to dôležité? Tu je jednoduchý príklad, ako to funguje.
29.1.2018 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Návodov a rád, ako začať myslieť pozitívnejšie, je neúrekom. Možno prvým dobrým krokom, ktorý vás posunie ďalej, je naučiť sa negatívne myšlienky stopovať. Prečo je to dôležité? Tu je jednoduchý príklad, ako to funguje.

Predstavte si, že chcete schudnúť a v hlave vám skrsne myšlienka, že to nikdy nedokážete. Na tejto myšlienke nie je v podstate nič zlé, pretože denne máte množstvo myšlienok. Problém nastane vtedy, keď sa k tejto myšlienke pridruží nejaký pocit, ako napríklad strach, sebaľútosť či bezmocnosť.

Vtedy táto takmer nevinná myšlienka naberá úplne iný smer – stáva sa negatívnou a môže vám veľmi uškodiť. Ak ju nezastavíte a budete sa ňou zaoberať, pribudnú k nej ďalšie myšlienky a stiesňujúce pocity.

Jednoduchý príklad, ako to funguje

Napríklad sa začnete umárať nad tým, že pôjdete do posilňovne, kde nikoho nepoznáte a budú na vás ukazovať prstom, pretože máte kilá navyše a žiadne skúsenosti s cvičením. Alebo si budete musieť vytrpieť množstvo uštipačných poznámok od niektorých členov rodiny či kolegýň, že schudnúť nedokážete, lebo ste to skúšali už veľakrát.

Nakoniec to už v mysli celé zavesíte na klinec a pohltia vás myšlienky spojené so strachom, že skončíte ako tučná a frustrovaná stará dievka, ktorá to v živote nikam nedotiahla.

Čo sa stane potom?

Čím častejšie sa takýmito myšlienkami podporenými emóciami zaoberáte, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa naplnia. Našťastie, nestane sa to hneď, ale o istý čas. Takto to funguje s pozitívnymi i negatívnymi myšlienkami.

Čo robiť? Vždy, keď vám napadne niečo negatívne (myšlienka obohatená o strach, skľúčenosť, hnev, čokoľvek negatívne), povedzte stop. Vy ste šéfom svojich myšlienok, vy ich riadite a iba vy ste zodpovedný za svoj život. Nie je to váš partner, dieťa, šéf, kolega, vláda, počasie, šofér autobusu, sused a ani predavačka.

Najlepšie je negatívnu myšlienku stopnúť hneď v zárodku. Pomerne jednoduché je to ešte do 17. sekundy, pretože v tom okamihu sa k myšlienkam a pocitom nabaľujú ďalšie. Ak sa dostanete do 34. sekundy, budete musieť vynaložiť veľmi veľa energie, aby ste to celé ustáli, ale ešte stále je to možné.

Naopak, v 68. sekunde sa už k slovu dostáva zákon príťažlivosti – začnete si do života priťahovať to, na čo myslíte. Samozrejme, ako je spomenuté vyššie, nestane sa to hneď, ale pokiaľ budete mať takýchto negatívnych myšlienok podporených emóciami veľa, postupne sa stanú realitou.

Stopnite negatívne myšlienky

To znamená, že čím skôr negatívnu myšlienku stopnete, tým lepšie. Ideálne je, keď ju hneď nahradíte pozitívnou. Úžasné je to, že pozitívna myšlienka je neporovnateľne silnejšia ako negatívna, a to treba rozhodne využiť.

K tejto prvotnej pozitívnej myšlienke sa postupne pridá radosť, sebadôvera a ďalšie pozitívne myšlienky sprevádzané pocitmi, a veci sa dajú do pohybu. Prídu ďalšie a ďalšie pozitívne myšlienky a emócie. Začnete si predstavovať, ako veľmi sa v novom tele páčite svojmu priateľovi (alebo rovno manželovi), ako vás obdivuje, že ste dokázali schudnúť.

V posilňovni spoznáte veľa nových a príjemných ľudí a vy sa stanete tou, ktorá akémukoľvek nováčikovi ochotne pomôže. To celé v konečnom dôsledku spôsobí, že prídu nápady, myšlienky, ľudia, situácie či prostriedky, teda všetko, čo vám k splneniu tejto pozitívnej myšlienky dopomôže.

Zdá sa vám to príliš náročné?

„Je to o každodennej práci na sebe samom. A zmena občas bolí. Opustenie zóny komfortu môže byť pre mnohých nepríjemný proces. Je to ako so záhradou. Vaša myseľ je veľmi úrodná pôda v záhrade. Vy ste záhradník.

Negatívne myšlienky sú burina a pozitívne myšlienky sú kvety, ovocné stromy, pekné chodníčky, jazierko. Najprv treba záhradu vyčistiť od buriny až po koreň a potom zasadiť nové semená. Následne sa o novú záhradu dobre starať.

Túto zmenu nikto neurobí za vás. Podľa mňa je to najvýstižnejšie prirovnanie,“ hovorí kouč Miroslav Zaťko, ktorý si zmenou myslenia sám prešiel a mnohé zo svojich skúseností zhrnul v skvelej knižke Je ľahké spraviť zvislú čiarku (Jozef Cuha, 2015).