Omrzeli vás zeleninové šaláty? Pripravte si zeleninu inak!

Lucia Gáborová | 22. jún 2022
karfiolové cestp na pizzu, pizza, karfiol, zelenina, wrap, smoothie, lavaš, batat, cícer, cuketa, tekvica bielkoviny

Dnes vám prezradíme niekoľko jedinečných spôsobov, ako môžete zeleninu začleniť do svojho stravovacieho plánu tak, aby vám chutila a jej jedenie vás nikdy neomrzelo.

Zaradenie zeleniny do jedálnička je mimoriadne dôležité. Zelenina je bohatá na antioxidanty, ktoré priaznivo ovplyvňujú našu obranyschopnosť a dodáva nám potrebné živiny. Podľa svetových odporúčaní je minimálny príjem zeleniny 500 g na osobu na deň. Ideálne je, ak je časť z nej tmavolistová a časť kapustovitá. Zvyšok si môžeme vyskladať podľa svojich vlastných preferencií a chutí.

Zatiaľ čo niektorí z nás nemajú problém jesť nakrájanú čerstvú či mierne podusenú zeleninu každý deň, iní tento druh pokrmu nepokladajú za veľmi príťažlivý, alebo zeleninu len jednoducho nevedia chutne pripraviť.

Lasagne

Možno ste doteraz jedli výlučne lasagne bolognese tradične pripravované z hovädzieho mäsa. Lasagne sa však dajú pripraviť na všetky možné spôsoby. Medzi vhodné kombinácie vám odporúčame zaradiť tieto náplne:

  • Špenátovo-syrovú
  • Batatovo/tekvicovo-smotanovú
  • Cuketovo/baklažánovo-paradajkovú
  • Brokolicovo-mrkvovú
  • Karfiolovú s karí korením a oranžovou šošovicou

Zeleninové špagety

V tomto prípade nahradíme pšeničné špagety zeleninovými. Získame ich tak, že si ich narežeme pomocou julienne škrabky z akejkoľvek zeleniny ktorú máme radi alebo z kombinácií rôznych druhov zeleniny. Použiť môžeme napríklad cuketu, mrkvu, bataty, tekvicu.

Takto pripravené zeleninové rezance nám budú slúžiť ako špagety. Mierne ich podusíme na olivovom oleji a servírujeme so zeleninovou alebo zeleninovo-orechovou omáčkou.

zeleninové špagety, cuketové špageny, cuketa, špenát, pesto, orechy

Recept na zeleninovo-orechovú omáčku

Omáčku si pripravíme buď z pečených či dusených paradajok, varenej brokolice a vopred namočených kešu orechov. Skvelé je tiež bazalkové pesto, ktoré si môžeme pripraviť doma tak, že rozmixujeme listy čerstvej bazalky, píniové alebo kešu orechy a pridáme parmezán, olivový olej korenie a soľ. Pre zvýšený obsah proteínov hotový pokrm posypeme semienkami. Použiť môžeme konopné, sezamové, slnečnicové, tekvicové.

Pizza

Samozrejme, zeleninu môžete pridať aj na pizzu, my však teraz máme na mysli zdravú verziu pizze, kde cesto nepripravujeme primárne z múky, ale napríklad z karfiolu či cukety.

Karfiolové cesto na pizzu

Recept sa zobrazí kliknutím na obrázok.

karfiolové cestp na pizzu, pizza, karfiol, zelenina

Smoothie

Tento lahodný osviežujúci nápoj je perfektný spôsob, ako zakomponovať zeleninu do nášho každodenného stravovacieho plánu. Smoothie si môžeme dopriať ako raňajky, desiatu či olovrant. K ovociu môžeme do smoothie pridať ako zeleninovú zložku čerstvé špenátové listy, kel kučeravý, uhorku a dochutiť ho môžeme mätou alebo medovkou.

Extra tip: Na prípravu smoothie môžete namiesto vody použiť mätový alebo zelený čaj. Alternatívou je rastlinné mlieko.

smoothie, zeleninové smoothie

Karí

Keď cítime potrebu zahriatia, príjemne nás zahreje akékoľvek zeleninové karí. Pri jeho príprave môžete slobodne improvizovať a použiť také druhy zeleniny, aké máte najradšej. Jeho základ bude tvoriť nielen ľubovoľná zelenina, ale aj indické koreniny (curry, garam masala, kurkuma, rímska rasca, horčičné semienko...), strukoviny a kokosové mlieko. Medzi naše obľúbené kombinácie karí patrí:

  • Batátovo-cícerové
  • Brokolicové-tekvicové
  • Cuketovo-cícerové
  • Karfiolovo-šošovicové

Omeleta

Omeleta je ľahký a všestranný spôsob, ako pridať zeleninu do svojho jedálnička. Navyše, keďže základom tohto pokrmu sú vajcia, zabezpečíte svojmu organizmu aj prísun zdravých bielkovín a tukov. Do omelety môžete zakomponovať prakticky čokoľvek: špenát, brokolicu, mrkvu, hrášok, kukuricu, mladú cibuľku, pažítku, huby, papriku, paradajky. Ak pridáte navyše ešte aj syr, vyčarujete si na tanier doslova hviezdne jedlo.

omeleta, zeleninová omeleta, syrová omeleta

Wrap

Základom tohto jedla je pšeničná, kukuričná alebo bezlepková tortila, lavaš či chlebová placka. Naplniť ju môžete doslova čímkoľvek: šunkou, syrom, listovým šalátom, kapustou alebo akoukoľvek inou zeleninou.