Senná nádcha? Aké potraviny (ne)jesť

senná nádcha, strava, čo jesť, čo nejesť, ako sa stravovať, strava počas alergie, strava pri alergii, čo dať alergikovi, histamín, zápal, potraviny proti zápalu
2.5.2019 v kategórii Výživa, autor Iveta Škrabáková, foto: istockphoto.com

S úradujúcou jarou prichádzajú okrem príjemných slnečných lúčov aj niektoré nemilé momenty. Rozkvitli kvet a stromy, čomu sa bežne všetci tešíme, pre organizmus alergika sa však práve v toto obdobie začína boj.

Vyšší výskyt peľu, spôsobujúci nepríjemné symptómy dokáže niekedy pokaziť aj ten najslnečnejší deň. U ľudí trpiacich sennou (alergickou) nádchou totiž kvôli peľovému alergénu vzniká v tele zápal, ktorý sennú nádchu spúšťa. Podľa počtu rastlín, na ktoré človek senzitívny, a teda mu spôsobujú problémy, sa senná nádcha rozdeľuje na jednodruhovú a viacdruhovú.

Či sa u človeka senná nádcha vyvinie alebo nie záleží od viacerých faktorov. Jednak to je otázka dedičnosť, ale aj znečisteného životného prostredia, zníženej obranyschopnosti organizmu či používaním agresívnych chemických prípravkov. Existujú tiež zistenia, že určitú rolu v tomto môže tiež hrať obdobie, kedy sa narodíme. Deti narodené pred začatím peľovej sezóny totiž trpia alergiou na peľ najviac.   

Čo NEJESŤ pri sennej nádche

Keďže spôsob a intenzitu priebehu sennej nádchy môže do určitej miery ovplyvniť aj to, čo si naservírujeme na tanier je dôležité vynechať tieto potraviny:

1. Mäso, mlieko a mliečne výrobky – toleruje sa biele mäso – hydina a ryby.

2. Orechy, rajčiny, vajcia, jahody, nápoje s kofeínom, citrusy, čokoládu, banány, cukor a sladkosti pokiaľ možno úplne vyraďte z jedálnička

3. Zemiaky, pšeničné výrobky a jablká konzumujte v obmedzenom množstve

4. Priemyselne spracovaným potravinám sa vyhýbajte extrémne veľkým oblúkom. Obzvlášť rizikové sú aj konzervačné látky a umelé farbivá. Čítajte etikety a zloženie potravín dôsledne.

Čo JESŤ v boji so sennou nádchou

Viaceré potraviny vďaka svojim protizápalovým účinkom dokážu zmierniť alergické reakcie a upokojujú imunitný systém. Sú to napríklad tieto:

1. Tučné morské ryby a potraviny s vyšším obsahom omega-3 mastných kyselín – efektívne pomáhajú zmierniť zápalové procesy, ktoré sú príčinou mnohých alergických reakcií

2. Živé baktérie – vďaka nim si udržíte lepšiu úroveň flóry a fauny v črevách, čo je veľmi dôležité, keďže práve tráviaci trakt je miesto, kde sa nachádza veľké množstvo imunitných buniek. (Napríklad kombuča)

3. Vitamín E - Zelená listová zelenina, orechy, zdravé tuky (avokádo), oleje a pod.

4. Cibuľa a cesnak -  cibuľa obsahuje kvercetín, ktorý zabraňuje bunkám (mastocytom) aby uvoľňovali histamín. Uľahčuje vstrebávanie významného vitamínu C. Cibuľu zbavte iba suchej šupky, ale nelúpte ju! Najviac kvercetínu sa totiž nachádza v jej vrchnej časti.

Cesnak je známy, vďaka schopnosti posilniť imunitu a vďaka množstvu antioxdiantov znižuje riziko alergickej nádchy.