Maškrta bez výčitiek - medový melón

melon, medovy, mňam, vyziva, leto, hydratacia, chudnutie, diéta, ovocie na chudnutie, fit, fitness, redukcia hmotnosti, fistyl
2.8.2019 v kategórii Výživa, autor Jana Tesák Potomová, foto: istockphoto.com

Aj vy milujete sladké, no zrkadlo, váha, prípadne oblečenie vám zakaždým pripomenie, že sa v maškrtení musíte krotiť? A čo tak zamaškrtiť si bez výčitiek? Červený vodný melón je u nás bežná prázdninová klasika, ktorá k letu patrí, ale taktiež môžeme v obchode dostať aj cukrové melóny.

Cukrový melón z čeľade Cucurbitaceae, so sladkou šťavnatou dužinou, má veľa odrôd so širokou farebnou škálou, od žltej, cez oranžovú, zelenú. U nás sa najčastejšie predáva odroda medového melóna alebo anglicky honeydew. Má výraznú žltú farbu, preto sú tieto druhy označované aj ako žlté melóny. Ich pôvodným domovom je Afrika a južná Ázia.

Do Európy bol privezený až v 15. storočí Turkami. Všeobecne je cukrový melón odolnejší proti chladu než vodný melón, preto pri jeho pestovaní máme väčšiu šancu na úspech, ak sa ho na budúci rok rozhodneme zasadiť. Ale i tak si vyžaduje teplejšie oblasti, prípadne ho môžeme pestovať i v skleníku. Ide o jednoročnú chlpatú, poliehavú i popínavú, silno rozvetvenú rastlinu s výhonmi dlhými až 150 cm, s úponkami a väčšinou so zaokrúhlenými listami.

Z hlavnej stonky vyrastajú z úžľabín listov bočné výhonky, na ktorých väčšinou rastlina kvitne a plodí. Stonkovými úponkami sa prichytáva na rôzne opory. Kvety má žltkasté, väčšinou jednopohlavné a jednodomé, podobné uhorkovým. Melón má okrúhly až mierne oválny tvar, zvyčajne 15 – 22 cm. Hmotnosť sa pohybuje od 1,8 do 3,6 kg. Farba dužiny sa pohybuje od bielej, cez žltú, až po bledozelenú. Chuť, štruktúra, šťavnatosť, sladkosť a aróma dužiny závisia od odrody, ale aj od stupňa zrelosti. Hladká kôra má zelenožltú až žltú farbu. Ako väčšina ovocia, aj medový melón má semená.

NUTRIČNÉ ZLOŽENIE v 100 g

  • 150 kJ , 36 kcal,
  • 9,09 g sacharidov, z toho 0,8 g tvorí vláknina,
  • 0,14 g tuku,
  • 0,54 g bielkovín,
  • Vitamíny: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, K, betakarotén,
  • Minerály: draslík, meď, vápnik, železo, magnézium, mangán, fosfor, sodík, zinok.

Vedeli ste, že červený melón môže u niektorých jedincov spôsobovať nadúvanie? Pri medovom melóne vám to nehrozí.

Medový melón obsahuje až 90 % vody. Vďaka tomu nás výdatne hydratuje, doplní potrebné živiny a pre milovníkov sladkého je to ideálne ovocie s minimom kalórií. S hydratáciou v lete úzko súvisí stav pokožky a opálenie. Obsahuje dve živiny, ktoré sú dôležité pre tvorbu kolagénu.

Sú to meď a vitamín C. Preto sa netreba obávať experimentovať a po dlhšom opaľovaní hlavne tváre, ktorá je náchylná na vrásky, si namiešať masku z trošky rozmixovaného melóna, medu a lyžice kyslej smotany, ale postačí aj narezať melón na tenké plátky a ideálne chladný ho naukladať na opálené, prípadne spálené miesto na tele. Niacín B3, kyselina listová a draslík znižujú vysoký krvný tlak a hladinu zlého cholesterolu.

Obsahuje aj prvok adenosinkomplex, ktorý zo žilových stien rozpúšťa fibrín. Fibrín je problematická látka zúčastňujúca sa pri zrážaní krvi. Prítomný vitamín C je skvelým antioxidantom spolu s prítomným lykopénom, čo isto oceníte pri detoxikácii po grilovačke plnej pečeného mäsa, špekáčikov či alkoholu. Cukrové melóny pomáhajú rozpúšťať kyslé soli a bránia tak vytváraniu ľadvinových a žlčových kameňov. Niacín a enzým superoxid dismutáza, na ktorý je tento plod obzvlášť bohatý, odbúravajú stres a depresiu. Vďaka veľmi vysokému množstvu vody má diuretické účinky.

Z minerálov majú najväčšie zastúpenie draslík a vápnik, potrebné pre správnu stavbu kostí a zdravé zuby. Hoci medový melón môže pôsobiť ako vysoko sacharidové ovocie, nie je tomu tak a môžu si ho dopriať aj diabetici. Je to vďaka prítomnej rozpustnej vláknine. Výskum z roku 2017 v Číne poukazuje, že pravidelná konzumácia ovocia u 482 591 dospelých subjektov potvrdila nižšie riziko vzniku diabetu 2. typu. A taktiež o 27 % nižšiu úmrtnosť na civilizačné ochorenie.

 

Konzumácia

Medový melón je najlepší čerstvý, v ovocnom šaláte, smoothie, v jogurte alebo sorbete. Lahodný je nakrájaný na malé kúsky so zázvorom a podávaný ako dezert. Melón so zelenkavou dužinou má často mdlú chuť, preto vynikajúco chutí so slanou sušenou šunkou či údeným lososom. Možné je ho variť, prípadne nakrájať na plátky a sušiť. Tieto melóny sa využívajú i do sladkého pečiva, ako súčasť predjedla a studených krémových polievok.

Často sa kombinuje so zeleninou a chuťou spestruje slané šaláty a obložené misy. Dá sa z neho pripraviť široká škála omáčok, marinád a dipov, ktoré majú príjemnú sladkavú chuť a neprebíjajú chuť ostatných potravín. Melón môžeme kombinovať s akýmkoľvek druhom mäsa, syrov, rýb a morských plodov. Pridáva sa do muškátového alebo portského vína a naložiť ho môžeme aj do koňaku. Medový melón môžeme konzumovať trikrát do týždňa, hlavne počas teplých letných dní. Pri redukčnej diéte so zníženým množstvom sacharidov je to dvakrát do týždňa