Strašiak 21. storočia: Syndróm chronickej únavy

Zuzana Paprskárová | 29. december 2021
chronický únavový syndróm

Nie lenivosť, ale choroba!

Som na smrť unavená. Poznáte to? Nielenže to z času na čas počujete od svojich kolegýň, kamošiek, mamy či muža, často táto veta vychádza práve z našich úst. Na oplátku väčšinou dostaneme jednu z dvoch odpovedí. Otázke „Z čoho?" kontruje odpoveď „Aj ja." Ako to teda s tou únavou v skutočnosti je?

Chronický únavový syndróm nie je lenivosť

Chronický únavový syndróm predstavuje neutíchajúci pocit vyčerpanosti trvajúcej nepretržite aspoň 6 mesiacov, bez zjavnej príčiny. Postihuje ľudí  bez rozdielu po celom svete, no najrizikovejšou skupinou sú ženy od 25 do 45 rokov. Čo nás v tomto, snáď najkrajšom veku života, trápi?

Pravý pôvod vzniku chronického únavového syndrómu stále nie je objasnený. Väčšina odborníkov sa však zhoduje na fakte, že ide súbor psychogénnych, imunologických a infekčných faktorov.

Mám chronický únavový syndróm aj ja?

Hlavným príznakom chronického únavového syndrómu je nevysvetliteľný a najmä neovplyvniteľný pocit vyčerpanosti a dlhodobá únava. Príznaky sú fyzické ako i psychické. Diagnóza sa stanovuje, ak pocity pretrvávajú dlhšie než pol roka. K únave sa pridružujú problémy na fyzickej úrovni, ktoré citeľne znižujú kvalitu života v danom období. Ide o celý rad faktorov od bolesti kĺbov, svalov, zvýšenej telesnej teploty, nevoľnosť, bolesti v hrdle. Nie zriedka sú zväčšené aj lymfatické uzliny, čo môže reťazovo viesť k strachu zo závažného ochorenia.

Ruka v ruke idú so zábudlivosťou, malátnosťou, letargiou, nespavosťou, neschopnosťou sa koncentrovať, podráždenosťou, poruchami krátkodobej pamäte, zmenami nálad a depresívnymi stavmi. Často sa objavujú živé a únavné sny, precitlivenosť na svetlo a hluk a narušenie vnímania chladu a tepla.

Medzi depresiou a chronickým únavovým syndrómom je len tenká, často nerozpoznateľná hranica. Pacienti často uvádzajú, že tento stav je podobný nekonečnej chrípke. Bolesť celého tela, migrény, zvýšená teplota, potivosť a abnormálna únava sú často zameniteľné s bežnou chrípkou. Rozdiel však spoznáme jednoducho. Prechladnutie a chrípka prejdú zvyčajne do dvoch týždňov, kým únavový syndróm pretrváva. Príznaky sú rozdielne tak ako jedinci sami.

Prečo nás trápi nekonečná únava?

Nad príčinami vzniku chronického únavového syndrómu si lekári lámu hlavu už dlho. Keďže majoritná riziková skupina sú ženy, uvažuje sa o faktore únavného materstva. Na ženy sa kladú v dnešnej dobe vysoké nároky. Starostlivosť o deti, domácnosť, pracovné povinnosti a k tomu túžba venovať pozornosť aj samej sebe je náročné. V spojitosti s oslabeným imunitným systémom tento nápor nemusí organizmus zvládnuť.

V hre sú, samozrejme, aj iné faktory, individuálne vnímanie jednotlivca, rôzne náročné životné obdobia a psychický stav a rovnováha.  Často nám chýba iba krôčik k spusteniu chronického únavového syndrómu. Infekčné ochorenia patria taktiež medzi spúšťače ochorenia a často u žien pomyslenú bodku na záver dajú kvasinkové infekčné ochorenia. 

Únava chráni naše telo pred preťažením a je dôraznou výzvou na odpočinok.

Prevencia

Prevencia je základ u každého zdravotného problému, únavový syndróm nevynímajúc. K zásadným preventívnym faktorom patrí zdravý životný štýl.  Keďže imunita má zásadný vplyv na naše fungovanie a prežívanie a práve imunitný systém patrí medzi rizikové faktory vzniku tohto ochorenia, treba si v tomto smere vybudovať pevné základy. Primerané stravovanie s dostatkom vitamínov a minerálov ani nemusíme pripomínať.

Nesmierne dôležitá je aj kvalita spánku. Pravidelný spánkový režim s rovnakým časom usínania a vstávania pomôže prekonať  problémy so zaspávaním a častým nočným budením. Dôležitá je aj relaxácia a snaha o duševnú rovnováhu. Keď je myseľ v poriadku, všetko ide ľahšie. Pestovanie medziľudských vzťahov, zdravé základy v rodine, pokojné prostredie na život a oddych, korektné vzťahy v zamestnaní, to všetko prispieva svojou kvapkou k pokoju v duši.

Nájdite si koníčka, či už je to šport, prechádzky, čítanie kníh alebo lúštenie krížoviek. Ideálne niečo, na čo sa viete vopred tešiť.  A na záver to najdôležitejšie – pohyb na čerstvom vzduchu, ideálne za každého počasia.

Určite si priority:

  • Spánok
  • Relax
  • Pohyb
  • Vitamíny

Tipy, ako sa zbaviť chronickej únavy

V tomto bode vieme, že sa s nami niečo deje. Ak problém zachytíme včas, liečenie je oveľa jednoduchšie a rýchlejšie. Chronický únavový syndróm je často zamieňaný s jarnou únavou. Niektorí jedinci však citlivo reagujú i na jeseň. Ide o akúsi jesennú „jarnú" únavu. Ide o prirodzený cyklus žitia, na jeseň sa dni skracujú, slnečného svitu ubúda a počasie je často nevľúdne. V tomto období má organizmus prirodzene menej vitamínov a keďže vyčerpanie organizmu ide ruka v ruke s oslabeným imunitným systémom, riziko sa stupňuje.

Cielené posilnenie imunity v tomto období je žiaduce. Chronický únavový syndróm však trvá dlhšie než akákoľvek jarná či jesenná únava. Dôležité je upraviť si životný rytmus, upokojiť sa, spomaliť, hľadať dôvody vzniku nesmiernej únavy. Ak si nevieme pomôcť sami, je prirodzené požiadať o pomoc psychológa.

Univerzálne odporúčanie pri chronickom únavovom syndróme je psychické upokojenie a úprava životosprávy. 

Kde môže byť pes zakopaný:

  • nesprávny spánkový biorytmus
  • víkendové dospávanie
  • málo pohybu
  • zlá životospráva
  • vynechávanie raňajok
  • nedostatočný pitný režim
  • priveľa kofeínu a alkoholu
  • anémia
  • perfekcionizmus
  • workoholizmus
  • strach zo života
  • neschopnosť povedať NIE
  • modré svetlo pred spaním
  • ...a ako sa hovorí, „bordel na stole, bordel v živote"

Rada na záver 

Doprajte si prírodné antidepresíva. Horkú čokoládu, zelený čaj, šafran, valeriánu, ľubovník bodkovaný, medovku, kurkumu či aromaterapiu. Nebojte sa psychoterapie. Nie je to hanba, ani strata času. Dovoľte svojmu telu oddychovať. Skúste meditovať. Naučte sa povedať nie. Zaraďte pohyb do každého dňa a doprajte si hormóny šťastia. Počítajte. Ak máte návaly paniky, odpútanie pozornosti funguje skvele.