STOP emočnému jedeniu: Stavte na STRATÉGIU 5xP

Lucia Gáborová | 8. jún 2022
emočné jedenie, jedenie, obžertsvo, bulímia, 5xP, zbavte sa emočného jedenia, emočný jedák

“Stratégiu 5xP odovzdávam klientom ako rýchlu pomôcku pri bažení po sladkosti, alebo inej potravine, ktorá je predmetom nášho emočného jedenia. Ide o rýchlu metódu pre motivovaných, teda pre tých, ktorý sa chcú a potrebujú s emočným jedením vysporiadať,” predstavuje svoju metódu pre emočných jedákovnutričná koučka, RNDr. Barbara Sviežena, PhD.

Stratégia 5xP pozostáva z piatich krokov:

1. PONOR (sa)

Pri bažení je najdôležitejšie na chvíľu zastať, zavrieť oči a ponoriť sa do seba, čo sa tam vo vnútri deje a kedy, v akej súvislosti baženie prišlo.

2. PRESKÚMAJ

Následne preskúmajme, aká skutočná potreba je za bažením – emočná alebo fyzická? Čo skutočne potrebujem? Mám skutočne hlad alebo chuť? Som unavená, smutná, opustená, frustrovaná? Takto sa pod tlakom baženia môžem spoznať so svojimi skutočnými potrebami, ktoré dlhodobo potláčam.

3. PRIJMI

Čokoľvek tam vo vnútri objavím, či je to hnev, bolesť, vina, strach..., potrebujem to prijať, a nie odmietnuť. Máme tendenciu podliehať našim vlastným presvedčeniam o emóciách, odsudzovať sa za ne, ukrývať ich, popierať... Avšak dôležité je prijať, že tu sú, pretože nám môžu ukázať cestu k sebe.

4. POHĽADAJ

Tento krok slúži na to, aby sme si našli akékoľvek iné stratégie na úľavu od emócie, okrem tej, čo nám škodí. Je fajn mať pripravený zoznam aktivít, ktoré mi umožnia odpútať pozornosť, a zároveň mi neubližujú. Čokoľvek, čo ma naplní pohodou, vďačnosťou, alebo mi len jednoducho presmeruje myslenie iným smerom. Baženie je krátkodobé, prichádza, má svoj vrchol a potom odznieva. Niekedy pomôže len sedieť v tichu a sledovať, čo sa deje, bez akejkoľvek akcie.

5. POHNI SA

Symbolizuje skutočnú realizáciu akejkoľvek aktivity, ktorú chcem vykonať. Takže nielen teoreticky vedieť, čo mi pomáha, ale to aj reálne urobiť. Všetci vieme, že nám pomôže dychové cvičenie, zatelefonovanie kamoške, vizualizácia a podobne, ale málokto to spraví, pretože v konečnom dôsledku často podľahnúť chceme, aby sme si uľavili.

“Opakovaním tejto stratégie môžeme lepšie chápať, čo sa deje a prečo a dokonca nás momenty baženia môžu úplne opustiť. Upozorňujem však, že je dobré skúmať sa do hĺbky a ideálne aj so sprievodcom, aby sme si prešli aj ťaživými emóciami,” uzatvára koučka.

emočné jedenie, jedenie, obžertsvo, bulímia, 5xP, zbavte sa emočného jedenia, emočný jedák

Ďalšie tipy na cestu von z emočného jedenia:

Uvedomte si svoj spúšťač. Skôr, než bez pocitu hladu siahnete po obľúbenej pochúťke, aby ste sa upokojili, uvedomte si,pred čím presne sa snažíte ochrániť? Pred čím utekáte? Aké emócie zajedáte? Ak je to nuda, choďte sa prejsť, zacvičte si alebo sa inak zamestnajte. Ak je to pocit prázdnoty a frustrácie, snažte sa prísť na koreň svojho problému. Ak ide o stres, naučte sa s ním pracovať, pokojne aj na sedeniach u skúseného terapeuta.

Hýbte sa. Cvičenie a pohyb je skvelým liekom na všetko, pretože sa pri ňom ocitáme v prítomnom okamihu. Vyberte si ten spôsob cvičenia, ktorý je vám blízky, aby vás neodradila jeho vysoká náročnosť alebo to, že sa doňho musíte extrémne nútiť.

Meditujte. Ponorte sa do seba. Niekedy sa nám pri jednoduchom dýchaní podarí natoľko vyprázdniť myseľ, že nám odpovede na problémy naskočia a najčastejšie prichádzajú práve vtedy, keď sa zastavíme a ponoríme do ticha.

Založte si denník. Píšte si doňho všetko, čo ste v ten deň zjedli a ak to nebolo od hladu, zapíšte si aj emóciu, ktorá jedeniu, či skôr maškrteniu predchádzala.

Jedzte zdravo. Zbavte sa vo svojej domácnosti akýchkoľvek potravín, ktoré nemajú byť súčasťou vášho jedálnička, aby vás zbytočne nepokúšali. V prípade, že sa chcete zbaviť pojedania napríklad pražených orieškov pri sledovaní filmu, nahraďte ich pásikmi zeleniny, klíčkami alebo inou zdravou alternatívou.

Ľahký zelený šalát s lososom
Prečítajte si tiež:

Ľahký zelený šalát s lososom

Dajte si pozor pred vlčím hladom. Ak vám nerobí dobre, keď zostanete príliš hladný/á a doslova sa vtedy roztrasiete, noste so sebou v taške vždy niečo malé na zahryznutie: ovocie, cereálnu tyčinku, nepražené nesolené orechy, semienka a podobne. Pretože keď je človek príliš hladný a dostane tzv. vlčí hlad, skonzumuje oveľa viac ako obyčajne.