To, čo v týchto dňoch potrebujete, je naštartovať serotonín. Poradíme vám ako!

To, čo v týchto dňoch potrebujete, je naštartovať serotonín. Poradíme vám ako!
21.12.2017 v kategórii Psychológia a vzťahy, autor Jana Trundová, foto: istockphoto.com

O nič nejde, stačí sa trochu viac o seba v tieto dni starať. Na všetkých dolieha nálada chladných, ponurých dní. Zima má určite svoje čaro, ale povedzeme si otvorene, na koho nedostatok slnečných lúčov nepôsobí skľučujúco?

Naštartujte serotonín. Poradíme vám ako!

  • Pokiaľ to ide, pohybujte sa na čerstvom vzduchu. Cieľavedome. Hneď, ako sa na vonku roztrhnú oblaky a svieti slnko, zvážte, či nemôžete odložiť rozrobenú prácu alebo zábavu na inokedy, a donúťte sa ísť von.
  • Kým to zvládnete, športujte. Skúste sa vyhecovať a dať si poriadne do tela. Organizmus pritom vyplaví toxické látky, vrátane stresových hormónov, uľaví sa vám. Po intenzívnej fyzickej aktivite však telo rozmaznávajte.
  • Relaxujte. Hocikedy je to síce „grófska rada", ale keď už si priznáte, že vám smútky zhoršujú život, pokúste sa nájsť chvíľku a nariadiť si uvoľnenie pri relaxačnom rituáli, ktorý vám preukázateľne robí dobre. Pre jedného je to nerušený bylinkový kúpeľ, pre iného masáž, pre ďalšieho maznanie v posteli alebo hra na piano bez ohľadu na protesty susedov.
  • Na relaxáciu sa nevyhovárajte, ak vás v skutočnosti dusí hora nesplnených úloh. Prokrastinácia skutočne nie je odpočinok, aj keď pri nej pozeráte na televíznu obrazovku. Nejde o to, obrovskú horu zdolať, a tiež nejde o to, zakázať si prokrastináciu ako niečo nepatričné, pretože to by tiež človek mohol skolabovať. Skôr začať z nej odoberať kameň po kameni. Postupne. Niečo sa rozhodnúť obetovať a vypustiť, niečo vykonať. Odškrtnúť zo zoznamu a potom si nájsť chvíľku pre relaxáciu. Len tak sa totiž psychika naozaj uvoľní.
  • V miestnostiach, kde sa zdržiavate najdlhšie, nainštalujte širokospektrálne žiarovky, tie aspoň sčasti nahradia slnečný svit. Môžete tiež absolvovať fototerapiu, počas ktorej mozog dostáva signály, že je slnečný letný deň a že je potrebné produkovať serotonín miesto melatonínu. Lekári pritom nabádajú k opatrnosti pri domácom použití týchto špeciálnych lámp, u senzitívnych jedincov môžu spustiť mániu.

Pozor na negatívnych ľudí

Vyzerá to možno zvláštne, ale citliví ľudia to dobre poznajú a neurológovia túto radu už dávno riadne zdôvodnili. Začnite sa vyhýbať kuvikom a ľuďom trúsiacim okolo seba stres, nechuť, nepriateľstvo. Naopak, veselí, láskaví, optimisticky naladení ľudia sú vyložene žiaducimi spoločníkmi. Prečo?

Serotonín je neurotransmiter, patriaci do skupiny zrkadlových neurónov, nachádzajúcich sa v čelnej oblasti. Patrí do nej tiež melatonín, ďalej napríklad oxytocín či noradrenalín. Tieto neuróny sa aktivizujú či utlmujú podľa emocionálneho stavu človeka, s ktorým sme v kontakte, dokonca aj podľa seba samého, ak sa pozeráme do zrkadla.

Ak na vás prichádza smútok a nemáte vedľa seba človeka, ktorý by vám zdvihol náladu, prinúťte sa postaviť pred zrkadlo a usmievať sa, ako to len pôjde. Terapia úsmevom je efektívna.

Vyvarujte sa!

  • Zbytočného ponocovania pred monitormi televízie a počítačov, nerešpektovania prirodzených rytmov dňa. Príroda nám v zime velí odpočinok.
  • Redukčných diét, pokiaľ nie sú medicínsky zdôvodnené.
  • Pravidelného a hojného popíjania alkoholu. Depresívne rozpoloženie mysle síce alkohol krátkodobo zmierni, ale dlhodobo zhorší.