Chcete byť ZDRAVŠÍ A ŠTÍHLEJŠÍ? Zbavte sa ZBYTOČNOSTÍ

Jana Šimkovič, www.cvicte.sk | 24. Mar 2020
jana šimkovič, www.cvicte.sk, fit, jedlo, strava, výživa, ako sa správne stravovať, zbavte sa zbytočností, recept, varenie, zdravie, chudnutie, diéta, fitastyl.sk

Hovorí sa, že až 70 percent úspechu pri chudnutí tvorí strava. Je to tak. Tkvie tam značná časť úsilia dostať kilá pod kontrolu. Mnohí pred tým máme rešpekt a vnímame to ako veľmi zložitú vec. Jesť zdravo a tak, aby sme schudli, resp. nepriberali nie je žiadna veda. Sú určité skupiny potravín, ktoré keby sme vôbec nekupovali, náš život by bol omnoho zdravší a rozhodne by toľko ľudí netrpelo nadváhou.

1. SKRYTÉ KALÓRIE, KTORÉ PRETEKAJÚ TELOM

Už dávno nie je trend piť čistú vodu. Všade, kde sa obzriete pijú ľudia ochutené nápoje. Deti po tréningu zapíjajú keksík džúsom, ktorý okolo ovocia len prešiel. Mládež veselo funguje na energetických nápojoch. Pritom čistá voda je pre naše telo absolútny základ. Bez vody nie je život. Žiadna ochutená voda, minerálka ani čaj nedodajú bunkám nášho tela to, čo im dá čistá voda.

Spolu so sladenými nápojmi prinášame telu veľké množstvo cukru a farbív, s ktorými sa musí vysporiadať. Pitie sladených nápojov nie je len o priberaní. Spojitosť s osteoporózou by hľadal asi málokto, ale cukor v nadmernom množstve odbúrava vápnik z tela. Pokles vápnika sa negatívne prejaví na kvalite kostí, ktoré začnú slabnúť a rednúť. Je preukázané, že dlhodobé pitie sladených nápojov vedie k poškodzovaniu obličiek a spomínanej osteoporóze. Situácia je však taká, že dnes výživoví poradcovia spolu s lekármi upozorňujú, že tieto problémy sa už týkajú aj detí, ktoré dlhodobo konzumujú sladené nápoje. Ruku na srdce, sú sladené nápoje naozaj také dôležité, že by ste bez nich nedokázali žiť?

 

2. OSLAĎTE SI ŽIVOT INAK

Sladkosti sú moja obľúbená téma. Tak, ako som si deti bez nich do troch rokov vypiplala, tak mi ich škôlka a návyky iných rodičov jemne pokazili. Schválne hovorím jemne, lebo ako rodičia stále máme v prvom rade veci vo vlastných rukách. Hodiť vinu na iných by bolo príliš jednoduché. Je zaujímavé pozastaviť sa nad tým, prečo ich tak veľmi vyhľadávame. U detí je to jasné, chutí im to, je to návykové a nevedia si ešte vyhodnotiť, čo presne im to dáva a čo berie. V podstate kopírujú to, čo majú doma. Ak chcete zmeniť návyky u detí, najprv ich zmeňte u seba. Ak by ste si vzali akúkoľvek vec z bežných potravín a začali čítať zloženie, zistíte, že je to zmes stužených tukov, cukru, farbív a rôznych „éčiek”. Sú vyrobené presne tak, aby chutili a zanechali vo vašom mozgu pocit, že ešte chcem. Najlepšie ihneď. Verte mi, sú to najhoršie kombinácie, aké môžete svojmu telu dopriať. Ja vidím tri dôvody, prečo sú konzumované vo veľkom množstve.

  1. Máte nevyváženú stravu. Napríklad, vaše jedlo je príliš sacharidové, chýbajú mu bielkoviny, ktoré majú väčšiu sýtiacu schopnosť.
  2. Niekedy tomu treba dať aspoň tých 20 minút, aby vôbec mozog zaznamenal, že ste jedli. Skúste si po dojedení obeda nedať hneď dezert, nejedzte nič sladké. Zistíte to, že to vlastne vôbec nepotrebujete.
  3. Ďalší dôvod súvisí viac so psychikou. Zajedáte určité záležitosti, ktoré vás trápia. Či už vedome alebo podvedome. Čím skôr si to vyriešite, tým skôr sa zbavíte závislosti na sladkom.

