10 dôvodov, prečo by ste si mali jesť GAŠTANY. Mimochodom, viete, ako ich správne skladovať?

10 dôvodov, prečo by ste si mali jesť GAŠTANY. Mimochodom, viete, ako ich správne skladovať?

22.11.2017 v kategórii Výživa, autor Miroslava Miková foto: iStock.com

Ako gaštany skladovať? Ak si gaštany kúpite na trhu alebo v obchode a nechcete ich hneď konzumovať, môžete ich dať do chladničky alebo uložiť do vlhkého piesku, kde vydržia minimálne 4 týždne. Vyhovuje im teplota 1 – 4 stupne Celzia a vlhkosť 80 až 90 %.

Ak toto odporúčanie odignorujete, po niekoľkých dňoch vám začnú gaštany vysychať, pretože ich jadro tvorí 40 – 50 % vody.

Prvých 5 dôvodov, prečo by ste si mali jesť GAŠTANY

  • Hoci sú gaštany kalorické, obsahujú slušné množstvo vlákniny a majú nižší glykemický index. GI pečených gaštanov je okolo 30 – to znamená, že zasýtia a nespôsobujú prudké výkyvy krvného cukru.vhodné aj pre diabetikov. Samozrejme, nemožno im uprieť priaznivý vplyv na tráviaci trakt.
  • Sú zásobárňou vitamínu C, ktorý podporuje činnosť imunitného systému. Hoci sa tepelnou úpravou časť vitamínu C stráca, stále sú z hľadiska jeho obsahu veľmi zaujímavou potravinou.
  • Zastúpený vitamín K je nevyhnutný pre správnu zrážanlivosť krvi – jeho nedostatok je spojený s vyššou krvácavosťou. Ak jete veľa sladkých maškŕt a tvoria sa vám často modriny, je možné, že vám chýba práve vitamín K. Sto gramov tepelne upravených gaštanov pokryje dennú dávku K vitamínu na 10 %.
  • Ak máte sklony k duševným ochoreniam, gaštany sú dobrou voľbou. Zastúpený vitamín B1 (16 % ODD/100 g pečených gaštanov) je bojovníkom proti podráždenosti, zlej nálade, úzkosti, ale aj svalovej slabosti. Deficitom tohto vitamínu môžete trpieť napríklad aj vtedy, keď ste vášnivými kávičkármi.
  • Vitamín B6 (25 % ODD/100 g pečených gaštanov) je dôležitý pre látkovú výmenu, podporuje pamäťové schopnosti a bojuje proti zápalom sliznice úst.

Ďalších 5 dôvodov, prečo by ste si mali jesť GAŠTANY

  • Trápia vás často migrény? Pravidelným prísunom vitamínu B2 im môžete predísť. Okrem toho je riboflavín aj bojovníkom proti infekciám. V 100-gramovej porcii tepelne upravených gaštanov telu dodáte 10 % ODD tohto dôležitého vitamínu.
  • Kyselina listová (27 % ODD/ 100 g pečených gaštanov) je potrebná hlavne pre rast a vývoj plodu v tehotenstve.
  • Mangán má významné antioxidačné schopnosti, zúčastňuje sa látkovej výmeny, je dôležitý pre kosti i svaly. Okrem toho zlepšuje hojenie rán i mužskú potenciu.
  • Meď podporuje krvnú zrážanlivosť i plodnosť, spevňuje cievy i kosti, pomáha pri hojení rán a je prevenciou osteoporózy. Takisto je dôležitá pre krásnu pokožku, pretože sa podieľa na tvorbe melanínu, kožného pigmentu a na produkcii kolagénu.
  • Draslík (17 % ODD/ 100 g gaštanov) má zásluhu napríklad na znižovaní krvného tlaku. Je prirodzeným diuretikom, ktoré pomáha telu odstraňovať škodliviny a je aktivátorom mnohých enzýmov.


Komentáre