Skvelá správa je, že so sladkými chuťami, ako aj tzv. závislosťou na sladkom je možné pracovať. Dá sa zmierniť, dokonca aj úplne odstrániť. Opäť, nerobme z toho vedu. Zaraďte do jedálnička čo najviac zeleniny. Akúkoľvek. Môže byť surová, dusená, varená, pečená. Môžete si ju podať k chlebíku na raňajky, či v polievke ako prílohu k obedu, či len tak nakrájať kaleráb v rámci olovrantu. Zamerajte sa na tú, ktorá vám naozaj chutí a jedzte ju tak často, ako to ide. Postupne sa vám začnú meniť chute.

Len tomu musíte dať šancu a vydržať. Nekupujte sladkosti, upečte koláč alebo si pripravte lievance, či palacinky, ktoré budú z kvalitných surovín a uspokoja vaše chute. Mnoho z takýchto receptov máme v knihe Zdravé rýchlovky. Jedlá, ktoré si pripravíte do 30 minút. Aby som vás motivovala o čosi viac, ponúkam vám recept na datľovo - kakaové guličky, ktoré chutia úžasne.

3. ČÍM MENEJ POLOTOVAROV, TÝM ZDRAVŠÍ ŽIVOT

Problém polotovarov spočíva v tom, že sú pripravené tak, aby vydržali čokoľvek, a tak dlho, ako sa len dá. Jedným z najväčších problémov, okrem iného, je skrytý cukor. Ak máte pocit, že ste cez deň nejedli sladké, ani netušíte, ako ste cukor do seba dostali v skrytej forme. Potom sú tam „éčka”, soľ, konzervanty, stabilizátory, atď. Ak chcete byť zdraví a štíhlejší, polotovary by sa mali stať pre vás úplne tabu. Riešením je pripravovať jedlá z čerstvých surovín. Zdravá strava tkvie v jednoduchosti. Čím čistejšia potravina, tým zdravšia. Produkt, ktorý obsahuje najmenej 10 rôznych zložiek, na ten ani nepozerajte. Vhodným príkladom je chlieb, ktorý viete upiecť zhruba zo štyroch ingrediencii. Potrebujete múku, kvások, vodu, soľ. Balený nakrájaný chlieb obsahuje najmenej 15 zložiek, ktoré v tom chlebe musia byť, inak by v tom vrecku nevydržal.

ZÁVER alebo VAŠA NOVÁ CESTA?

Na to, aby ste jedli zdravo nemusíte zruinovať rodinný rozpočet. Vystačíte si aj so zemiakmi, ryžou, fazuľou, bielym jogurtom, mrkvou, kalerábom, či vajíčkami. Potraviny, ktoré na Slovensku sú už dlhé roky a naše telo je na ich konzumáciu prispôsobené. Urobte si základný prehľad, čo sú sacharidy, bielkoviny a tuky, ale hlavne sledujte zloženie produktov.

Ak z jedálnička vynecháte tie tri skupiny potravín, budete sa cítiť oveľa lepšie. Keď k tomu pridáte pravidelný pohyb, určite pôjdu dole aj tie kilá. Ak by ste predsa len chceli, či už o výžive, alebo o zložení potravín vedieť viac, odporúčam vám kurzy Winštitút. Vedú ich skvelí odborníci, ktorí rozprávajú o veciach vedecky podložených a fungujúcich. Sama som ich absolvovala niekoľko, čo mi úžasne doplnilo vedomosti a potvrdilo mnoho vecí, ktoré som mala na intuitívnej báze. Dnes už úplne chápem, prečo sú vyprážane jedlá skutočnou hrozbou a že je pomerne jedno, aký cukor v kuchyni používate. Dôležité je jeho množstvo.

 

 

Komentáre